تبیان، دستیار زندگی

روش‌های طبیعی تمیز کردن اسباب‌بازی ‌های کودک

اسباب‌بازی کودکان را چگونه تمیز و ضدعفونی کنیم؟

ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌های کودک امری بسیار مهمی است تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما با چیزی آلوده به میکروب و ویروس بازی نمی‌کند. در اینجا چند روش آسان برای استریل کردن اسباب‌بازی‌های کودک آورده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسباب بازی ، ضدعفونی کردن اسباب بازی،پاک کننده های شیمیایی،پاک کننده های طبیعی
هنگامی‌که کودک شما شروع به چهاردست‌وپا رفتن می‌کند، دوست دارد همه‌چیز را دردهان خود بگذارد. کودکان تا سن دوسالگی در مرحله حسی-حرکتی هستند و جهان پیرامون خود را از طریق حس کردن اشیا با حواس پنج‌گانه لمس می‌کنند. کودکان در این سن دوست دارند هر چیزی مخصوصاً اسباب‌بازی‌هایشان را که می‌بینند لمس و مزه کنند اما ازآنجایی‌که اسباب‌بازی‌ها بارها از دست کودک روی زمین می‌افتد، ازاین‌رو تمیز و ضدعفونی کردن آن‌ها به‌خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.
یکی از روش‌های معمول و ساده‌ای که اغلب مادران معمولاً برای تمیز کردن اسباب‌بازی کودکشان انتخاب می‌کنند، استفاده از مواد شوینده شیمیایی مثل مایع ظرف‌شویی و صابون است اما ما به شما توصیه می‌کنیم که اسباب‌بازی کودکتان را با استفاده از یک تمیزکننده غیر‌شیمیایی تمیز کنید زیرا کودک شما قرار است اسباب‌بازی‌اش را دوباره در دهان خود قرار دهد و این می‌تواند برای سلامتی کودکتان مضر بوده و او را دچار حساسیت‌های احتمالی کند. در اینجا چند گزینه برای تمیز کردن اسباب‌بازی آورده شده است که می‌توانید برای در امان نگه‌داشتن کودکتان از میکروب و پاک‌کننده‌های شیمیایی از آن‌ها استفاده کنید.

سرکه

سرکه یک ضدعفونی‌کننده ایمن و طبیعی است که می‌توانید برای تمیز کردن همه‌چیز ازجمله اسباب‌بازی‌ها از آن استفاده کنید. برای ضدعفونی‌کردن این اسباب‌بازی‌ها، سرکه و آب را به نسبت مساوی باهم ترکیب کرده و بر روی اسباب‌بازی اسپری کنید و اجازه دهید 15 دقیقه محلول روی آن بماند. اگر اسباب‌بازی پلاستیکی است، می‌توانید محلول را مستقیم بر روی آن‌ها اسپری کنید اما برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌های چوبی یا اسباب‌بازی‌هایی باتری‌خور باید پارچه‌ای را به محلول سرکه و آب آغشته کرده و سپس اسباب‌بازی را تمیز کنید.

جوش‌شیرین

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، چوبی و فلزی با این روش به‌خوبی تمیز و ضدعفونی می‌شوند. یک ظرف بزرگ را با آب پرکنید. مقداری جوش‌شیرین به آب اضافه کرده و چند دقیقه اسباب‌بازی‌های کودک را درون ظرف قرار دهید؛ سپس اسباب‌بازی‌ها را با استفاده از یک مسواک نرم یا انگشتان خود تمیز کنید. درنهایت اسباب‌بازی‌ها را به‌خوبی با آب بشویید تا جوش‌شیرین از اسباب‌بازی‌ها پاک شود. قبل از اینکه اسباب‌بازی‌ها را به کودک خود بدهید، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

جوشاندن

جوشاندن یکی از روش‌های مفید برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌های کودک است زیرا در این روش شما دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارید. قبل از جوشاندن اسباب‌بازی پلاستیکی، اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی آسیب نمی‌بیند. برای جوشاندن اسباب‌بازی کافی است آن‌ها را در یک قابلمه بزرگ آب داغ قرار دهید و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد. برای جلوگیری از سوختن دستتان، بعد از جوشیدن، آن‌ها را در سبد ریخته و اجازه دهید به‌طور طبیعی خشک شود.

فریز کردن

 این روش برای اسباب‌بازی‌های نرم مثل عروسک‌های پولیشی و مخملی مناسب است. برای فریزر کردن بهتر است اسباب‌بازی را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و به مدت سه روز در فریزر قرار دهید.
اگر کودک شما نمی‌تواند سه روز بدون عروسکش تحمل کند، یا اسباب‌بازی دیگری را به عنوان جایگزین برای او در نظر بگیرید و یا کمترین زمان ممکن برای فریزر کردن اسباب‌بازی یعنی سه ساعت را در نظر بگیرید.

بخارشوی

بخارشوی یکی از محصولاتی است که به دلیل بخار تولیدشده توسط این دستگاه و حرارت ناشی از آن می‌تواند تمامی آلودگی‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. با استفاده از دستگاه بخارشوی می‌توانید تقریباً همه وسایل کودک را از اسباب‌بازی‌های پولیشی و مخملی تا کالسکه و سایر اسباب‌بازی‌ها را تمیز کنید.

ماشین ظرف‌شویی(بدون قرص یا ژل)

دقت کنید که در این روش برای شستن اسباب‌بازی‌ها از محلول مخصوص ماشین ظرف‌شویی استفاده نکنید بلکه یک فنجان سرکه در طبقه وسط ماشین ظرف‌شویی قرار دهید و قبل از قرار دادن اسباب‌بازی داخل ماشین ظرف‌شویی، جوش‌شیرین روی آن‌ها بپاشید. همه اسباب‌بازی‌ها در ماشین ظرف‌شویی قابل شستشو هستند به‌جز اسباب‌بازی‌های چوبی، باتری‌خور و یا اسباب‌بازی‌هایی که ممکن است آب داخلشان نفوذ کند. اگر نمی‌دانید اسباب‌بازی‌های خیلی کوچک را کجا بگذارید، آن‌ها را در قسمت قاشق چنگال‌ها بریزید و مطمئن باشید که سالم می‌مانند و تمیز می‌شوند.

الکل اتانول

با استفاده از الکل رقیق‌شده، اسباب‌بازی‌های کودک شما به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن تمیز و ضدعفونی می‌شوند. محلول الکل و آب را به نسبت مساوی مخلوط کرده و آن را در بطری اسپری بریزید. سپس محلول را روی اسباب‌بازی‌ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. درنهایت با یک دستمال خشک‌کنید. اگر اسباب‌بازی ازجمله مواردی است که کودک دردهان می‌کند، بهتر است آن را با آب خالی شست‌وشو دهید. این روش برای تمام اسباب‌بازی‌ها کاربرد دارد اما برای ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌های باتری‌خور بهتر است دستمال را آغشته به الکل کرده و یا از دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده کرده و سپس آن را تمیز کنید.

ماکروویو

یک‌کاسه برزگ بردارید و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی کودک را درون کاسه قرار دهید. ظرف را با آب پرکنید. می‌توانید مقداری سرکه سفید هم به آن اضافه کنید. کاسه را داخل مایکرویوو قرار دهید و آن را به مدت 3 تا 5 دقیقه روشن کنید تا آب کاملاً به جوش بیایید. هرچند دقیقه یک‌بار درب مایکروویو را بازکنید و مطمئن شوید اسباب‌بازی آسیب نبیند.

اسباب‌بازی کودکان را هر چند وقت یک‌بار باید تمیز کنیم؟

میزان تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها به میزان استفاده از آن‌ها بستگی دارد؛ به جز موارد خاصی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم هفته‌ای یک‌بار تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها کافی است و نیازی نیست که با وسواس زیاد هرروز آن‌ها را شستشو دهید اما اگر کثیفی و آلودگی اسباب‌بازی ظاهری است حتماً آن را با یکی از روش‌هایی که ذکر شد تمیز و ضدعفونی کنید.

-اسباب‌بازی‌هایی که کودکان به‌صورت دسته‌جمعی بازی می‌کنند.
-اسباب‌بازی‌هایی که نوزاد دردهان خود قرار می‌دهد.
-اسباب‌بازی‌هایی که در محیطی خارج از خانه برده شده‌اند.
-اسباب‌بازی‌هایی که کودک هنگام ابتلا به بیماری عفونی‌ و ویروسی به آن‌ها دست‌زده است.
-اسباب‌بازی‌هایی که مدتی مورداستفاده قرار نگرفته‌اند.

در همه این موارد نیاز است که اسباب‌بازی‌ها با دقت و وسواس بیشتری با استفاده از روش‌هایی که ذکر شد، ضدعفونی و تمیز شده و سپس در اختیار کودک قرار گیرند.

سایر موارد بهداشتی اسباب‌بازی کودک

-اسباب‌بازی‌های مخصوص حمام را که سوراخ‌دارند، خریداری نکنید زیرا حتی اگر به‌طور مرتب و به‌درستی آن‌ها را تمیز کنید، بازهم میکروب و باکتری‌های داخل سوراخ‌ها به‌خوبی تمیز نمی‌شود و می‌تواند کودک شما را بیمار کند.

-عادت شستن دست را از همان کودکی به فرزندتان القا کنید. اگر کودک قبل از بازی با اسباب‌بازی‌هایش دست‌های خود را بشوید، می‌تواند مانع از پخش میکروب و باکتری به سایر اسباب‌بازی‌ها و محیط اطراف شود.

-برای اسباب‌بازی‌های کثیف مانند سبد رخت چرک‌ها یک سبد داشته باشید و اسباب‌بازی‌ها را داخل آن بگذارید تا همه را باهم بشویید.

-به کودک و نوزاد خود اجازه ندهید با کودکان و نوزادان دیگر اسباب‌بازی‌های مشترک داشته باشد.