تبیان، دستیار زندگی

معرفی پنج غذای خوشمزه و ساده با باقالی سبز

باقالی یکی از غنی‌ترین منابع فیبر و پروتئین بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، مصرف باقالی در کمک به کاهش فشار خون و کاهش خط ابتلا به بیماری های قلبی بسیار موثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرز تهیه خورشت باقالی سبز
برای تهیه خوراک باقلا سبز، می توانید هم با پوست و هم بدون پوست بپزید. اگر می خواهید بدون پوست بپزید دانه های باقالی را از پوست اصلی آن جدا کنید و آن ها را با آب بپزید. نیم ساعت قبل از تمام شدن زمان پخت به آن نمک اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت باقالی سبز

طرز تهیه خورشت باقالی سبز


مواد لازم:
- گوشت                         500 گرم 
- باقالی بدون پوست         1 کیلوگرم 
- شوید تازه خرد‌شده         300 گرم 
- پیاز                              1 عدد 
- سیر                             4 حبه
- پودر زعفران                  یک چهارم قاشق چایخوری 
- نمک، فلفل و زردچوبه     به میزان لازم  

طرز تهیه:
ابتدا شوید را پاک کرده، خوب بشویید. طمانی که آب آن خارج شد ریز خرد کنید. در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.

سپس شوید خرد‌شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. در این فاصله، سیرها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به شویدها اضافه کنید و با هم سرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز را به ‌صورت خلالی نازک خرد کنید و در قابلمه ای مناسب، با مقداری روغن سرخ کنید. البته هنگام سرخ شدن پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را هم به آن اضافه کنید.

گوشت های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت بدهید بعد حدودا 3 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا با شعله ی ملایم به طور کامل بپزد.باقلا را به همراه شوید، سیر خرد‌ شده و کمی نمک به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. سپس حرارت را کم کنید تا خورش جا بیفتد که معمولا حدود 45 دقیقه زمان می برد. دقت کنید همه ی مواد باید به خوبی پخته شوند.

 

كوكوی شوید باقالی

طرز تهیه كوكوی شوید باقالی


مواد لازم:

باقالی در میان مواد غذایی؛ بیشترین مقادیر فولات را دارد و فولات برای سوخت و ساز انرژی مفید است و به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند.


- باقالی سبز پوست كنده         2 پیمانه
- تخم‌مرغ                             3 عدد
- شوید خشک                       2 قاشق غذاخوری
- پیاز كوچک                          1 عدد
- سیر                                   4 حبه
- سیب‌زمینی                         1 عدد
- نمک، فلفل و زردچوبه           به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
باقالی ها را پوست گفته و بشویید، حالا سیب‌زمینی، سیر و پیاز را پوست كنده و ریز كنید همه این مواد را داخل غذاساز یا چرخ‌گوشت بریزید و خوب مخلوط كنید.

سپس شوید خردشده تازه یا خشک، تخم مرغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه كنید، اگر می‌خواهید كوكو شكل خاصی داشته باشد آن را داخل قالب بریزید، در غیر این صورت آن را به صورت یكنواخت داخل تابه ریخته و بپزید.

بهتر است مواد اولیه كاملا ریز شده باشند تا كوكو خوش طعم‌تر و از نظر ظاهری یكنواخت‌تر باشد. اگر این كوكو را داخل ظرف پیركس چرب‌شده بریزید و آن را داخل فر بگذارید، روغن كمتری مصرف می‌كنید و غذای‌تان سالم‌تر خواهد بود.

 باقالی پلو با گوشت

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت


مواد لازم:
- گوشت گوسفندی بدون استخوان       1 کیلو
- باقالی                                           3 کیلو
- برنج                                             1 کیلو
- شوید                                           1 کیلو
- زرشک                                          1 پیمانه
- زعفران ساییده شده                       1 قاشق چایخوری
- آبلیمو یا آب نارنج                         نصف استکان
- روغن                                          150 گرم
- نمک و فلفل                                به میزان لازم

طرز تهیه:
برنج را شسته و آن را با نمك خیس كنید، گوشت را پس از شستن قطعه قطعه كرده و با كمی روغن تفت دهید و بگذارید با یک عدد پیاز خرد شده و 3 لیوان آب بپزد.

در حین پختن كمی نمک و فلفل و آبلیمو به آن اضافه كنید. گوشت را آنقدر بپزید تا یک فنجان آب گوشت از آن باقی بماند، شوید را پاک كرده و بشویید و آن را خرد كردید.

برنج را در یک قابلمه پر از آب بجوشانید تا جائی كه مغز آن زیاد نپزد، سپس باقلا را به برنج اضافه كنید. (همیشه باقلا را جداگانه، از قبل مقداری آب پز كنید و بعد به برنج اضافه کنید).

شوید را هم به برنج اضافه كنید و آن را آرام هم بزنید، برنج را در آبكش ریخته و روی آن مقداری آب نیمه گرم بریزید، در ته قابلمه 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید و در صورت تمایل چند برگ كاهو یا نان در ته قابلمه بچینید.

سپس برنج آبكش شده را در قابلمه بریزید كه در این مرحله می توانید گوشت را در لابلای برنج قرار دهید یا موقع كشیدن برنج در دیس، گوشت را لابلای برنج بگذارید.برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید تا با شعله ملایم دم بكشد. بعد از دم كشیدن آن را در دیس كشیده و روی آن را با گوشت، زعفران آب كرده و زرشک تزیین كنید.

خورش باقلا سبز لبنانی

طرز تهیه خورش باقلا سبز لبنانی


مواد لازم:
- گوشت                         ۵۰۰ گرم
- باقالی بدون پوست        ۱ کیلوگرم
- شوید تازه خرد‌شده        ۳۰۰ گرم
- پیاز                            ۱ عدد
- سیر                            ۴ حبه
- پودر زعفران                 یک چهارم قاشق چایخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا شوید را پاک کرده، خوب بشویید و ریز خرد کنید. در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.

سپس شوید خرد‌شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. در این فاصله، سیر‌ها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به شوید‌ها اضافه کنید و با هم سرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کنید؛ و در قابلمه‌ای مناسب، با مقداری روغن سرخ کنید، البته هنگام سرخ شدن پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را هم به آن اضافه کنید.

گوشت‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت بدهید بعد آب جوش به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا با شعله‌ی ملایم به طور کامل بپزد.

باقلا را به همراه شوید، سیر خرد شده و کمی نمک به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید، سپس حرارت را کم کنید تا خورش جا بیفتد که معمولا حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد، دقت کنید همه‌ی مواد باید به خوبی پخته شوند، بعد از جا افتادن خورش زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. 

اگر مایل باشید می توانید در مراحل پایانی پخت خورش باقلا سبز لبنانی، تخم مرغ به ‌آن اضافه کنید، به این ترتیب که با توجه به این میزان مواد، زرده و سفیده دو عدد تخم مرغ را از هم جدا کرده، ابتدا سفیده تخم مرغ ها را به خورش اضافه می کنند.

همانطور که قابلمه روی شعله اجاق گاز قرار دارد، هم می زنند تا سفیده ها با مواد مخلوط شوند و بپزند. سپس زرده ها را روی خورش می ریزند و با گذاشتن در قابلمه، 5 تا 10 دقیقه صبر می کنند تا زرده ها سفت شوند و در پایان به همین صورت سرو می کنند.

خوراک باقالی بادمجان یونانی

طرز تهیه خوراک باقالی بادمجان یونانی


مواد لازم:
- برنج                                 2 پیمانه
- باقالی                               250 گرم
- بادمجان                            1 عدد
- کدو سبز                            1 عدد
- پیاز قرمز                           2 عدد 
- سیر  له شده                      6 حبه
- سیب زمینی                       1 عدد
- فلفل قرمز                          1 عدد
- جعفری تازه خرد شده         4 قاشق غذاخوری
- عصاره مرغ یا سبزیجات      2 پیمانه
- کنسرو گوجه فرنگی            800 گرم
- زیتون سیاه بدون هسته     200 گرم
- روغن زیتون                      5 قاشق غذاخوری
- پنیر فتا                            120 گرم
- نمک و فلفل سیاه              نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:
پیاز قرمز، فلفل قرمز و کدو سبز را نگینی خرد کنید؛ بادمجان و سیب زمینی را به مکعب های کوچکی خرد کنید و باقالی را پخته با آب سرد آب بکشید و پوستش را جدا کنید.

سه قاشق غذا خوری از روغن را در تابه ای بزرگ گرم کنید. پیاز ها را به مدت 10 دقیقه با حرارت نسبتا کم تفت دهید. هر از گاهی هم بزنید.

فلفل قرمز، بادمجان و کدو سبزخرد شده را اضافه کرده و 5 دقیقه تفت دهید. سپس سیب زمینی، سیر و آویشن را در صورت تمایل اضافه کرده و 1 دقیقه بپزید.

کنسرو گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی پوست گرفته، عصاره مرغ یا سبزیجات و نمک و فلفل را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. آن را به نقطه جوش رسانده و شعله را کم کنید. به مدت 20 دقیقه بدون در بگذارید بپزد

در حالی که خوروش آهسته می جوشد، برنج را دم کنید. باقالی های پخته شده و پوست کنده، جعفری و زیتون را بعد از 20 دقیقه به خورش اضافه کرده، در آن را گذاشته و 10 دقیقه بپزید.آن را از روی حرارت برداشته و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. خورش را روی برنج ریخته، روی آن پنیر فتا خرد شده قرار داده و سرو کنید. این غذا را می توانید با برنج، بلغور یا نان سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .