تبیان، دستیار زندگی

چرا انسان عجول نمی تواند تصمیم های درستی بگیرد؟ پیام‌های آسمانی پایه هفتم

از قدیم می گفتند که عجله کار شیطان است زیرا عجول بودن باعث بروز اشتباهات زیادی در امور زندگی انسان می شود که گاه جبران این اشتباهات بسیار دشوار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عجول بودن
انسان عجول قابلیت درست فکر کردن را ندارد و از هر تصمیمی که به ذهنش خطور کرده، پیروی می‌کند. به همین دلیل ممکن است، راهی برای جبران تصمیم‌های اشتباه خود نداشته باشد.

در قرآن کریم از صفات بدی که به انسان نسبت داده شده؛ صفت "عجول بودن" است. خداوند می فرماید: کان الانسان عجولا؛ این صفتی زشت است و انسان در برابر آن توبیخ و سرزنش می شود.

زیرا عجول بودن او به این معناست که او وقتی چیزی را طلب می کند صبر و حوصله به خرج نمی دهد، به نتیجه و سرانجام کار نمی اندیشد و هنوز راه خیر و شر برایش مشخص نگردیده و مطمئن به خیر بودن آن نشده به خواست آن اقدام می کند.

انسان عجول؛ به محض اینکه چیزی را مطابق میل خود ببیند با عجله و شتابزدگی به سویش می رود و در نتیجه گاهی مایه خسارت و زحمتش می شود. طبق روایات؛ انسان ها بر اساس جهل شان عجله می کنند و در تشخیص خیر و شر دقت لازم را به خرج نمی دهند.

هرچه انسان به حقایق و معارف الهی و روایات صحیح معصومین اطلاع داشته باشد و بر مبنای سخنان آنان رفتار کند، از عجله و پیامدهای بد آن در امان خواهد بود.

اگر انسان با شتاب پا را از حدود خویش فراتر نهد، دچار لغزش می شود که یکی از مصداق های آن شتاب در گفتار است. زبان انسان منشأ راستی ها و کژی ها و نشان دهنده شخصیت و تیپ اجتماعی اوست و اگر استفاده از آن به همراه شتاب باشد، چه بسا زیان های جبران ناپذیری نصیب انسان شود.

حضرت علی علیه السلام می فرماید: المرء مَخبوءٌ تَحتَ لِسانه؛ آدمی در زیر زبان خویش پنهان است. اگر خصلت شتاب زدگی در وجود انسان کنترل نشود، نتیجه ای جز پشیمانی و اندوه نخواهد داشت و او را از مسیر اصلی زندگی دور خواهد ساخت. 

عجول بودن

کارهایی که نباید در انجام آن ها عجله کرد

معامله های عجولانه: یکی از عجله های مذموم، خرید و فروش عجولانه است. 

قضاوت های سریع و بی اساس درباره مستجاب نشدن دعاها از طرف خداوند، سبب سستی و کوتاهی در اعمال شایسته و نیک می شود و انسان را از درگاه الهی ناامید می کند.



داوری عجولانه: حضرت علی (ع) می فرماید؛ عجله مانع درست فهمیدن و قضاوت صحیح می باشد.

عجله در گفتار و عمل: شتاب زدگی در گفتار و عمل؛ چه بسا زیان های جبران ناپذیری نصیب انسان کند.عجله در هنگام غذاخوردن: مستحب است انسان غذا خوردن را طول بدهد و عجله در خوردن غذا نکند.

عجله در رانندگی: سرعت زیاد، نداشتن دقت و احتیاط لازم در رانندگی نیز از شاخصه های عجله محسوب می شود.

عجله در پاسخ گویی: حضرت علی (ع) می فرمایند؛ کسی که شتاب زده پاسخ می دهد، مناسب و صحیح پاسخ نمی دهد.

عجول بودن
عجله در انتقام: بدترین عکس العملی است که برخی از مردم در برابر بدی ها از خود نشان می دهند، عجله کردن در انتقام گیری است.

عجله در انتقاد کردن: بسیارند کسانی که بدون دقت و فکر، از رفتار دیگران انتقاد می کنند و بعد از توضیح، کسانی که مورد انتقاد قرار گرفته اند، سخت از انتقاد خود پشیمان می شوند.

عجله در انتخاب همسر: یکی از نمادهای عجله منفی، انتخاب عجولانه و نسنجیده همسر است که برخی افراد با یک نگاه و پسندیدن یک شخص، بدون تحقیق و بررسی های لازم، تصمیم به ازدواج با او می گیرند، اما پس از گذشت زمان کوتاهی از ازدواج پشیمان می شوند.

عجله در پذیرش خبر: در قرآن آمده است که اگر شخص فاسقی خبری برای شما آورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. بدین معنا که قضاوت درباره یک حادثه و برداشت از یک جریان، متوقف بر دست یابی به پاره ای قرائن، شواهد و مدارک است که به منزله مقدمات قضاوت و برداشت هستند.

عجله در استجابت دعا: اگر دعایی مستجاب نمی شود، شاید به مصلحت ما نیست. قضاوت های سریع و بی اساس درباره مستجاب نشدن دعاها از طرف خداوند، سبب سستی و کوتاهی در اعمال شایسته و نیک می شود و انسان را از درگاه الهی ناامید می کند.

عجول بودن

سوالات درس پیام های آسمانی پایه هفتم

چرا انسان عجول نمی تواند تصمیم های درستی بگیرد؟
زیرا نمی تواند خوب فکر کند و اشتباهاتش زیاد می شود.

دو راه مقابله با عجله و شتاب زدگی را بنویسید.
- فکر کردن به نتیجه پایان کارمان (اگر خوب است انجام دهیم،اگر بد است انجام ندهیم).
- به سمت خدا رفتن و پرورش آرامش در روح و وجودمان.

توضیح دهید شخص تنبل چگونه دنیا و آخرت خود را از دست می دهد؟
انسان تنبل، عمر، سلامتی و بقیه نعمت هایش را بیهوده هدر می دهد و از آن ها کمتر استفاده می کند و همیشه وقتش را بیهوده سپری می کند و به کارهای اخروی خود و فراهم کردن توشه نمی پردازد و به این دلیل در آخرت هم از نعمت هایی که خداوند پاداش در نظر گرفته است محروم می شود.

اخلاق ما به وسیله چه چیزهایی تهدید می شود؟
رفتارها و عادت های ناپسند.

چه چیزهایی همانند میکروب به جان اخلاق ما می افتد و اگر دیر بجنبیم و با این عادت ها و رفتارهای نادرست مبارزه نکنیم ممکن است زندگی خود را تباه نماییم و به بهشت زیبای خداوند نرسیم؟
رفتارهایی همچون دروغ گویی، تنبلی، غیبت، ناسزا گفتن و…

عامل اصلی انتشار میکروب های اخلاقی كیست؟
شیطان.

شیطان به وسیله چه چیزهایی به درون روح ما نفوذ می کند و در صورت مقابله نکردن، ما را در دست یافتن به رستگاری و بهشت جاویدان شکست می دهد؟
میکروب های اخلاقی.

دو مورد از رفتارها و عادت های ناپسند را بنویسید.
- عجله
- تنبلی

سربازان نفوذی شیطان در وجود انسان را نام ببرید.
عجله و تنبلی

نتیجه شتاب زدگی چیست؟
نمی توانیم خوب فکر کنیم و به همین دلیل از تصمیم گیری صحیح باز می مانیم و هر تصمیمی می تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

حضرت علی (ع) در مورد انسان عجول چه می فرماید؟
پشیمانی انسان عجول از همه مردم بیشتر است؛ زیرا عقل او وقتی به کمکش می آید که دیگر کار از کار گذشته باشد.

دوباره کاری را كه یكی از مشكلات انسان عجول است را توضیح دهید.
کاری که با عجله و بدون دقتّ انجام  می دهد، بی نتیجه خواهد بود و دوباره مجبور است وقت و نیروی خود را صرف انجام درست همان کار کند.پیامبر اکرم (ص) اندیشیدن به عاقبت كار چه فرمود؟
هرگاه تصمیم گرفتی کاری کنی، اوّل به نتیجه و عاقبت آن خوب بیندیش. اگر دیدی نتیجۀ خوبی دارد، به تصمیمت عمل کن و اگر دیدی نتیجه اش تباهی و بدی است، از آن صرف نظر کن.

عجول بودن
دو مورد از موراد عجله كردن كه عاقبت خوبی دارد را بنویسید.
انسانی را تصور کنید که می خواهد پولی را به عنوان صدقه به مستمندی بدهد. اگر او بعد از تصمیمش، فوراً این کار را نکند، شیطان به سراغش می آید و یا وقتی صدای اذان را می شنویم، بهترین کار این است که کارهای دیگر را متوقّف کنیم و به نماز بایستیم.

زیرا اگر نمازمان را برای انجام کارهای دیگر به تأخیر بیندازیم، شیطان به طمع می افتد و ما را به کارهای دیگر مشغول می کند. به همین دلیل است که در انجام کارهای نیک هرگز نباید تأخیر و کوتاهی کنیم؛ بلکه باید در اوّلین فرصت آن ها را به انجام برسانیم.


چرا انسان عجول نمی تواند تصمیم های درستی بگیرد؟
وقتی دچار شتاب زدگی می شویم نمی توانیم خوب فکر کنیم و به همین دلیل از تصمیم گیری صحیح باز می مانیم و هر تصمیمی می تواند که اشتباه بزرگ باشد.

دو راه مقابله با عجله و شتابزدگی را بنویسید.
هر گاه  تصمیم گرفتی کاری کنی اول به نتیجه و عاقبت آن خوب بیاندیش اگر دیدی نتیجه ی خوبی دارد به تصمیمت عمل کن و اگر دیدی نتیجه اش تباهی و بدی است از آن صرف نظر کن.

عجول بودن
چرا پشیمانی انسان عجول از همه بیشتر است؟
زیرا عقل او وقتی به کمکش می آید که دیگر کار از کار گذشته باشد.

در چه کارهایی عجله وشتاب می تواند خوب باشد؟
در انجام کارهای نیک، مانند: صدقه دادن و نماز خواندن.

نتیجه تحمل سختی های زندگی برای انسان چیست؟
آسایش شیرین و گوارای آینده.

چگونه دوستی با افراد پر تلاش و کوشا می تواند جلوی تنبلی ما را بگیرد؟
 همراهی با چنین دوستانی باعث می شود با دیدن سعی و تلاش آنها ،انگیزه ما  برای کار وتلاش و فعالیت دو چندان شود.

یکی از گام های اساسی مبارزه با تنبلی .. .. است.
برنامه ریزی

منظور از اولویت بندی چیست؟ توضیح دهید.
برای برنامه ریزی، باید دید کارهایی که در یک شبانه روز باید انجام داد چیست؟ سپس کارهای مهم تر را از بقیه جدا کرد.واضح است که باید اول کارهای مهم تر را انجام داد و اگر وقتی باقی ماند به کارهای دیگر پرداخت. به این اصل مهم برنامه ریزی ،اولویت بندی می گویند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .