تبیان، دستیار زندگی

شخص تنبل چگونه دنیا و آخرت را از دست می‌دهد؟ پیام‌های آسمانی پایه هفتم

انسان تنبل، بدون داشتن هدفی مشخص در دنیا، توشه‌ای برای آخرت خود جمع نکرده و با دستان خالی دنیا را ترک و به پیشواز معبود می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شخص تنبل
تنبلی یعنی فرار کردن از کارهایی که لازم است انجام شوند، تنبلی دلایل زیادی دارد اما دلیل تنبلی هرچه که باشد، باید برای درمان آن اقدام کرد، با درمان تنبلی انرژی زیادی وارد زندگی انسان شده و این شادی و نشاط باعث زیباتر شدن زندگی خواهد شد.

انسان تنبل مانند همه، از نعمت های ارزشمند خداوند برخوردار است؛ اما بدون اینکه برای هدف درستی تلاش کند، عمر، سلامتی و بقیه نعمت هایش را بیهوده هدر می دهد و از آن ها کمتر استفاده می کند، انسان تنبل در درس خواندن و به موقع نماز خواندن کوتاهی می کند، در کارهای خانه به خانواده اش کمک نمی کند.

شخص تنبل؛ به نظافت و پاکیزگی اهمیت کمتری می دهد و با تنبلی و بی حالی نظم زندگی را از دست داده و همواره اطرافیان خود را به زحمت می اندازد به همین دلیل است که انسان تنبل؛ نه از دنیا و نه از آخرت هیچ بهره ای نخواهد برد.

فرد تنبل از آنجا که حال انجام هیچ کاری را ندارد خموده می شود و منتظر گذران شب و روز است، خمودگی و رخوت درونی اش توان انجام امور را از او می گیرد و در نتیجه باعث می شود تا بسیاری از موقعیت ها و شرایط خوب زندگی را از دست بدهد.. 

امیرالمومنین علی (علیه السلام) در خصوص تنبلی می فرماید: آنگاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند، تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و از آنها فقر متولد شد.

شخص تنبل

عواملی که باعث بروز تنبلی می شوند، کدامند؟

تنبلی و کسالت آفتی است که دامنگیر برخی افراد می شود و این تنبلی سرآغاز تمامی محرومیت ها است.

بعضی از افراد معتقد هستند که عامل اصلی تنبلی، بی حوصلگی است و بعضی دیگر هم در مقابل می‌گویند تنبلی و بی حوصلگی در کنار همدیگر قرار دارند و نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم کدام یک باعث به وجود آمدن دیگری می‌شود.موانع جسمانی: استرس، خستگی و بیماری از موانع جسمانی می‌باشد، که می‌تواند از عوامل تنبلی به شمار رود.

عوامل گرایشی: یکی از عوامل تنبلی، تمایل‌ نداشتن به قبول زحمت یا ناراحتی است. ترس از شکست یا ترس از موفقیت در زندگی خود می‌تواند از عوامل تنبلی باشد. گاهی در بعضی افراد، عزت نفس کم، افسردگی، خجالت و احساس مقصربودن نیز می‌تواند از عوامل تنبلی باشد.

موانع شناختی: دومین عامل از عوامل تنبلی، کافی‌نبودن اطلاعات است. همچنین مشخص‌ نبودن اولویت‌ها و نداشتن هدف، از عوامل تنبلی هستند. از دیگر عوامل تنبلی به تردید داشتن و مطمئن نبودن نیز می‌توان اشاره کرد.

شرایط محیطی: سردرگمی، نبود تشکیلات، سر و صدا، فشارکاری بیش از حد، فعالیت‌های بیش از حد، نبود ابزار لازم برای کار و یا دوستان و اقوامی که به شکلی بتوانند به انجام کار کمک کنند از عوامل تنبلی می‌باشد.

شخص تنبل

تنبلی سدی بزرگ برای رسیدن به موفقیت

همان طور که می‌دانید تنبلی و اهمال کاری در اسلام هم به شدت نکوهش شده و معصومین هم آن را سدی بزرگ برای رسیدن به موفقیت می‌دانستند. 

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: از دو خصلت بپرهیز: بى حوصلگى و تنبلى؛ زیرا اگر بى حوصله باشى، بر حق شكیبایى نكنى و اگر تنبل باشى، حقى را ادا نكنى. 
امام علی علیه السلام می فرماید: آفت موفقیت، تنبلى است.
امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: سستى و تنبلى، آخرت را تباه مى‌کند.

امام باقر علیه السلاممی فرماید: کسی که در کار دنیا تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل تر خواهد بود.
امام صادق علیه السلام می فرماید: در معاش دنیوی خود تنبلی مکن که سربار دیگران باشی. و همچنین می فرمایند: تنبلى و سستى، دشمن کار و عمل است. 

شخص تنبل

نشانه های تنبلی

در خصوص نشانه های تنبلی رسول خدا (ص) می فرمایند: علامت تنبل، چهارچیز است:
- سستی درکار تا سرحد کوتاهی،
- کوتاهی تا حد تباهی و خرابی کار،
- تباهی تا حد ملالت (و بی نشاطی)، 
- ملالت تا حد گناه و نافرمانی.

شخص تنبل

راه های درمان تنبلی

تعیین اهداف: روی اهدافتان متمرکز شوید، با آرزو و کاشکی و خیال کارها انجام نمی شود بلکه این خودمانیم که به جای امروز و فردا کردن یک تصمیم جدی بگیریم و با توکل بر خداوند از همین امروز دست به کار شویم. همچنین یادداشت برداری از خواسته‌ها و اهداف، ضمن منظم کردن افکارتان به شما انگیزه می‌بخشد.

به آینده فکر کنید: فکر کردن به لذت‌های آینده نیز در درمان تنبلی تاثیرگذار است؛ مثلاً من این کار را انجام می‌دهم تا پولدار شوم یا اگر این کار را انجام ندهم، چه سختی‌هایی برایم پیش می‌آید. به تعویق انداختن، باعث نگرانی و اضطراب نسبت به کاری در آینده می‌شود و در نهایت همین نگرانی می‌تواند جایگزین زمان حال شما شود.

گاهی ما برخی کارها را انجام نمی دهیم فقط به این دلیل که کمی سخت است و برایمان زحمت دارد اما تا به حال فکر کرده ایم که چنین رفتاری چه آینده ای را برای ما به همراه دارد ما می توانیم درس نخوانیم و وقتمان را فقط وقت بازی و تفریح بگذرانیم اما در آینده به دلیل نداشت کار یا موقعیت مناسب همیشه در اندوه و حسرت گذشته باشیم.

واقع بین باشید: خودتان را مهم‌تر از آن بدانید که با اضطراب درباره‌ی کارهایی که باید انجام دهید زندگی کنید. خودآزاری نکنید و همچنین واقع بین باشید!

الگوبرداری کنید: برای کاری که می‌خواهید انجام دهید، با آدم‌های موفق صحبت کنید و از آن‌ها الگو بگیرید و ببینید چقدر توانایی و انگیزه دارند و کارشان را پیگیری کرده‌اند. همراهی دوستان کوشا و دیدن سعی و تلاش آن ها انگیزه بیشت برای کار و فعالیت ایجاد می کند، همچنین مطالعه زندگی انسان ها موفق که به این دلیل سعی و تلاششان در طول تاریخ درخشیده اند و می توانند انگیزه ما را برای تلاش بیشتر دو چندان کند.

اولویت بندی: یکی از دلایل تنبلی، شلوغ بودن بیش از حد برنامه روزانه است، پس سعی کنید برنامه‌ی روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید و فهرست کارهایی را که باید انجام دهید،هر روز بنویسید و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.سپس کارهای مهم را از بقیه کارها جدا کنیم. واضح است که باید اول کارهای مهم تر را انجام داده و اگر وقتی باقی مانده به کارهای در مشغول شویم به این اصل مهم برنامه ریزی اولویت بندی گفته می شود.

شخص تنبل

سوالات درس پیام‌های آسمانی پایه هفتم

انسان تنبل چگونه است؟
مانند همه ی انسان ها از نعمت های ارزشمند خداوندی برخوردار است ولی بدون اینکه برای هدف درستی تلاش کند، عمر، سلامتی و بقیهٔ نعمت های خدادادی را بیهوده هدر می دهد و از آن ها کمتر استفاده می کند.

سربازان شیطان که در روح انسان نفوذ می کند، ..... و ..... است.

تنبلی - سستی

توضیح دهید شخص تنبل چگونه دنیا و آخرت خود را از دست می دهد؟
انسان تنبل مانند همه از نعمت های ارزشمند خداوند برخوردار است اما بدون اینکه برای هدف درست تلاش کنند عمر سلامتی و بقیه نعمت هایش را بیهوده هدر می دهند و از آنها کمتر استفاده می کند.

امام صادق (ع) در مورد پرهیز از تنبلی چه می فرماید؟
از تنبلی و بیحالی به شدت بپرهیز؛ زیرا که این دو، هم دنیا را از تو خواهند گرفت و هم آخرت را.

چند مورد از موارد تنبلی را بنویسید.
- نمازش را به موقع نمی خواند،
- در درس خواندن کوتاهی می کند،
- در کارهای خانه به خانواده اش کمک نمی کند،
-  به نظافت و پاکیزگی کمتر اهمیت می دهد،
- با بی نظمی و بی حالی، همواره اطرافیانش را به زحمت می اندازد.

برای درمان تنبلی چندکار می توان انجام داد؟
– آینده نگری. 
– دوستی با انسان های کوشا.
– تصمیم قاطع.
– برنامه  ریزی.

امیر مؤمنان (ع) در مورد عاقبت سستی در كار چه می فرماید؟
هر کس امروز در کارش کوتاهی و سستی کند در آینده به غم و اندوه مبتلا می شود.

امام علی (ع) در مورد راه درمان تنبلی چه می فرماید؟
راه درمان تنبلی، عزم و ارادۀ محکم و جدی است.

رسول اکرم(ص) انسان تنبل را به انجام چه کاری دعوت می نمایند.
هرگاه تصمیم گرفتی کاری کنی،اول به نتیجه وعاقبت آن خوب بیندیش.اگر دیدی نتیجه خوبی دارد،به تصمیمت عمل کن واگر دیدی نتیجه اش تباهی وبدی است،از ان صرف نظر کن.

شخص تنبل
آینده نگری كه یكی از راه های درمان تنبلی است را توضیح دهید.
گاهی ما برخی کارها را انجام نمی دهیم فقط به این دلیل که کمی سخت است و برایمان زحمت دارد اما تا به حال فکر کرده ایم که چنین رفتاری چه آینده ای را برای ما به همراه دارد ما می توانیم درس نخوانیم و وقتمان را فقط وقت بازی و تفریح بگذرانیم اما در آینده به دلیل نداشت کار یا موقعیت مناسب همیشه در اندوه و حسرت گذشته باشیم .

دوستی با انسان های کوشا كه یكی از راه های درمان تنبلی است را توضیح دهید.
همراهی دوستان کوشا و دیدن سعی و تلاش آن ها انگیزه بیشت برای کار و فعالیت ایجاد می کند، همچنین مطالعه زندگی انسان ها موفق که به این دلیل سعی و تلاششان در طول تاریخ درخشیده اند و می توانند انگیزه ما را برای تلاش بیشتر دو چندان کند.

تصمیم قاطع كه یكی از راه های درمان تنبلی است را توضیح دهید.
با آرزو و کاشکی و خیال کارها انجام نمی شود بلکه این خودمانیم که به جای امروز و فردا کردن یک تصمیم جدی بگیریم و با توکل بر خداوند از همین امروز دست به کار شویم امروز همان فردایی است که دیروز به انتظار او نشسته بودیم.

برنامه ریزی كه یكی از راه های درمان تنبلی است را توضیح دهید.
برای برنامه ریزی پیش از هر چیز باید ببینیم کار هایی که در یک شبانه روز باید انجام دهیم آن ها را در برگه‌ای یادداشت کنیم، سپس کارهای مهم را از بقیه کارها جدا کنیم. واضح است که باید اول کارهای مهم تر را انجام داده و اگر وقتی باقی مانده به کارهای در مشغول شویم  به این اصل مهم برنامه ریزی اولویت بندی گفته می شود.

توضیح دهید شخص تنبل چگونه دنیا و آخرت خود را از دست می دهد؟
انسان تنبل مانند همه از نعمت های ارزشمند خداوند برخوردار است اما بدون اینکه برای هدف درست تلاش کنند عمر سلامتی و بقیه نعمت هایش را بیهوده هدر می دهند و از آن ها کمتر استفاده می کند. 

چون در درس خواندن کوتاهی می کند، به نظافت و پاکیزگی کمتر اهمیت می دهد و با بی نظمی اطرافیانش را به زحمت می اندازد، بنابراین در این دنیا عمر،سلامتی و بقیه نعمت ها را از دست می دهد و همچنین در کارهای خانه به خانواده اش کمک نمی کند، نمازش را به موقع نمی خواند و از نعمت های این جهان به درستی استفاده نمی کندآخرت خود را نیز تباه می کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .