تبیان، دستیار زندگی

معرفی پنج غذای ساده و خوشمزه با نخود فرنگی (نخود سبز)

نخود فرنگی، یکی از مقوی‌ترین انواع حبوبات به شمار می‌رود، می‌توانید با نخود سبز انواع غذاها، سوپ‌ها و سالادهای جدید و خوشمزه‌ را طبخ کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نخود سبز
نخود فرنگی یا نخود سبز از معدود حبوباتی است که هم به‌صورت پخته و هم خام می توان مصرف کرد. از فواید این گیاه سبز می‌توان به کنترل وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ورم مفاصل و آلزایمر، پیشگیری از سرطان معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم گوارشی، کاهش اختلالات معده و گوارشی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تنظیم قند خون، بهبود هضم، جلوگیری از چین و چروک و سلامت روان اشاره کرد. 

طرز تهیه نخود فرنگی با برنج

طرز تهیه برنج با نخود فرنگی؛ غذایی منحصر به فرد


مواد لازم:
- برنج                           ۲/۵ پیمانه
- نخود فرنگی                 ۱/۵ پیمانه
- گوشت چرخ کرده         ۲۵۰ گرم
- پیاز                            ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی           ۳ قاشق غذاخوری
- روغن                          به میزان لازم
- ادویه پلویی                 به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه   به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود سبز، گیاهی از دسته حبوبات است که دانه‌های آن در غلافی کیسه مانند قرار گرفته‌اند. کیسه‌های این گیاه از گل به عمل می‌آیند و به همین دلیل، نوعی میوه هستند؛ اما دانه‌های نخود سبز در دسته گیاهان طبقه‌بندی می‌شوند. نخود فرنگی از گذشته مانند بسیاری از سبزیجات دیگر برای آشپزی به کار می‌رفت.


پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه پلویی را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود،  رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و دو سه دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

نیم پیمانه آب جوش اضافه کنید و درب تابه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم بپزد و سس گوشت غلیظ شود،  نخود فرنگی را با کمی آب و نمک آبپز کنید، سپس آن را به مایه گوشت اضافه کنید.

برنج را آبکش کنید، یکی دو قاشق غذاخوری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس برنج آبکش و مایه‌ی گوشت را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. پلو را دم گذاشته و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا نخود پلو دم بکشد و آماده سرو شود.

طرز تهیه کاچوری نخود سبز

طرز تهیه کاچوری نخود سبز


مواد لازم:
- نخودسبز                   1 پیمانه
- زنجبیل خردشده         1 تکه
- فلفل سبز خردشده      1 عدد
- دانه خردل                 2  قاشق چایخوری
- پودر دارچین               1 قاشق چایخوری
- ادویه گرام ماسالا         1 قاشق چایخوری
- پودر چیلی                  نصف قاشق چایخوری
- روغن                         به میزان لازم
نمک و زردچوبه             به میزان لازم

مواد لازم برای خمیر کاچوری: 
-  آرد ساده سفید         1 پیمانه 
- نمک                       به میزان لازم
- روغن                      به میزان لازم
- آب داغ                   به میزان لازم

طرز تهیه:
فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. زنجبیل و فلفل چیلی را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک خمیر به دست بیاید، آن را کنار بگذارید.سپس نخود سبزها را میکس کنید و کنار بگذارید، دانه‌های خردل را روی شعله متوسط گاز در یک ماهیتابه کمی تفت دهید و وقتی به ترق تروق کردن افتادند، خمیر زنجبیل و چیلی را به آن‌ها بیفزایید و برای چند دقیقه آن‌ها را تفت دهید.

سپس نخود سبزها را به آن‌ها اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر تفت دهید، ادویه گرام ماسالا، زردچوبه، نمک و پودر چیلی را در ماهیتابه بریزید و برای ۲ دقیقه بپزید تا هیچ رطوبتی وجود نداشته باشد، اما نخودها کماکان سبز باشند. مواد داخل ماهیتابه را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

برای درست کردن خمیر، آرد، روغن و نمک را در یک کاسه بریزید و ورز دهید، سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و ورز دهید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. دستانتان را به روغن آغشته کنید و خمیر را به‌شکل یک گلوله بزرگ دربیاورید.

از خمیر به‌اندازه یک گردو بردارید. گلوله خمیری را در یک کاسه آرد بغلتانید و آن را به‌شکل یک دایره دربیاورید. یک قاشق از مخلوط نخود سبز را در وسط دایره‌های خمیری بریزید و آن را رول کنید. سپس آن‌ها را در یک سینی مخصوص فر چرب شده بچینید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فربپزید تا طلایی قهوه‌ای شوند.

خورشت نخود فرنگی

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی خوشمزه


مواد لازم: 
- گوشت گوسفندی               ۳۵۰ گرم
- نخود فرنگی                       ۱.۵ پیمانه
- پیاز متوسط                       ۱ عدد
- سیب زمینی                       ۲ عدد
- هویج متوسط                    ۲ عدد
- رب گوجه فرنگی                 ۲ قاشق غذاخوری
- آبلیمو یا آبغوره                  ۲ قاشق غذاخوری
- پودر سیر                           به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه         به میزان لازم

طرز تهیه:
پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا نرم شود، گوشت را به پیاز اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

زردچوبه، فلفل و پودر سیر را اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه بلند شود، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به تفت داده ادمه دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

۵ الی ۶ پیمانه آب اضافه کرده و پس از جوش آمدن، درب قابلمه را ببندید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت بپزد، نیم ساعت پایان پخت گوشت، نمک خورش را اندازه کرده و هویج‌های نگینی را اضافه کنید.

اگر از نخود فرنگی تازه استفاده می‌کنید، آن را همراه با هویج به خورش اضافه کنید، ولی در صورت استفاده از نخور فرنگی پخته یا کنسروی، پس از نرم شدن هویج ها، نخود فرنگی را اضافه کنید.

در انتها چاشنی خورش که می‌تواند آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج باشد را اضافه کنید، سیب زمینی‌ها را خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. خورشت نخود فرنگی را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید.

سالاد ماکارونی با نخود فرنگی

طرز تهیه سالاد ماکارونی با نخود فرنگی


مواد لازم:
- پاستای فرمی                  ۲ پیمانه
- سس مایونز                    ۳ قاشق غذاخوری
- ماست                           ۵ قاشق غذاخوری
- نخود فرنگی                    1 پیمانه
- سیب زمینی                    ۱ عدد
- هویج خرد شده               ۱/۲ پیمانه
- ذرت پخته                      ۱/۲ پیمانه
- پیازچه خرد شده              ۱ قاشق غذاخوری
- گوجه فرنگی خرد شده      ۱/۲ پیمانه
- کرفس خرد شده              ۱/۲ پیمانه
- آبلیموی تازه                   ۲ قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل                   به میزان لازم

طرز تهیه: 
قابلمه‌ی متوسطی را تا نیمه آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پاستای فرمی را به همراه کمی نمک در آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت بالا بجوشد تا پاستا نرم شود.

پاستا را آبکش کرده و کمی آب سرد روی آن بدهید. پاستا را کنار بگذارید تا آب آن خارج شود، حالا نخود فرنگی هایی را که از غلاف خارج کرده اید شسته و آبپز کنید، سپس هویچ را نیز آبپز کرده و به صورت نگینی خرد کنید، سیب زمینی را آبپز کرده، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید.

نخود فرنگی، سیب زمینی، هویج، ذرت پخته، پیازچه، گوجه فرنگی، کرفس  و پاستای آبکش شده را در کاسه‌ای بریزید. سس مایونز، ماست چکیده، آبلیمو، نمک و فلفل را در کاسه دیگری ریخته و با چنگال بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.

سس آماده شده را روی مواد ریخته و هم بزنید تا سس به خورد مواد برود، سالاد را 2 الی3 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود، سپس مصرف کنید.

 ته چین سینه مرغ با نخود فرنگی

طرز تهیه ته چین سینه مرغ با نخود فرنگی


مواد لازم:
- برنج                  ۴ پیمانه
- سینه مرغ           ۱ عدد
- نخود سبز           1 پیمانه
- پیاز                   ۱ عدد
- سیب زمینی       ۱ عدد
- ذرت                  ۱/۲ پیمانه
- قارچ                 ۱/۲ پیمانه
- خلال بادام          به مقدار لازم
- خلال پسته         به مقدار لازم
- زعفران دمکرده    به مقدار لازم
- پودر آویشن       به مقدار لازم
- نمک و فلفل       به مقدار لازم

طرز تهیه: 
ابتدا برنج را که با نمک خیس کرده بودیم در قابلمه ای که آب جوشانده بودیم می ریزیم و بعد از کمی نرم شدن آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

در یک تابه پیاز خورد شده را سرخ می کنیم و بعد مرغ را اضافه کرده و تفت می دهیم، سپس اجازه می دهیم تا  با آب خودش بپزد.

در این مرحله سیب زمینی را به صورت نگینی خرد می کنیم و به مواد اضافه کرده و تفت می دهیم، حالا نخود فرنگی و ذرت را اضافه می کنیم، قارچ را کمی آبلمیو زده و اضافه می کنیم و همه مواد را با هم خوب تفت می دهیم در این مرحله  نمک و فلفل و پودر آویشن را اضافه می کنیم.

فر را روشن کنید تا گرم شود قالب مورد نظر را کمی چرب کنید، ابتدا در ظرفی  برنج سفید با زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و ته قالب میریزیم و کمی فشار می دهیم.

سپس یک طبقه از مواد آماده شده، یک طبقه برنج سفید باز هم مواد  و همینطور ادامه می دهیم تا کاملا برنج تمام شود.

روی سینی فر را کاغذ آلومینیم می پوشانیم و روی آن را چند سوراخ ایجاد می کنیم و داخل فر قرار می دهیم. ته چین ما باید به مدت  ۱۵ الی ۲۰ داخل فر بماند و دم بکشد.برنج بعد از این مدت آماده است. قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید، سپس روی برنج را با کمی خلال پسته و بادام تفت داده شده تزئین کنید، ته چین شما آماده است نوش جان.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .