تبیان، دستیار زندگی

واکسیناسیون خودرویی

یک ایده از شیراز برای کل کشور

از هفته گذشته واکسیناسیون سالمندان در سراسر کشور آغاز شد. بنا بود با ارسال پیامک به شهروندان بالای 80 سال؛ آن‌ها را در زمان‌های مشخص برای واکسیناسیون به مراکز بهداشت دعوت کنند اما از همان روزهای ابتدایی صف‌های طولانی به‌ویژه در تهران در مقابل خانه‌های بهداشت ایجاد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


مشاهدات میدانی خبر از شلوغی و بی‌نظمی در مراکز خانه‌های بهداشت دارد. مراجعه برای واکسیناسیون ساعت خلوتی ندارد. در هر ساعتی از روز به مراکز خانه بهداشت مراجعه کنید با صف طویلی مواجه خواهید شد.
نکته قابل‌توجه اینجاست که مقدار سهمیه روزانه واکسن بر اساس جمعیت هدفی است که از طریق پیامک یا تماس تلفنی برای مراجعه اعلام‌شده و صف کسانی که با پیامک و تماس تلفنی به مرکز دعوت‌شده‌اند، جدا از سایرین است. مراکز بهداشت روزانه سهمیه محدودی واکسن دریافت می‌کنند؛ در چنین اوضاعی مسئولان پایگاه‌های بهداشت مجبورند واکسن‌های مازاد را به کسانی تزریق کنند که بدون پیامک و تماس تلفنی مراجعه کرده‌اند. گاهی که تعداد مراجعه‌کنندگان از تعداد واکسن بیشتر باشد آن‌ها از پایگاه‌های دیگر استعلام می‌گیرند و سالمندان را آنجا ارجاع می‌دهند. البته وزیر بهداشت در خبری اعلام کردند که هر سالمند بالای 80 سالی که به مراکز خانه بهداشت مراجعه کرد حتی اگر به او پیامک نداده بود ندو یا تماس نگرفته بودند، پذیرش شوند؛ بنابراین یکی از دلایل اصلی ازدحام جمعیت به خاطر حرف‌های مسئولان بهداشت است که باعث شد خیلی‌ها برای تزریق به خانه‌های بهداشت بیایند.

شهر تهران به دلیل داشتن بالاترین تعداد سالمندان کشور، بیشتر شاهد سرگردانی این قشر مقابل مراکز بهداشت بود. بااین‌حال به دلیل اینکه اغلب سالمندان پرونده الکترونیک سلامت ندارند این تجمعات در شهرهای دیگر نیز دیده شد اما در شهر شیراز برای اولین بار طرح واکسیناسیون کرونا برای سالمندان در خودرو اجرایی شد.
در این طرح متقاضیان پس از دریافت پیامک با خودروهای خود به محل تزریق واکسن، مراجعه می‌کنند. رعایت فاصله، نظم بیشتر و واکسیناسیون سریع‌تر از مزایای این طرح است.
بعد از تزریق واکسن، سالمندان ۲۰ دقیقه در خودروی خود در محل می‌مانند تا برای بررسی عوارض احتمالی تحت مراقبت باشند.

طبق آخرین آمار، استان فارس 80 هزار سالمند دارد و روزانه بیش از 1500 نفر از آن‌ها واکسینه می‌شوند.
به نظر می‌رسد طرح واکسیناسیون خودرویی در سایر استان‌ها نیز می‌تواند باعث کاهش صف‌های طولانی مقابل مراکز بهداشت شود. البته شهرداری تهران اعلام کرده 22 سوله ورزشی را برای تسهیل در واکسیناسیون سالمندان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار خواهد داد.
طبق گزارش سازمان آمار کشورمان، جمعیت ایران به بیش از ۸۳ میلیون نفر رسیده و سالمندان ۶.۴ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.