تبیان، دستیار زندگی

معرفی چند غذای خوشمزه و ساده با کنگر

کنگر را می‌توان به روش‌های مختلف تهیه کرد به طور مثال؛ خورشت کنگر با گوشت یا خوراک کنگر با هویج و مرغ، پوره کنگر یا نیمروی کنگر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بورانی کنگر
کنگر کوهی یکی از گیاهان خودرو در طبیعت است که بسیار پر خاصیت و مغذی می باشد این گیاه خودرو در فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت می روید.

کنگر برای افرادی که بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و روماتیسم دارند بسیار مفید است، همچنین مصرف کنگر سبب  پاکسازی کبد شده و از صدمات احتمالی به کبد جلوگیری می کند.

کنگر

طرز تهیه خورشت کنگر خوشمزه


مواد لازم:
- گوشت خورشتی                ۴۰۰ گرم
- کنگره                               ۶۰۰ گرم
- نعنا                                 ۵۰ گرم
- جعفری                            ۱۵۰ گرم
- پیاز                                  ۲ عدد
- رب گوجه فرنگی                 ۱ قاشق غذاخوری
- لیمو عمانی                        ۲ عدد
- نمک، فلفل سیاه و زردچوبه   به میزان لازم
- روغن مایع                         به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. کمی صبر کنید تا روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی ادامه دهید که پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در همین حین گوشت را پس از شست و شو به صورت خورشتی ( مانند خورشت قورمه سبزی) خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

خوراک کنگر با مرغ و قارچ
مخلوط گوشت و پیاز را به خوبی تفت دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و تغییر رنگ دهد. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود.

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد. در مرحله بعدی کنگر را پس از تمیز کردن بشویید و آبکشی کنید سپس به اندازه دلخواه خرد کنید.
 
در ادامه نعنا و جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد کنگر را به همراه نعنا و جعفری داخل تابه بریزید و تفت دهید.

پس از اینکه سبزیجات را کمی سرخ کردید آنها از روی حرارت کنار بگذارید، در مرحله بعد پس از اینکه گوشت نیم پز شد مخلوط کنگر، نعنا و جعفری سرخ شده را به قابلمه خورشت اضافه کنید.

در مرحله بعدی لیمو عمانی ها را با یک چنگال سوراخ کنید و  به مدت ۳۰ دقیقه درون یک لیوان آب قرار دهید تا تلخی لیمو عمانی گرفته شود. یک ساعت مانده به پایان پخت خورش، لیمو عمانی ها را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد.
 
در پایان پخت خورش طعم آنرا بچشید و در صورتی که طعم ترش آن کم بود می توانید مقداری آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید، بعد از اینکه خورشت به طور کامل آماده شد آن را به همراه برنج سرو کنید.

 بورانی کنگر

طرز تهیه بورانی کنگر

برای تهیه املت کنگر ابتدا کنگر را تمیز کرده و خوب بشویید، سپس با مقداری آب بپزید و در کره تفت دهید، بعد از تفت خوردن کنگرها تخم مرغ ها را به کنگرها اضافه کنید.


مواد لازم:
- کنگر                                        1  کیلو
- پیاز متوسط                              1 عدد
- آب                                         2 پیمانه
- روغن یا کره                              به میزان لازم
- ادویه کاری، فلفل قرمز و سیاه     به میزان لازم
- نمک و زردچوبه                        به میزان لازم

 بورانی کنگر
طرز تهیه:
برای تهیه پوره کنگر ابتدا باید با نحوه ی پاک کردن و شستن این گیاه آشنا باشید، برای پاک کردن کنگر ابتدا سعی کنید گل کنگر را از روی آن بردارید.

بعد از برداشتن گل، با یک چاقو تیغ و ریشه سیاه رنگ کنگر را بردارید، سپس کنگرها را در یک ظرف مناسب بریزید و روی کنگرها را با آب بپوشانید.

کنگرها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید در آب بمانند تا باقی گل و لای را به آب پس بدهند، بعد از ۳۰ دقیقه کنگر ها را به خوبی آبکشی کنید و در صافی قرار دهید.

کنگر های شسته شده را به دلخواه خرد کنید یا اگر دوست داشتید به صورت سالم بپزید، برای پختن کنگر بعد از خرد کردن آن ها در یک ظرف دلخواه بریزید شعله را روشن کنید.

دو فنجان آب را به کنگرها اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید، زیر شعله را کم کنید و بگذارید تا کنگرها به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به آرامی بپزند.

پخت کنگرها باید به طریقی باشد که کنگرها پخته و کامل له شده و آبی هم باقی نماند، بعد از آب پز نمودن کنگرها نوبت تهیه پیاز داغ خوارک ما می رسد.

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید، پیازهای خرد شده را در ماهی‌تابه بریزید و داخل آن کمی روغن ریخته و تفت دهید.

کمی که پیاز ها تفت خرد ادویه ها را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها طلایی شوند، وقتی پیاز ها کامل سرخ شدند در این مرحله کنگرهای آب پز شده را به پیاز داغ اضافه می کنیم و هم می زنیم تا تمامی مواد با هم مخلوط شوند.
 
بعد از مخلوط کردن کنگرها با پیاز داغ درب ظرف را بگذارید و شعله را کم کنید و بگذارید تا کنگرها با پیاز داغ کمی بپزد این کار را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.بعد از این که کنگرها با پیاز داغ کمی پخت، شعله را خاموش کنید و کنگرها را با گوشت کوب کاملا له کنید، در این مرحله کنگر های له شده را با ماست مخلوط کرده و نوش جان کنید.  

خوراک کنگر با مرغ و قارچ

طرز تهیه خوراک کنگر با مرغ و قارچ


مواد لازم:
- کنگر                       1 کیلو
- ران یا سینه مرغ      4 تکه
- قارچ                      200 گرم
- آب مرغ                 1/2 پیمانه
- سیر خرد شده          1 حبه
- هویج                    2 عدد 
- آرد                        2 قاشق غذاخوری
کره                          2 قاشق غذاخوری
- خامه ترش              1/4 پیمانه 
- روغن زیتون             1 قاشق غذاخوری
- سرکه                      1/4 فنجان
- لیمو ترش تازه          ا عدد
- برگ بو                    1 عدد
- پودر آویشن            2 قاشق چایخوری
- نمک                      به میزان لازم 

خوراک کنگر با مرغ و قارچ
طرز تهیه:
یک کاسه را با آب پر کرده، آب یک لیمو را داخل آن بریزید، برگ های بیرونی کنگر را بگیرید و فقط برگ های سبز روشن آن باقی بماند و از بالا به قسمت های یک سانتیمتری خرد کنید.

انتهای ساقه های آن را بچینید و دور بیندازید و آن ها را از طول به دو نیم تقسیم کنید و با نصف لیمو روی هر یک از کنگر ها بمالید و آن ها را به آب و لیموی داخل کاسه انتقال دهید.
 
در این مرحله آب، آرد، نمک و برگ بو را داخل ماهی تابه عمیقی به جوش آورید و بعد کنگر ها را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه بپزید تا نرم شوند و سپس آبکش کنید.

کره را داخل یک قابلمه گرم کنید تا آب شود، روی مرغ نمک و فلفل بپاشید و بعد مرغ را داخل آرد بچرخانید تا کاملا آغشته به آرد شود، در این مرحله مرغ را به مدت 4 دقیقه داخل کره سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. 

قارچ و هویج را داخل قابلمه قرار دهید و روی آن ها نمک و فلفل بپاشید و به مدت 4 دقیقه تفت دهید، حالا آویشن و سیر را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه تفت دهید و بگذارید جوش بیاید و سرکه، آب مرغ و کنگر را اضافه کنید.

مرغ را به قابلمه برگردانید،درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه آرام بجوشد تا کاملا جا بیفتد. مرغ و سبزیجات را به یک دیس انتقال دهید.خامه را با سس داخل قابلمه مخلوط کنید و به جوش آورید و روی آن نمک و فلفل بپاشید، سس را روی مرغ داخل دیس بریزید و روی آن پودر آویشن بریزید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .