تبیان، دستیار زندگی

طلاق توافقی بدون حضور در دادگاه

وکیل طلاق توافقی، وکیلی است که در زمینه ی انجام طلاق توافقی به سریع ترین شکل و بدون حضور زوجین در مراحل دادرسی و صدور حکم، تخصص دارد و به روند قضایی این حکم آشنا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طلاق توافقی بدون حضور در دادگاه
امروزه بسیاری از زوجینی که در زندگی مشترک دچار ناسازگاری شده ­اند و قصد دارند از یکدیگر جدا شوند، برای سریع­تر شدن روند طلاق و اینکه در دادگاه حضور پیدا نکنند، به دنبال راهی هستند.  از آنجایی که آسان­ترین شیوه‌ی طلاق، طلاق توافقی است، زوج ­ها به این روش گرایش دارند. اما در طلاق توافقی نیز نیاز به حضور زوجین در دادگاه و همچنین در روند مشاوره می­باشد. از این روی، برای حضور نیافتن در دادگاه نیز باید راهی وجود داشته باشد که آن نیز، جانشین کردن وکیل طلاق توافقی است. که در ادامه‌ی این نوشته به بررسی طلاق توافقی، چگونگی آن و وکیل طلاق توافقی و وظایف و اختیارات او می ­پردازیم.

طلاق توافقی و ویژگی­های آن

طلاق توافقی به عنوان راحت­ترین و سریع­ترین روش طلاق شناخته می­شود. در طلاق توافقی زوجین توافق می­کنند که بر اساس شرایطی که در توافق­نامه درج شده است از یکدیگر جدا شوند و همچنین در توافقشان مسائل مختلف پس از جدایی، مانند تقسیم اموال را نیز تعیین تکلیف کنند که این مسئله مشکلاتی از قبیل مهریه و حقوق طرفین را بدون مشکل حل می ­کند.

طلاق توافقی بدون حضور در دادگاه
روند اقدام برای طلاق توافقی این است که با توافق­نامه ­ای که زوجین تنظیم کرده ­اند، برای ثبت درخواست طلاق توافقی را به ثبت می­رسانند و پس از قرار نخست دادسرا، به مرکز مشاوره و غربالگری بهزیستی فرستاده می­شوند و در نهایت در صورت کارا نبودن مشاوره و اصرار به جدایی، با داشتن نامه ­ای که مرکز مشاوره­ ی بهزیستی برای دادگاه صادر می­کند، قاضی با درخواست طلاق توافقی موافقت نموده و اجازه­­ی طلاق را صادر می­کند. زوجین میتوانند تا موعدی مقرر از سوی دادگاه با در دست داشتن حکم دادگاه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و صیغه­ ی طلاق را جاری کنند.
در تمام مراحل فوق، اگر توسط خود زوجین انجام پذیرد، حضور هردوی آن­ها در تک تک مراحل لازم است و برای زوجینی که علاقه­ ای به دیدار مجدد با یکدیگر ندارند یا این دیدار دوباره می­تواند موجب ایجاد مشکل بیشتری بشود، توصیه میشود که برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، و همچنین اجرای روند طلاق توافقی، با یک وکیل طلاق توافقی مشورت کنند و او را به عنوان جانشین خود به دادگاه معرفی کنند.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی، وکیلی است که در زمینه­ ی انجام طلاق توافقی به سریع­ترین شکل و بدون حضور زوجین در مراحل دادرسی و صدور حکم، تخصص دارد و به روند قضایی این حکم آشنا است. زوجینی که قصد جدایی دارند و نمی­خواهند در جلسات دادگاه حضور داشته باشند و همچنین می­خواهند طلاق توافقی­شان بر پایه­ ی یک توافق درست و بدون مشکل از نظر قانونی باشد، وکالت پرونده­ی خود را به وکیل طلاق توافقی می­دهند و توافق نامه ­ی طلاق توافقی را با مشورت و آگاهی وکیل، معمولا با یک جلسه حضور در دفتر وکیل و بحث درباره ­ی توافق، تنظیم می­کنند. البته این مسئله قابل تأمل است که اخذ وکالت پرونده از سوی وکیل طلاق توافقی شامل هزینه ­ای جدای بر هزینه­ های دادگاهی می­شود، اما در مواردی که حضور زوجین و مواجه آنان با بکدیگر می­تواند منجر به درگیری یا مسائل دیگری شود و یا همچنین توافق­ نادرست و درج مفاد اشتباه در آن، می­تواند پس از جدایی مشکل­ ساز شود، وکیل طلاق توافقی می­تواند فواید بیشتری در مقایسه با هزینه­ ی انجام شده داشته باشد.
پس از اینکه زوج به وکیل طلاق توافقی وکالت پرونده را دادند، دیگر مراحل قانونی و قضایی توسط خود وکیل به انجام می­رسد که به صورت زیر می­باشد:
- وکیل پس از دریافت وکالت و همچنین با در دست داشتن اطلاعات از جمله مدارک فردی زوجین و عقد­نامه و حساب ثنای طرفین و همچنین توافق­نامه ­ی تنظیم شده برای ثبت درخواست طلاق توافقی از سوی موکلین خود مراجعه می­کند. و پس از تقدیم دادخواست و آمدن ابلاغیه ­های مربوطه، نیاز به حضور زوجین نیست و تمامی مراحل بر عهده ­ی وکیل طلاق توافقی(https://rahjooyan.org/divorce-settlement-lawyer/) است.
- بعد از ارجاع دادن موکلین به مرکز مشاوره و غربالگری سازمان بهزیستی، در بسیاری از موارد خود وکیل، نامه­ ی مرکز مشاوره را اخذ می­کند، اما اگر از سوی دادگاه و همچنین مرکز مشاوره حساسیت بیشتری وجود داشته باشد، معمولا از سوی وکیل تمهیدی اندیشیده می­شود تا هر یک از زوجین به طور جداگانه در مرکز مشاوره حضور پیدا کنند.
- پس از اخذ نامه عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز مشاوره به دادگاه، قرار دادگاهی برای پرونده در نظر گرفته میشود و وکیل با حضور در دادگاه از طرف موکلین خود، و بیان نظر آن­ها در دادگاه، حکم اجازه­ ی طلاق توافقی یا به اصطلاح حقوقی رأی عدم امکان سازش را از دادگاه اخذ می­کند.
- با وجود اجازه ­ی طلاق توافقی از سوی دادگاه، تا موعد مشخصی، وکیل به تنهایی یا همراه با زوجین باید به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا صیغه­ ی طلاق جاری و ثبت شود. و به تبع آن نیز، مفاد موجود در توافق­نامه­ ی طلاق توافقی نیز باید به اجرا در آیند.