تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل اکبر جوجه شمالی درست کنیم؟

اکبر جوجه،یکی از غذاهای بسیار لذیذی است که متعلق به یکی از شهرهای شمالی کشور می باشد و شما می توانید آن را به آسانی تهیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اکبر جوجه شمالی
اگر به شهرهای شمالی سفر کرده باشید حتما با این غذای بسیار خوشمزه و ساده آشنا شده اید. اکبر جوجه متعلق به شهر گلوگاه در مازندران می باشد. این غذای خوشمزه که توسط یکی از قدیمی ترین رستوران های بین راهی مازندران اختراع شده است، امروزه به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای استان مازندران شناخته می شود. امروزه این غذا به حدی محبوب شده و طرفداران زیادی دارد که تقریبا در لیست غذایی همه رستوران ها قرار گرفته است.

تهیه این غذا دشوار و سخت نیست ، اما اصولی دارد که هنگام پخت باید رعایت شود. برای تهیه آن از مرغ های جوان با وزن کم استفاده می شود و به همین دلیل اکبر جوجه دارای بافتی نرم و بسیار لطیف می باشد. این غذا سس مخصوصی هم دارد که ماده اصلی آن رب انار است .در ادامه مطلب دستور پخت این غذای لذیذ را برایتان می گوییم:

 مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه:

مرغ کوچک یا جوجه یک عدد

کره 100 گرم

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن مایع مخصوص سرخ کردن به مقدار لازم

آب نصف لیوان

رب انار یک فنجان

آب نارنج نصف فنجان

گردو خرد شده
طرز تهیه: اکبر جوجه  را می‌توانید هم به صورت مرغ درسته و هم به صورت خرد شده  تهیه کنید. در صورتی که از مرغ درسته استفاده می‌کنیدبهتر است از جوجه مرغ کوچک استفاده کنید و در غیر این صورت می‌توانید مرغ را چهار تکه کنید. همچنین پوست مرغ را به هیچ وجه جدا نکنید.

برای تهیه این غذا  ابتدا یک قابلمه یا ماهیتابه گود بردارید و 100 گرم کره را داخل آن بریزید. یک لیوان روغن مایع را اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

در حالی که روغن درون قابلمه گرم می‌شود، روی تکه‌های مرغ را کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و ماساژ دهید. سپس آن‌ها را داخل روغن قرار دهید. دقت کنید که مقدار روغن باید در حدی باشد که حداقل نصف مرغ داخل روغن باشد. پس در صورت نیاز روغن مایع بیشتری اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ حدود پنج تا شش دقیقه بپزد. پس از این مدت در قابلمه را بردارید و مرغ را برگردانید تا طرف دیگر آن هم به همان مدت بپزد.

 برای تهیه سس؛ ابتدا چند عدد گردو را بشکنید و مغز آن‌ها را خرد کنید. تقریبا نصف فنجان مغز گردو خرد شده را آماده کنید. سپس یک فنجان رب انار را داخل یک کاسه بریزید. آب دو تا سه عدد نارنج را بگیرید و به رب انار اضافه کنید و هم بزنید تا سس لطیف و یکدستی حاصل شود. گردوهای خرد شده را هم به سس اضافه کنید و خوب هم بزنید.


پس از این که هر دو طرف مرغ کمی پخته شد، در قابلمه را بردارید و یک چهارم فنجان زعفران دم کرده را روی تکه‌های مرغ بریزید. نصف لیوان آب را با احتیاط و کم کم به مرغ‌ها اضافه کنید و در قابلمه را دوباره قرار دهید. حرارت زیر قابلمه را معمولی کنید و اجازه دهید تا تکه‌های مرغ به مدت دو ساعت در مخلوط روغن و زعفران پخته و سرخ شوند تا مزه خوبی بگیرند. هر چند دقیقه  در قابلمه را بردارید و تکه‌های مرغ را زیر و رو کنید تا به صورت یکنواخت سرخ شوند.

 در همین زمان که مرغ ها در حال سرخ شدن هستند، سس آن را با رب انار درست کنید. برای تهیه سس؛ ابتدا چند عدد گردو را بشکنید و مغز آن‌ها را خرد کنید. تقریبا نصف فنجان مغز گردو خرد شده را آماده کنید. سپس یک فنجان رب انار را داخل یک کاسه بریزید. آب دو تا سه عدد نارنج را بگیرید و به رب انار اضافه کنید و هم بزنید تا سس لطیف و یکدستی حاصل شود. گردوهای خرد شده را هم به سس اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 دوباره به سراغ مرغ ها بروید و در صورتی که همه جای آن‌ها کاملا سرخ شده بودند و رنگشان طلایی شده بود آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و داخل یک ظرف مخصوص قرار دهید . سپس می‌توانید سس رب انار را روی اکبر جوجه بریزید و سرو کنید.

 نکته: بهتر است این غذا را همراه با برنج کته زعفرانی میل کنید.
 برای خوشمزه تر شدن اکبر جوجه بهتر است مرغ ها را چند ساعت در مخلوط سیر و پیاز و آبلیمو  و نمک قرار دهید تا مزه دار شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .