تبیان، دستیار زندگی

5 توصیه برای از بین بردن بوی ماهی از آشپزخانه

خیلی از مردم به خاطر بوی بد ماهی از خیر مصرف آن می‌گذرند. چون بوی آن به معنای واقعی تمام خانه و آشپزخانه را برمی‌دارد و حتی ظرف و ظروف نیز بوی ماهی می‌گیرند. خوشبختانه روش‌های ساده‌ای وجود دارد که کمک می‌کنند تا بوی نامطلوب ماهی هر چه زودتر از بین برود. بنابراین توصیه می‌کنیم به خاطر چنین مسئله‌ای مصرف ماهی را ترک نکنید. چون یک ماده غذایی مفید بوده و برای بدن لازم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماهی
غذاهای دریایی بسیار پرخاصیت هستند. از ماهی تن گرفته تا ساردین و ماهی آزاد و میگو و غیره سرشار از امگا 3 ها و دیگر مواد مغذی هستند که بدون شک سلامتی مغز و قلب و دیگر اعضای بدن را تضمین می‌کنند. اما بوی نامطلوب ماهی مشکلی است که برای برخی بسیار آزاردهنده است. به طوری که عطای خواص ماهی را به لقایش می‌بخشند و از خیر آن می‌گذرند. اما اگر عاشق غذاهای دریایی هستید نیازی نیست که خودتان را محروم کنید چون به راحتی می‌توانید این بو را خنثی کنید.

با بوی ماهی چه کنیم؟
امروزه محصولات شیمیایی متنوعی نیز وجود دارند که با عنوان خوشبوکننده‌ها به فروش می‌رسند و در عرض چند ثانیه بوهای نامطبوع منزل را از بین می‌برند. با این حال این خوشبوکننده‌ها حاوی ترکیباتی هستند که برای سلامتی چندان خوب نیست. بخصوص اگر کودکی در منزل داشته باشید بهتر است از این قبیل محصولات استفاده نکنید. در عوض می‌توانید با ترفندهای ساده‌ای بوهای نامطلوب مانند بوی ماهی را به راحتی از بین ببرید.

ماهی را در شیر بخوابانید

می‌توانید قبل از شروع پخت و پز دست به کار شوید. برای اینکه بعد از آماده کردن غذا بوی ماهی تمام خانه را پر نکند می‌توانید از شیر استفاده کنید. به این ترتیب که حدود 30 دقیقه قبل از پخت ماهی، آن را در ظرف حاوی شیر زیاد قرار دهید. با همین کار ساده بوی ماهی خنثی می‌شود و بعد از پخت مجبور نیستید برای از بین بردن بوی آن دست به دامان خوشبوکننده‌ها شوید.

دانه قهوه به دادتان می‌رسد

البته برای کسی که عاشق ماهی باشد بوی آن نیز قابل قبول است. اما برخی افراد به بو حساس هستند. قهوه یک بوگیر طبیعی شناخته شده در سرتاسر جهان است. همان‌طور که در حین سرو قهوه بوی آن همه جا می‌پیچد، عطر دانه‌های آن نیز به خنثی کردن بوهای نامطلوب آشپزخانه مانند بوی ماهی کمک می‌کند. برای این کار بعد از پخت ماهی چند دانه قهوه را دود بدهید. خواهید دید که در عرض چند دقیقه بوی بد ماهی از بین می‌رود.

سرکه سفید برای از بین بردن بوی ماهی

بهترین روش برای اینکه به طور طبیعی بوها را از بین ببرید استفاده از سرکه سفید است. با وجود اینکه بوی سرکه برای همه مورد پسند نیست اما استفاده از آن باعث می‌شود بوهای قوی و نامطلوبی مانند بوی ماهی از بین بروند. علاوه بر این، بر اساس مقاله‌ای که در Journal of Food Science به چاپ رسیده است، سرکه سیب خاصیت ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل نیز یک ضدعفونی‌کننده مناسب است. اگر بوی نامطبوع ماهی فضای آشپزخانه‌تان را پر کرده است یک لیوان سرکه سفید را در دو لیوان آب بریزید و بجوشانید. روی ظرف را نپوشانید تا بخار حاصل از جوشیدن محلول بوی بد را از بین ببرد. در نهایت نیز محلول را دور نریزید و داخل بطری اسپری بریزید و آن را روی کف، تخته گوشت یا ماهیتابه‌ها اسپری کرده و تمیز کنید.

قهوه یک بوگیر طبیعی شناخته شده در سرتاسر جهان است. همان‌طور که در حین سرو قهوه بوی آن همه جا می‌پیچد، عطر دانه‌های آن نیز به خنثی کردن بوهای نامطلوب آشپزخانه مانند بوی ماهی کمک می‌کند. برای این کار بعد از پخت ماهی چند دانه قهوه را دود بدهید. خواهید دید که در عرض چند دقیقه بوی بد ماهی از بین می‌رود


پوست مرکبات برای خنثی کردن بوی ماهی

عطر مرکبات نیز برای خنثی کردن بوی ماهی که در آشپزخانه می‌پیچد مؤثر است. بر اساس مقاله‌ای که در International Journal of Molecular Sciences به چاپ رسیده است، عصاره‌های روغنی موجود در پوست این میوه‌های خوشمزه عطری آزاد می‌کنند که آرام‌بخش است. برای استفاده از خواص پوست مرکبات کافیست که پوست آن‌ها را کنده و به چند تکه تقسیم کنید. می‌توانید از لیموترش یا پرتقال استفاده کنید. سپس آن‌ها را داخل ظرفی پر از آب ریخته و ظرف را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. روی ظرف را نپوشانید تا بخار آن بوهای نامطلوب را از بین ببرد. اگر لازم بود این کار را چند بار تکرار کنید تا بوی ماهی به طور کامل از بین برود.

چوب دارچین نابودکننده بوی نامطلوب

عطر دارچین به اندازه بسیاری از محصولات خوشبوکننده برای رفع بوهای نامطلوب مؤثر است با این تفاوت که فاقد هر نوع ترکیب شیمیایی مضر است. اگر می‌خواهید با روشی طبیعی به جنگ بوی نامطلوب ماهی بروید چوب دارچین به کارتان می‌آید. برای این کار کافیست چند تکه چوب دارچین را با دو تا سه لیوان آب بجوشانید. اجازه دهید به مدت ده تا پانزده دقیقه در حال جوش بماند تا بخار آن در آشپزخانه پخش شود. همچنین می‌توانید چند تکه چوب دارچین را داخل ماهیتابه دود دهید. این کار نیز بسیار مؤثر است.

حرف آخر
با هر ترفندی که شده از شر بوی نامطلوب ماهی خلاص شوید اما اجازه ندهید چنین مشکل کوچکی شما را از یکی از بهترین مواد غذایی موجود محروم کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.