تبیان، دستیار زندگی

شهید مرتضی مطهری؛ بهانه دیدار امام با اهالی موسیقی

برای خیلی از شخصیت‌های بزرگی که در دهه شصت به شهادت رسیدند، همان زمان سرودهایی ساخته شد اما سرودی که برای شهید مرتضی مطهری منتشر شد، قصه کاملاً متفاوتی دارد که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


سرود « شهید مطهر» فقط یک سرود در ستایش استاد شهید نبود. نکته این است که خود حضرت امام آن‌هم به خاطر علاقه زیادی که به شهید مطهری داشتند، درخواست کردند که سرودی در 12 اردیبهشت 59 یعنی سالگرد شهادت استاد، کار شود. از طرفی علاقه زیاد امام به این قطعه موسیقی، باعث شد برای تقدیر و تشکر، با یک گروه موسیقی دیدار کنند، نظراتشان را درباره موسیقی بگویند و این خودش سرآغاز اتفاق‌های مهمی در فضای موسیقی بعد از انقلاب بود.

این سرود ترکیبی از صدای محمد گلریز، شعر حمید سبزواری، ملودی احمدعلی راغب و تنظیم مجتبی میرزاده بود.

احمدعلی راغب، آهنگساز مطرح کشورمان در کتاب بانگ آزادی تعریف می‌کنند که: «خردادماه ۱۳۵۹ بود؛ آقای مجید حداد عادل- مدیر وقت رادیو- با من تماس گرفتند و گفتند فردا صبح به همراه آقای محمد گلریز خواننده و مرحوم حمید سبزواری شاعر این اثر می‌رویم رادیو و به اتفاق به بیت رهبری و خدمت حضرت امام (ره) خواهیم رفت. این دیدار برایم خیلی تعجب‌آور بود چراکه گمان می‌کردم حضرت امام روی خوشی به موسیقی نشان نمی‌دهند.»

آن روز که به محضر حضرت امام دعوت شدیم در درجه اول به احترام نام شهید مطهری بود. امام خمینی بسیار مشتاق بودند سازندگان سرود بزرگداشت شهید مطهری را ببینند و باوجود کسالت و ناخوش‌احوال بودن استقبال بسیار خوبی از ما داشتند.
زمانی که وارد شدیم آقای سید احمد خمینی رو به حضرت امام گفتند: «آقا اهل مطهری آمدند.» آقا سید احمد به ما گفتند در کنار حضرت امام بنشینیم. حضرت امام نام هرکدام از ما را جویا شدند و یک‌به‌یک خود را معرفی کردیم.

سید احمد آقا رو به حضرت امام گفتند آقای راغب (سازنده سرود شهید مطهر) ایشان هستند و بعد امام پیشانی من را بوسیدند و فرمودند مردم انزلی روشنفکر، اهل‌قلم و زحمت‌کش هستند. در ادامه در مورد ساخت این اثر سؤال کردند و خدمت ایشان گفتم در ساخت این کار از موسیقی‌های صفی‌الدین ارموی بهره برده‌ام (از موسیقیدانان بنام ایرانی قرن هفتم است)، او برای جوانان ناکام که در جنگ یا براثر بیماری بی‌گناه کشته می‌شدند یا فوت می‌کردند موسیقی خاصی ساخته بود. حضرت امام به سید احمد آقا گفتند: «پس این موسیقی ریشه در تاریخ دارد، شاید به همین خاطر من را به خودش جذب کرده است.»

راغب در بخش دیگری از کتابش گفته است:‌ «روز شهادت شهید مطهری، مصادف با سالروز تولد من است دوازدهم اردیبهشت به دنیا آمده‌ام، ایشان هم دوازدهم اردیبهشت شهید شدند. دوازده اردیبهشت برایم کارسازترین روز بود، چراکه سرودی برای آن روز ساختم که الآن کل موسیقی ما را به اینجا رسانده است. البته عده‌ای در موسیقی به بیراهه رفته‌اند، ولی به نظرم دررسیدن به جاده اصلی موفق بوده‌ایم. آن روز، تاریخ زندگی هنری‌ام ورق جدیدی خورد. احساس کردم باری را که روی دوش داشتیم، به مقصد رسانده‌ایم و دیگر می‌توانیم نفس راحتی بکشیم.»