تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چند آش خوشمزه برای سفره افطار

آش یکی از از غذاهای اصیل ایرانی است که در انواع و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود، مواد مغذی که در آش وجود دارد تامین کننده انرژی لازم در بدن است و تهیه آن برای سفره‌های افطار بهترین گزینه می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آش اسفناج برای سفره افطار
ش در طعم‌های مختلف یکی از غذاهای خوش طعم ایرانی است که سر سفره‌های افطار زودتر از هر غذای دیگری مصرف می شود.

آش مانتی ویژه افطار

طرز تهیه آش مانتی ویژه افطار


مواد لازم:
- سبزی آش                  500 گرم
- برنج                          1 پیمانه
- بلغور گندم                  1 پیمانه
- عدس پخته شده         300 گرم
- پیاز سرخ شده            3 قاشق غذاخوری
- آب گوشت یا مرغ        1 لیتر
- آب                            1 لیتر
- نمک و زردچوبه           به میزان لازم

آش مانتی ویژه افطار
مواد لازم برای تهیه مانتی:
- آرد                                300 گرم
-گوشت چرخ کرده              200 گرم
- پیاز رنده شده                  1 عدد
- تخم مرغ                       3 عدد
- روغن زیتون                   3 قاشق غذاخوری
- پیاز سرخ شده                2 قاشق غذاخوری
- زردچوبه، کاری، پودرسیر    به میزان دلخوه
- نمک                             به میزان لازم

طرز تهیه:

در ایام ماه مبارک رمضان روزه‌داران می‌بایست از پنج گروه مهم غذایی(گروه نان و غلات، گروه سبزی ها، گروه میوه ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت) استفاده کنند.


ابتدا برای این آش خوشمزه باید برنج را با آب بجوشانید تا مقداری بپزد و سپس بلغور را به آن افزوده و اجازه دهید چند جوش بخورد، این را هم بدانید که باید از شب قبل بلغور و برنج را خیس کنید.پس از افزودن بلغور به برنج عدس و آب گوشت را نیز اضافه کنید و بعد پیاز سرخ شده را با زردچوبه و کمی روغن زیتون گرم کرده و داخل آش بریزید، همچنین فلفل و نمک آش را به میزان لازم اضافه کرده و اجازه دهید تا مقداری بجوشد و جا افتاده شود.

برای درست کردن مانتی،آرد ،نمک،تخم مرغ و روغن زیتون را باهم مخلوط کرده و با هم ورز دهید تا خمیری یکدست و صاف بدست بیاید

سپس خمیر را به قطر 3 میلی متر پهن کرده و به شکل مربع های کوچک ببرید، بعد از این کار پیاز سرخ شده،گوشت چرخ کرده،پیاز رنده شده و ادویه جات را با هم دیگر مخلوط کنید

و بعد به اندازه یک نخود از مایه گوشتی جدا کرده و روی خمیرهایی که برش زدید قرار داده و به شکل مثلث تا زده و به حالت هلالی دور خودش بپیچید.

مانتی هایی که آماده کرده اید را در مدت زمان 3 دقیقه داخل حجم زیادی از آبی که در حال جوشیدن است ریخته و آبکش کنید و سپس آن ها را داخل آش بریزید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم بروند و آش را جا افتاده تر کند.

آش اسفناج برای سفره افطار

طرز تهیه آش اسفناج برای سفره افطار


مواد لازم:
- اسفناج پاک ‌شده            1 کیلو
- كلم برگ سفید                2 پیمانه
- رشته آش                      به میزان لازم
- پیاز متوسط                   1 عدد
- عدس                           یک و نیم پیمانه
- كلم برگ سفید               2 پیمانه
- روغن مایع                    2 قاشق غذاخوری
- كشک                           به میزان لازم
- پیاز سرخ کرده               4 قاشق غذاخوری
- سیر داغ و نعنا داغ          از هر كدام 2 قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه      به میزان لازم

طرز تهیه:
اسفناج‌ها را خرد كرده به همراه عدس و پیاز بگذارید تا بپزد. نمك، فلفل، زردچوبه و روغن را نیز بریزید. كلم‌ها را جداگانه آب‌پز كرده تا ضُخم آن از بین برود و پس از پخت، اسفناج را به آن اضافه كنید.سپس پیاز، نعنا و سیرداغ را اضافه كنید. بعد از جا افتادن مواد، رشته را دو تكه كرده و در آن ریخته تا بپزد و لعاب‌دار شود. این آش با كشک یا رب انار  سرو میشود.

آش جوی خانگی

طرز تهیه آش جوی خانگی ویژه افطار


مواد لازم:
- سبزی آش                     400 گرم
- جو                               1 پیمانه 
- لوبیا چیتی                    1 پیمانه
- نخود                           1 پیمانه
- پیاز داغ                       200 گرم
- سیر داغ                      2 قاشق غذاخوری
- نعناع داغ                    2 قاشق غذاخوری
- کشک                         2 پیمانه 
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم

طرز تهیه:
نخود و لوبیا را قبل از پخت برای اینکه آبش سیاه نشود و نفخ آن گرفته شود و زودتر هم بپزد از 12 الی 24 ساعت قبل با آب گرم خیس می کنیم و مدام آب آن را عوض می کنیم و بعد می پزیم، جو را نیز به مدت 1 الی 2 ساعت از قبل خیس می کنیم و چرخ می کنیم تا ریز تر شود.

برای شروع کار ابتدا از یک قابلمه ی بزرگ تر از حدی که میخواهیم غذا درست کنیم انتخاب میکنیم تا راحت تر بتوانیم آش را هم بزنیم .

نصف قابلمه را پر از آب می کنیم، جو را داخل قابلمه می ریزیم و اگر با حرارت متوسط تا زمانی که آب داخل قابلمه هنگام پخت به نصف برسد هیچ قاشقی داخل آن برای هم زدن استفاده نکنید به هیچ وجه آش ته نمی گیرد.

وقتی برنج و جو پخته شد نخود و لوبیای پخته شده را به آن اضافه می کنیم و چون از جوش میفتد صبر می کنیم تا دوباره به جوش بیاید.

در یک ماهی تابه ای که روی حرارت قرار ندارد حدود 1 الی 2 قاشق روغن می ریزیم و پیاز داغ ها و سیر داغ ها را می ریزیم، البته کمی هم برای تزیین نگه دارید.

نمک، زرد چوبه، فلفل و همچنین یک قاشق از نعناعی که داشتیم اضافه می کنیم و همه مواد مخلوط شده را روی حرارت قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و عطر پیاز و سیر داغ بلند شود.

سبزی پاک کرده و خرد شده را داخل قابلمه ی آش در حال جوشیدن  اضافه می کنیم، بعد پیاز داغ هایی که روی حرارت به مدت 1 دقیقه هم زدیم در داخل آش می ریزیم.

البته مقدار کمی را هم نگه می داریم برای زمانی که آش پخت و جا افتاد استفاده کنیم و با استفاده کردن آن آش حالت تازگی پیدا کند، بعد از اضافه کردن پیاز داغ ها باید آش را مرتب هم بزنید چون حرارت شعله باید متوسط باشد. 

بعد از 45 دقیقه جوشیدن سبزی ها، کشک را اضافه می کنیم و حدود نیم ساعت بعد آش جا می افتتد، در آش پیاز داغ هایی که کنار گذاشته بودیم تا در انتهای پخت داخل آش بریزیم اضافه می کنیم و  در نهایت آش را سرو می کنیم و با پیاز و سیر و نعنا داغ و کشک تزیین می کنیم. 

داخل تابه ای جداگانه

طرز تهیه آش ترخینه برای سفره افطار


مواد لازم:
- سبزی آش و اسفناج     500 گرم
- ترخینه دوغ                 3 تکه
- لوبیا چیتی                   نصف پیمانه
- نخود                          نصف پیمانه
- عدس                         نصف پیمانه
- سیر داغ و پیاز داغ        به میزان دلخواه
- نعناع داغ                    به میزان دلخواه
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه ترخینه دوغ:
- بلغور گندم     ۵۰۰ گرم 
- دوغ غلیظ      ۱٫۵ لیتر 
- نعنا یا پونه تازه   نصف قاشق غذاخوری
- نمک و زردچوبه     به دلخواه
 
داخل تابه ای جداگانه
طرز تهیه ترخینه دوغ:
بلغور گندم، دوغ و نمک را در یک قابلمه بریزید و هم بزنید، حالا قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و تا زمانی که دوغ به جوش بیاید، مدام آن را هم بزنید، زیرا در غیر این صورت، دوغ ته می‌گیرد و بریده می‌شود.

در این مرحله می‌توانید کمی زردچوبه به این مواد اضافه کنید تا ترخینه‌ها خوش‌رنگ شوند، به هم‌زدن ادامه دهید تا دوغ کاملا به خورد بلغور گندم برود و حالت نسبتا شبیه به خمیر به خود بگیرد.

شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مواد خنک شوند، گلوله‌هایی از ترخینه‌های تر را بردارید و در کف دستتان پهن کرده و وسط آن را گود کنید. 

برگ‌های نعنا یا پونه را روی یک سینی بچینید.، سپس ترخینه‌های پهن‌شده را با فاصله روی نعناها قرار دهید و در معرض نور آفتاب به‌مدت حداقل یک هفته خشک کنید.

فراموش نکنید که هر چند روز یکبار آن‌ها را برگردانید تا کاملا خشک شوند، بعد از خشک شدن کامل ترخینه‌ها، آن‌ها را داخل یک کیسه پارچه‌ای نگهداری کنید.

طرز تهیه آش ترخینه:
ابتدا ترخینه را حدود سه ساعت در ظرف آب سرد بخیسانید، حبوبات را از شب قبل بخیسانید و روز بعد با همراه آب روی اجاق گاز بپزید.

زمانی که حبوبات نیم پز شد ترخینه خیس خورده را اضافه کنید، وقتی که حبوبات پخت، عدس و سبزی که شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج است، را اضافه کنید.

پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت خلالی برش بزنید، سپس داخل تابه ای روغن ریخته و پیازها را سرخ کنید، زمانی که پیاز داغ طلایی شد فلفل و ادویه و زردچوبه و فلفل سیاه (دلخواه) اضافه کنید.اجازه دهید آش با حرارت ملایم جا بیوفتد، بعد از جا افتادن آش آن را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و مورد استفاده قرار دهید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .