تبیان، دستیار زندگی

خواندن دعای جوشن کبیر چه فضیلتهایی دارد؟

برای بهره مند شدن از فضیلت شب های قدر اعمالی زیادی سفارش شده است. یکی از این اعمالی که تاکید شده تا در این شب عظیم انجام شود، خواندن دعای جوشن کبیر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دعای جوشن کبیر
دعای جوشن کبیر دعایی است که در آن خداوند به نام ها و صفتهای گوناگونی خوانده می شود. این دعا توسط جبرئیل به محمد آموخته شده است.
 جوشن به معنای زره و یا لباس جنگ می باشد و دلیل اینکه کلمه جوشن در نام این دعا به کار رفته این است که در یکی از غزوه‌های پیامبر (ص)، او زرهی سنگین بر تن داشت. سنگینی آن زره، ایشان را آزرده کرده بود. در این جنگ، جبرییل پیغامی از طرف خدا برای محمد آورد و به او گفت: محمد، خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: این زره را از تن در آور؛ این دعا را بخوان که این تو و امت تو را از خطرها و حوادث بد، حفظ می‌کند.

 در ادامه جوشن کلمه کبیر هم به کار رفته است. کبیر در لغت به معنای بزرگ است و  در اینجا می‌تواند دو معنی داشته باشد؛ اول آن‌که این کلمه به طولانی بودن این دعا اشاره دارد و دوم آن‌که این کلمه به بزرگی و سنگین بودن زره محمد اشاره دارد.

 دعای جوشن کبیر به دعای صد بند معروف است و آن هم به دلیل اینکه این دعا صد بند دارد که در هر کدام از آن دعاها نام از نام های خداوند باریتعالی را ذکر کرده و فقط فراز 55 از آن 11 نام را بیان کرده و در مجموع این دعا 1001 نام از نام های خداوند را آورده است.

 تعداد زیادی از نام ها و اصلاحاتی که در این دعا آمده است از قرآن کریم گرفته شده است. نام هایی که در هر فراز به کار رفته به صورت موزون و آهنگ دار می باشد.

حروف پایانی کلمات خطایا،بلایا، رجایا و.... در فراز7 از این دعا (یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا كَاشِفَ الْبَلایَا یَا مُنْتَهَى الرَّجَایَا یَا مُجْزِلَ الْعَطَایَا یَا وَاهِبَ الْهَدَایَا یَا رَازِقَ الْبَرَایَا یَا قَاضِیَ الْمَنَایَا یَا سَامِعَ الشَّكَایَا یَا بَاعِثَ الْبَرَایَا یَا مُطْلِقَ الْأُسَارَى) مشابه هم است و همین شباهت باعث موزون و آهنگ دار شدن فرازهای این دعا شده است.

 همان طور که گفتیم این دعا از 100 بند تشکیل شده است که بعد از خواندن هر بند بهتر است عبارت «سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» (یعنی: تو پاک و منزه هستی ای خدا و خدایی جز تو نیست، فریاد! فریاد! پروردگارا ما را از آتش نجات بده) را بگوییم.

 حروف پایانی کلمات خطایا،بلایا، رجایا و.... در فراز7 از این دعا (یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا كَاشِفَ الْبَلایَا یَا مُنْتَهَى الرَّجَایَا یَا مُجْزِلَ الْعَطَایَا یَا وَاهِبَ الْهَدَایَا یَا رَازِقَ الْبَرَایَا یَا قَاضِیَ الْمَنَایَا یَا سَامِعَ الشَّكَایَا یَا بَاعِثَ الْبَرَایَا یَا مُطْلِقَ الْأُسَارَى) مشابه هم است و همین شباهت باعث موزون و آهنگ دار شدن فرازهای این دعا شده است.


 عبارات تکرار شده در دعای جوشن کبیر

هفت صفت از صفات خداوند در این دعا تکرار شده است:
در بند 62 و 84 این دعا عبارت (یَا مَنْ لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا؛ اى که نگرفته است براى خود همسر و فرزندى) تکرار شده است.
فراز 62:  یَا مَنْ یُقَلِّبُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ یَا مَنْ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَ الْأَنْوَارَ یَا مَنْ خَلَقَ الظِّلَّ وَ الْحَرُورَ یَا مَنْ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ یَا مَنْ قَدَّرَ الْخَیْرَ وَ الشَّرَّ یَا مَنْ خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ یَا مَنْ لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ یَا مَنْ لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا یَا مَنْ لَیْسَ لَهُ شَرِیكٌ فِی الْمُلْكِ یَا مَنْ لَمْ یَكُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ

اى که جابجا کنى شب و روز را اى که مقرر ساختى تاریکیها و نور را اى که آفریدى سایه و گرما را اى که مسخر خود کردى مهر و ماه را اى که مقدر کردى خیر و شر را اى که آفریدى مرگ و زندگى را اى که آفریدن و فرمان از او است اى که نگرفته است براى خود همسر و فرزندى اى که شریکى در فرمانروایى ندارد اى که نیست برایش سرپرستى از خوارى.

 همچنین در بند 9 و 32 کلمه "یا نافع  ای سود رسان" نیز تکرار شده است.

فراز 9: (اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا مَانِعُ یَا دَافِعُ یَا رَافِعُ یَا صَانِعُ یَا نَافِعُ یَا سَامِعُ یَا جَامِعُ یَا شَافِعُ یَا وَاسِعُ یَا مُوسِعُ ؛خدایا از تو مى خواهم به حق نامت -  اى مانع- اى برطرف کننده - اى بالا برنده - اى سازنده  - اى سود رسان  -اى شنوا - اى گردآورنده  - اى شفاعت پذیر-  اى فراخ رحمت - اى وسعت بخش)

در فرازهای 18 و 96 دو عبارت " یا من هو بمن رجاه کریم اى که به امیدوار خود بخشنده و بزرگوارى "؛ و یا من هو بمن عصاه حلیم، اى که نسبت به نافرمان خود بردبارى" هم تکرار شده است:

 فراز 18:" یَا مَنْ هُوَ فِی مُلْكِهِ مُقِیمٌ یَا مَنْ هُوَ فِی سُلْطَانِهِ قَدِیمٌ یَا مَنْ هُوَ فِی جَلالِهِ عَظِیمٌ یَا مَنْ هُوَ عَلَى عِبَادِهِ رَحِیمٌ یَا مَنْ هُوَ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ یَا مَنْ هُوَ بِمَنْ عَصَاهُ حَلِیمٌ یَا مَنْ هُوَ بِمَنْ رَجَاهُ كَرِیمٌ یَا مَنْ هُوَ فِی صُنْعِهِ حَكِیمٌ یَا مَنْ هُوَ فِی حِكْمَتِهِ لَطِیفٌ یَا مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ قَدِیمٌ ؛ اى که در فرمانروایى پابرجا است اى که در سلطنت و پادشاهیش قدیم و دیرینه است اى که در جلالت و شوکت بزرگى اى که بر بندگان خویش مهربانى اى که به هر چیز دانایى اى که نسبت به نافرمان خود بردبارى اى که به امیدوار خود بخشنده و بزرگوارى اى که در آفرینش و ساختنت فرزانه اى (یا محکم کارى ) اى که در عین فرزانگى (یا محکم کارى ) مهربانى (یا نرمکارى ) اى که در لطف خود دیرینه اى"

در فراز 48 و 98 عبارت" یا من فضله عمیم ؛ اى که فضلش عمومى است" تکرار شده است:

 فراز 48: (یَا مَنْ عَطَاؤُهُ شَرِیفٌ یَا مَنْ فِعْلُهُ لَطِیفٌ یَا مَنْ لُطْفُهُ مُقِیمٌ یَا مَنْ إِحْسَانُهُ قَدِیمٌ یَا مَنْ قَوْلُهُ حَقٌّ یَا مَنْ وَعْدُهُ صِدْقٌ یَا مَنْ عَفْوُهُ فَضْلٌ یَا مَنْ عَذَابُهُ عَدْلٌ یَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ یَا مَنْ فَضْلُهُ عَمِیمٌ
اى که عطا و بخشش شریف و ارجمند است اى که کارش دقیق است اى که لطفش پایدار است اى که احسانش دیرینه است اى که گفتارش حق است اى که وعده اش راست است اى که گذشتش فضل است اى که کیفرش از روى عدل است که ذکرش شیرین است اى که فضلش عمومى است)
دعای جوشن کبیر

 در فراز 28 و 59 از این دعا، عبارت" یا انیس من لا انیس له؛ اى همدم آنکس که همدمى ندارد " تکرار شده است:( یَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ یَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ یَا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ یَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ یَا غِیَاثَ مَنْ لا غِیَاثَ لَهُ یَا فَخْرَ مَنْ لا فَخْرَ لَهُ یَا عِزَّ مَنْ لا عِزَّ لَهُ یَا مُعِینَ مَنْ لا مُعِینَ لَهُ یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ یَا أَمَانَ مَنْ لا أَمَانَ لَهُ ؛اى پشتیبان کسى که پشتیبان ندارد اى پشتوانه آن کس که پشتوانه ندارد اى ذخیره آن کس که ذخیره ندارد اى پناه آن کس که پناهى ندارد اى فریادرس آنکس که فریادرس ندارد اى افتخار آن کس که مایه افتخارى ندارد اى عزت آنکس که عزتى ندارد اى کمک آنکس که کمکى ندارد اى همدم آنکس که همدمى ندارد اى امان بخش آنکس که امانى ندارد)

و همچنین کلمه ی "یا خبیر ؛ای آگاه" در فراز های 44 و 69 از دعای جوشن کبیر تکرار شده است.

فراز44: (اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا حَبِیبُ یَا طَبِیبُ یَا قَرِیبُ یَا رَقِیبُ یَا حَسِیبُ یَا مَهِیبُ [مُهِیبُ‏] یَا مُثِیبُ یَا مُجِیبُ یَا خَبِیرُ یَا بَصِیرُ ،خدایا از تو مى خواهم به حق نامت اى محبوب دلها اى طبیب دردها اى نزدیک اى مراقب کار فرازگان اى حساب نگهدار اى با هیبت اى پاداش نیک دهنده اى اجابت کننده اى آگاه اى بینا)

فضیلت خواندن دعای جوشن کبیر

خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر بسیار فضیلت دارد.در فضیلت این دعا حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمودند که: هیچ بنده‏اى از امّت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود.

همچنین خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مى‏دهد.

کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد.

در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى می آورد و نظر خود را به سوی او می گرداندو تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.

همچنین در شبى که خواننده ، این دعا را مى‏خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏کند و عملهاى او را همگى قبول مى‏کند و مال او را پاکیزه مى‏کند.

 در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى می آورد و نظر خود را به سوی او می گرداندو تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.


خاصیت بند بند این دعا

همان طور که گفتیم این دعا صد بند دارد که هر بند آن خواص و ویژگی هایی دارد.در ادامه خاصیت برخی از بندهای این دعا را باین می کنیم:
بند 1 تا 20
بند 1) این بند برای روزی است . هر کسی روزی کم دارد، خدا را هر روز به این اسمها بخواند و حتماَ باید بعد از خواندن هر بند (سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب) را بگوید.
بند2) کسانی که در مهلکه ای گرفتار شده‌اند و نمی توانند از آن خلاص شوند و اگر در برنامه ای واقع شده اند که نمی توانند از این برنامه بیرون بیایند؛ این بند برای رهایی از مهلکه بسیار عالی است.
بند3) این بند را در برابر دشمن بخوانید. اگر دشمن زیاد دارید، این بند را هر روز تکرار کنید.
بند4) اگر عاشق جاه و عزت و مقام هستید، این بند را بخوانید.
بند5) اگر خواهان نزدیکی با خدا هستید و می‌خواهید با خدای تبارک و تعالی انیس و همدم شوید، این بند را بخوانید.
بند6) این بند را برای تواضع پیدا کردن در مقابل خدای تبارک و تعالی بخوانید؛ بسیار عالی است.
بند7) این بند برای روزی حلال بسیار عالی است.
بند8) این بند برای نعمت است، اگر کسی در وعده اش تعلل می کند و یا اینکه با شما وعده‌ای کرده ولی حالا زیر قولش زده، این بند را زیاد بخوانید.
بند9) این بند، بند محبت است. اگر می‌خواهید کسی نسبت به شما محبت داشته باشد این بند را بخوانید.
بند10) اگر خواستید زبان دشمن، زبان زن و یا شوهر بددهن و یا زبان فردی بدگو، فحاش وبی‌ادب برویتان بسته بماند، این بند را همیشه ذکر خودتان بکنید.
بند11) اگر دنبال کار مهمی می‌روید و دوست دارید کارتان به آسانی انجام شود، برای آسانی کار این بند بسیار موثر است.
بند12) اگر بخت شما باز نشده، برای بخت گشایی این بند را بخوانید.
بند13) اگر دوست دارید که دولت و سعادت و بخت در خانه شما را بزند، این بند را بخوانید.
بند14) اگر کسی میان شما یاغی و عصیانگر است، این بند را به نیت آرامش او بخوانید.
بند15) اگر دلتان می‌خواهد کاری به جریان بافتد ولی امروز و فردا زیاد دارد و یا اگر از کاری اذیت شده‌اید و دوست ندارید، سریع انجام شود، این بند را فراموش نکنید.
بند16) اگر از نکیر و منکر می ترسید، برای اینکه از شما دور شوند این بند را بخوانید.
بند17) این بند هم برای آسانی کار است.
بند18) اگر با شخصی مهم کار بسیار مهمی دارید مانند ادارات، رؤسا و غیره این بند را بخوانید.
بند19) اگر دوست دارید از پل صراط به آسانی بگذرید، این بند را بخوانید.
بند20) برای حفظ ایمان و از دست ندادن آن این بند را بخوانید.

دعای جوشن کبیر

بند 25 تا 29
بند25) این بند برای حفظ ایمان بسیار عالی است.
بند26) برای رفع غم و محنت دل این بند را بخوانید و در روایتی آمده که اگر کسی عاشق زیارت بیت الحرام است، روزی 21 بار این بند را بخواند؛ انشاءالله مشرف می شود.
بند27) این بند برای آسانتر شدن کارهاست.

بند28) برای رفع تمام بستگی‌ها، مخصوصا برای پیروزی دانشجویان و دانش‌آموزان و کارمندان ادارات، این بند را فراموش نکنید.
بند29) این بندبرای بستن زبان دشمن است و برای هنگامی که می خواهید امر صلاح دینی انجام دهید، این بند زبان مخالفان و بی‌دینان را می‌بندد.

بند36 تا 39
بند36) اگر خدای ناکرده در شرّی واقع شده‌اید، برای رفع شرّ بخوانید.
بند37) کسانی که حالت تهوع دارند(خانمهای باردار) برای رفع حالت این بند را بخوانند.
بند38) این بند برای دفع نظرات است. اگر میدانید کسی که به خانه شما می‌آید چشمهایش ثور است و یا اینکه اصلا نظر خورده اید و یا اینکه مورد نظر واقع می شوید، این بند را بخوانید.
بند39) این بند برای حفظ مال است مالی که دارید برای اینکه همیشه محفوظ بماند، این بند را بخوانید.

بند46 تا 49
بند46) برای آسان شدن امور (هر امری از امور الهی) این بند را بخوانید.
بند47) اگر دوست دارید زبان کسی را ببندید که دیگر به شما فحاشی نکند، پشت سر شما غیبت نکند، این بند را به نیتش(به نام خودش و مادرش) بخوانید و همراهتان نگه دارید.
بند48) اما اگر برای نماز خواب می مانید و نمی توانید از خواب بلند شوید(علاوه بر اینکه در کتاب فضائل آیات رحمته اللمومنینذکر شد)، این بند هم برای همین منظور به کار می رود؛ و اگر دوست دارید سر ساعت بلند شوید این بند را بخوانید و طلب کنید که چه ساعتی از خواب بلند شوید.
بند49) اگر دوست دارید به خواندن نماز شب نائل شوید، این بند مخصوص نیمه شب و نافله نماز شب است.

بند50تا55
بند50) اگر در روز خوابیدید و خواستید ساعت معین بیدار شوید، این بند را بخوانید.
بند51) برای دفع اجنه و اذیتهایی که بعضی ها احساس می کنند، این بند را بخوانید.
بند52) اگر خیالات خیلی شما را می گیرد، برای ناراحتی اعصاب بسیار عالی است(برای رفع ناراحتی عصبی)؛ از خدا طلب کنید و این بند را بخوانید.
بند53) این بند برای دفع باد سرخ است.
بند54) این بند هم برای دفع باد سرخ است.
بند55) این بند برای رفع سردرد است.
بند 60تا 64
بند60) این بند برای رفع بادهایی که سمی هستند.
بند61) برای رفع سرخک است(این بند را برای کسی که سرخک گرفته زیاد بخوانید.)
بند62) وقتی خواستید وارد دریا شوید، این بند را بخوانید.
بند63) برای سردرد است؛ تا سرت درد گرفت، دستت را روی سرت بگذار و 7 یا 41 مرتبه این بند را بخوان.
بند64)این بند برای چشم درد است.

بند 73تا 76
بند73) فرمودند اگر در دهانتان احساس درد کردیداین دعا را بخوانید.
بند74) برای درد دهان و لثه و زبان این بند را بخوانید.
بند75) این بند برای رفع گوش درد است.
بند76) این بند برای رفع دندان درد است.

بند85 تا 88
بند85) این بند برای تمام بیماریهاست اگر گرفتار بیماری شدید این بند را بخوانید.
بند86) این بند برای دفع بلاست.
بند87) اگر زیاد قولنج می شوید این بند برای رفع قولنج است.
بند88) فرمودند اگر کسی به باد سرخک دچار شد برای رفع آن این دعا را بخواند.

بندهای آخر دعا
بند95) برای جلوگیری از کمردرد این بند را قبل از شروع درد بخوانید تا دچار کمر درد نشوید.
بند96) این بند برای رفع مکروهات است.
بند97) اگر زندانی دارید و می خواهید زود خلاص شود به او بگویید این بند را بخواند.
بند98) این بند هم برای رفع جمیع مکروهات است.
بند99) برای اینکه مریض نشوید برای رفع بیماریها این بند رابخوانید.
بند100) اگر می خواهید مستجاب الدعوة باشید این بند آخر جوشن کبیر را فراموش نکنید
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .