تبیان، دستیار زندگی

دلایل گرانی مرغ

چه کسی مقصر تشکیل صف‌های مرغ است؟

صنعت طیور اهمیت راهبردی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد. روش‌های سنتی و پرهزینه و فقدان برنامه‌ای جامع، این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. مرغ به‌عنوان کالای اساسی این روزها بازار متلاطمی دارد. صف‌های طولانی برای خرید مرغ عمق مشکل را نشان می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی حجتی نیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


حواشی مرغ از کمبود تا گرانی و صف‌های طولانی تاکنون منتج به پیگیری اصولی و درست برای حل مشکل نشده و رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفته مردم از صف مرغ خوششان می‌آید! دوست دارند علت صف را بدانند و ازاین‌رو به صف می‌پیوندند. همین موضوع باعث شد که صف مرغ تشکیل شود.
این در حالی است که خود مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به مشکلات موجود درزمینه توزیع مرغ اذعان کرده‌اند و تصمیماتی برای حل این معضل اتخاذ کرده‌اند؛ تا آنجا که قرارگاه ساماندهی نیز تشکیل‌شده و همین موضوع نیز واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی را در پی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اواسط فروردین‌ماه قول حل مشکل مرغ در ماه رمضان را داد اما همچنان آرامش به بازار مرغ بازنگشته و زنجیره معیوبی که قبلاً نمونه آن را در مورد روغن تجربه کرده‌ایم در کشور جریان دارد. جایی که ما از صادرات مرغ به واردات آن رسیده‌ایم و شاهد تشکیل کمیسیون و جلسات فوری و حتی قرارگاه ساماندهی هستیم اما همچنان مشکل کمبود وجود دارد.

حسن روحانی تحریم‌ها را عامل گرانی مرغ می‌داند. رئیس‌جمهور اولین کسی نیست که مرغ و تحریم را با یکدیگر مرتبط می‌کند. این درحالی است که ریچارد نفیو در کتاب هنر تحریم‌ها می‌گوید: «آمریکا هیچ‌گونه تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرد اما قیمت مرغ در سال ۲۰۱۲ به دلیل تورم ایجادشده بالا رفت.»

عامل گرانی مرغ چیست؟ تحریم‌ها یا مشکلات در مدیریت اجرایی و سیاست‌گذاری؟

تولیدکنندگان، افزایش نرخ نهاده‌ها و مکمل‌های غذایی، واکسیناسیون و گرانی جوجه یک‌روزه را عامل گرانی مرغ می‌دانند اما گرانی نهاده‌ها و مکمل‌های غذایی در حالی اتفاق می‌افتد که به آن‌ها ارز 4200 تومانی اختصاص می‌یابد.

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور می‌گوید: «ارز دولتی با توزیع رانت، بازار نهاده‌ها را بهم ریخته است.»

قیمت‌گذاری دستوری هم در پرواز قیمت مرغ بی‌تأثیر نبوده است. دبیر کانون مرغ داران ایران می‌گوید: «اگر دولت قیمت‌گذاری دستوری اعمال نمی‌کرد قیمت مرغ به 24 هزارتومان نمی‌رسید.»

اختلال در شبکه توزیع نیز یکی دیگر از عوامل گرانی مرغ است. جایی که رد پای دلالان و محتکران دیده می‌شود.

رئیس‌جمهور جای خالی وزیر بازرگانی را علت مشکل در شبکه توزیع می‌داند. حسن روحانی در فروردین 1400 دستور تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای حل مشکل گرانی مرغ صادر کرد. مجلس نیز وزرای صمت و کشاورزی را چندین بار فراخوانده است اما آنچه مشخص است این معضل هنوز پابرجاست. روندی که اگر ادامه داشته باشد مرغ را مانند گوشت قرمز به کالایی لوکس تبدیل می‌کند.