تبیان، دستیار زندگی

 5 دلیل سوزش ادرار در زنان

سوزش ادرار اختلالی است که افراد بسیاری با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر شرح دلایل اصلی و رایج سوزش ادرار، شما را با را‌هکارهایی برای بهبود آن آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسنده : مارال مرادی خبرنگار


عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری همان طور که از نام آن برمی‌آید، مربوط به زمانی است که یکی از اندام‌های دستگاه ادراری دچار عفونت می‌شود. کلیه‌ها، میزنای (لوله‌ای که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند)، مثانه و مجرای ادرار این اندام‌ها هستند. مثانه و مجرای ادرار بیشتر از دیگر اندام‌های ذکر ‌شده در معرض عفونت قرار می‌گیرد. این عفونت‌ها در زنان شایع‌تر است. اگر از عفونت دستگاه ادراری مطمئن شدید، حتما برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. با مصرف چند آنتی بیوتیک ساده می‌توانید از شر عفونت و درد ناشی از آن خلاص شوید. از جمله اقدامات مناسب برای پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری می‌توان به نوشیدن آب کافی در طول روز اشاره کرد.

استفاده بیش از حد از محصولات و شوینده‌های بهداشتی زنانه باعث به‌هم‌ریختن کارکرد طبیعی و در نهایت سوزش ادرار می‌شود



عفونت مخمر

عفونت مخمر دیگر علت رایج سوزش ادرار است و به‌ دلیل رشد بیش از حد مخمر موجود در واژن اتفاق می‌افتد. عفونت مخمر اختلال شایعی است. در میان زنان، از هر چهار نفر، سه نفر حداقل یک بار این اختلال را تجربه می‌کنند. به‌علاوه این اختلال در بسیاری از زنان در برهه‌ای دیگر از زندگی‌شان مجدد پدیدار می‌شود. در کنار سوزش ادرار، عفونت مخمر علایم دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احساس سوزش یا خارش واژن،تورم یا قرمز شدن قسمت بیرونی دستگاه تناسلی، احساس درد در واژن، دانه زدن داخل یا اطراف واژن، ادرار بیش از حد رقیق یا از سوی دیگر ادراری که حالت مایع را تا حدودی از دست می‌دهد و بی‌بوست. با استفاده از ضدقارچ‌ها می‌توان این عفونت را درمان کرد.


واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال عارضه‌ای آزار دهنده در زنان و معمولا همراه با بویی ناخوشایند است. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که تعادل میان باکتری‌های خوب و بد در واژن از بین می‌رود. در نتیجه آن، علاوه بر سوزش ادرار، ادرار بویی شبیه به بوی ماهی می‌گیرد. واژینوز باکتریال شایع‌ترین اختلال در میان دختران و زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال است. علایم آن شباهت زیادی با عفونت مخمر دارد، به همین دلیل حتما در صورت مشاهده علایم باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. پزشک متخصص با انجام چند آزمایش از چند و چون دقیق اختلال مطمئن می‌شود. معمولا برای درمان واژینوز باکتریال آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.


استفاده از محصولات بهداشتی زنانه غیرضروری

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ناحیه اطراف واژن خیلی آلوده می‌شود و باید مرتب با محصولات بهداشتی و خوشبوکننده به آن رسیدگی شود اما این باور چندان درست نیست. حقیقت این است که کارکرد طبیعی بدن در این ناحیه خاصیتی خود پاک‌کنندگی دارد برای این که ph متعادل نگه داشته شود و آلودگی مسئله‌ساز نشود. استفاده بیش از حد از محصولات و شوینده‌های بهداشتی زنانه باعث به‌هم‌ریختن کارکرد طبیعی و در نهایت سوزش ادرار می‌شود. خوشبو کننده‌های مورد استفاده در حمام کف هم می‌تواند روی پوست‌های حساس‌تر چنین تأثیری داشته باشد.


واژینیت آتروفیک پس از یائسگی

تغییرات هورمونی دوران یائسگی (در رأس آن‌ها کاهش استروژن) می‌تواند منجر به اختلال واژینیت آتروفیک یا تحلیل‌رفتگی (آتروفی) واژن شود. آتروفی در زبان انگلیسی به معنای تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و به‌ طور کلی بنیه، در نتیجه نرسیدن خون کافی به قسمتی به‌خصوص از بدن است. در دوران یائسگی، پوست واژن نازک‌تر می‌شود. این مسئله علاوه بر سوزش ادرار، در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه هم احساس درد و سوزش به‌دنبال دارد. پزشک متخصص با تجویز مکمل‌های هورمونی یا پیشنهاد راهکار درمانی مناسب قادر به برطرف کردن این حالات ناخوشایند خواهد بود.
در تهیه این مطلب از سایت «چطور» کمک گرفته شده است 
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .