تبیان، دستیار زندگی

دو راه مقابله با عجله و شتابزدگی؛ پیام‌های آسمانی پایه هفتم

برای این‌که بتوانیم مشکلی را حل کنیم، ابتدا باید مشکل را بشناسیم، اگر نمی‌دانید که چرا عجله می‌کنید، چگونه می‌خواهید آن را برطرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عجول بودن
با توجه به گسترش و پیشرفت جوامع بشری عجله کردن امری شایع است، اگر شما نیز برای انجام کارهایتان عجله دارید و احساس می‌کنید که زمان کافی برای انجام آن‌ها را ندارید، بدانید که تنها نیستید.

افزایش تکنولوژی، گسترده‌تر شدن ارتباطات، ارتقاع پیدا کردن سطح زندگی همه همه سبب می‌شوند تا در دنیای امروز کارهای بیشتری برای انجام دادن، چیز‌های بیشتری برای دیدن و شنیدن وجود داشته‌باشد.

شناخت عوامل استرس زا که سبب عجله داشتن می‌شود و داشتن انتخابی آگاهانه به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را محدود کنید. داشتن عجله در طول روز انتخاب خود شما است، شما نمی‌توانید با عجله کردن همه‌ی کار‌هایی که می‌خواهید را در برنامه روزانه خود جای دهید.

خیلی وقت ها استرس و اظطراب باعث عجله کردن می شود، پس اگر این چنین است می توانیم با از بین بردن دلایلی که باعث استرس و اظطراب می شوند، بر عجله غلبه کنیم.

استرس و اظطراب می توانند از مهم ترین عوامل بوجود آمدن حس عجله کردن شود، در چنین موقعیت هایی بهتر است که با استفاده از بعضی تکنیک ها بر استرس خود غلبه کنید، نفس عمیق بکشید، همچنین آب خوردن از معمول ترین این شیوه ها برای به آرامش رسیدن است.

عجول بودن

راهکارهای کاربردی برای مقابله با شتاب زدگی

عجول بودن از استرس و اضطراب سرچشمه می‌گیرد و همین امر به صورت چرخه‌ای معیوب ادامه می‌یابد؛ بدین معنا که خود عجله کردن اضطراب شما را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای کاهش و درمان استرس؛ مهارت‌های کنترل اضطراب را بیاموزید.

- برای فعالیت های شبانه روزی خود برنامه ریزی کنید و تمام کارهای خود را در قالب برنامه مدوّن به اجرا بگذارید تا اگر کار و فعالیتی را خواستید انجام دهید فوراً تصمیم به عمل نگیرید و فرصتی برای تفکر و مشورت داشته باشید.- برای مقابله با شتاب زدگی می بایست در برنامه ریزی روزانه خود زمان اضافی برای انجام دادن کارها در نظر بگیرید.

- به موقع بخوابید و زود از خواب بیدار شوید،به موقع از خانه خارج شوید.

- اول کار‌های مهم را انجام دهید، به جای اینکه تمام روز را با نگرانی سپری کنید.

- با خود عهد کنید برای انجام هر کاری فکر کنید و سپس با یک فرد مورد اعتماد و دلسوز و باتجربه به مشورت بپردازید.

- در صورتی که بدون فکر و مشورت به کاری اقدام نمودید، خود را جریمه کنید. مثلًا فلان مبلغ به فقیر صدقه بدهید.

- سعی کنید با افراد آرام، صبور و باوقار بیشتر رفت و آمد کنید. افرادی که در کارهایشان عجله دیده نمی شود و با خون سردی کاری را انجام می دهند.

- به خودتان اجازه دهید تا کمی از وقتتان گرفته شود اگر عجله نکنید، اتفاق خاصی نمی افتد، توجه داشته باشید هنگامی که کاری را شتاب زده انجام می دهید، لذّت و نتیجه مثبتی از آن نصیبتان نمی شود.

- مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی را یاد بگیرید. داشتن برنامه ریزی روزانه به معنی داشتن یک نظام سفت و سخت برای انجام کارها نیست. 

- التزام به سکوت و پرهیز از پرحرفی فرصتی است برای ارزیابی آگاهی ها و اطلاعات خویش درباره آنچه قرار است بیان شود. آنان که پرچانگی می کنند و از فرصت سکوت بهره نمی جویند، نه به سنجش سخن خویش توفیق می یابند و نه به حسن استفاده از سخن و آرای دیگران دست می یابند.

عجول بودن

معایب عجله کردن چیست؟

معمولا تعجیل در رفتار افراد، باعث بالا رفتن هیجان شده و در این صورت قدرت تفکر کاهش پیدا می‌کند و با کاهش قدرت تفکر، معمولا در دراز مدت، افراد احساس خوشایندی در زندگی خود ندارند، عجول بودن و شتابزدگی در انجام کارها چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی اثرات منفی و جبران ناپذیری دارد.
 
- عجول بودن باعث می‌شود که به دلیل عدم موفقیت، غمگین شویم و این حس منفی جایگزین شاد بودن شود.

- زمانی که تمام کارهای خود را با عجله و شتابزدگی انجام می‌دهید، تمرکز شما به میزان زیادی کاهش می‌یابد چرا که تنها به فکر اتمام آن کارها هستید و به کیفیت کارها توجه نمی‌کنید.

- عجله و شتابزدگی در کارها باعث می‌شود که همه جوانب کار را نسنجیم و بی گدار به آب بزنیم.

- عجول بودن باعث می‌شود افراد تصمیمات اشتباه زیادی بگیرند و موقعیت‌های زیادی را از دست بدهند.

- به دلیل تصمیمات اشتباهی که گرفته‌اند، نه تنها به نتایج قابل قبولی دست نمی‌یابند بلکه دچار احساس پشیمانی می‌شوند.

- عجله داشتن در انجام کارها، استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را بالا می‌برد. برای اطلاع از اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

- وقتی که عجول بودن به یکی از عادت‌های روزانه تبدیل شود، دخالت کردن در همه‌ی امور، مقصر دانستن دیگران و قضاوت دیگران اتفاق می‌افتد.

- چون هیچ وقت نتایج عالی به دلیل عجله کردن حاصل نمی‌شود، افراد انگیزه خود را برای انجام کارها از دست می‌دهند و مدام بهانه‌ها می‌آورند.

عجول بودن

نکات مهم برای مقابله با عجله کردن

- مهارت نه گفتن را بیاموزید: نه گفتن به کارهای غیر ضروری، به شما فرصت کافی را برای انجام کارهایی که دارید می‌دهد.- آرامش داشته باشید: شرط لازم برای عجله نکردن در انجام کار‌ها حتی در شرایط بحرانی حفظ آرامش است، با داشتن آرامش می‌توانید در هر شرایطی بهترین تصمیم را داشته باشید.

- ورزش کنید: ورزش بازدهی فکری و بدنی شما را افزایش می‌دهید. ورزش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن و ... به شما در کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

عجول بودن

سوالات درس هدیه های آسمانی پایه هفتم

دو راه مقابله با عجله و شتاب زدگی را بنویسید.
هر گاه  تصمیم گرفتی کاری کنی اول به نتیجه و عاقبت آن خوب بیاندیش اگر دیدی نتیجه ی خوبی دارد به تصمیمت عمل کن و اگر دیدی نتیجه اش تباهی و بدی است از آن صرف نظر کن.

دو مورد  از رفتارها و عادت های ناپسند رابنویسید.
- عجله.
- تنبلی.

نتیجه شتاب زدگی چیست؟
نمی توانیم خوب فکر کنیم و به همین دلیل از تصمیم گیری صحیح باز می مانیم و هر تصمیمی می تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

دوباره کاری یكی از مشكلات انسان عجول است را توضیح دهید.
کاری که با عجله و بدون دقتّ انجام  می دهد، بی نتیجه خواهد بود و دوباره مجبور است وقت و نیروی خود را صرف انجام درست همان کار کند.

چرا انسان عجول نمی تواند تصمیم های درستی بگیرد؟
وقتی دچار شتاب زدگی می شویم نمی توانیم خوب فکر کنیم و به همین دلیل از تصمیم گیری صحیح باز می مانیم و هر تصمیمی می تواند که اشتباه بزرگ باشد.

نشانه های عجول بودن چیست؟
افراد عجول اغلب آرام و قرار ندارند و دلشان می‌خواهد تمام کارها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند؛ یکی از نشانه‌های افراد عجول این است که کارهایشان کیفیت لازم را ندارد و اغلب از عدم موفقیت‌ها شکایت و گله می‌کنند.

چیکار کنم عجول نباشم؟
می‌توانید دفترچه یادداشتی برای خود تهیه کنید و کارهای مهم‌تر را در آن یادداشت و اولویت بندی کنید.تمرینات ریلکسین و تنفس عمیق به شما کمک می‌کند بر بی‌صبری خود غلبه کنید. نگرش خود را تغییر دهید و همیشه به خود یادآوری کنید انجام هر کاری به زمان مناسب نیاز دارد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .