تبیان، دستیار زندگی

ماجرای ادعای دستکاری بودجه 1400

مجلس بودجه را به نفع چه کسی تغییر داده است؟

بودجه این روزها یکی از داغ‌ترین بحث‌های گروه‌های سیاسی است و انتقادات زیادی متوجه مجلس است. برخی از تغییر مخفیانه جداول بودجه می‌گویند و خبرگزاری دولت، مجلس را متهم به دستکاری بودجه می‌کند اما مجلس دقیقاً چه بلایی سر بودجه ۱۴۰۰ کشور آورده است؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


بودجه قبل از شروع سال جدید هم چالش‌برانگیز بود و لایحه بودجه چند بار بین مجلس و دولت رفت‌وبرگشت اما مجلس اصرار داشت تا سال ۱۴۰۰ بدون بودجه شروع نشود و پیش از پایان سال تکلیف بودجه مشخص شود.

مجلس در آخرین جلسه علنی یعنی ۲۶ اسفند توانست ایرادات شورای نگهبان به بودجه را برطرف کند اما بودجه از صدها جدول تشکیل‌شده که اصلاح آن بر اساس تغییرات شورای نگهبان زمان‌بر بود.

نمایندگان مجلس به کمیسیون مجوز دادند تا بر اساس مصوبه صحن و با توجه به نظر شورای نگهبان جداول را اصلاح کند.

فروردین امسال برخی نمایندگان مدعی بودند جداول بودجه تغییر کرده درحالی‌که این تغییرات با مجوز نمایندگان انجام‌شده است اما خبرگزاری رسمی دولت دعوا را وارد فاز جدیدی کرد و مدعی شد رئیس مجلس بودجه را دست‌کاری کرده است.

ایرنا با انتشار یک جدول جعلی «اعداد پیشنهادی دولت» را «مصوبه مجلس» جا زد و تغییرات بعدی را دستکاری خواند. هرچند که ایرنا یک روز بعد از انتشار این جدول عذرخواهی کرد اما حالا مجلس متهم به دستکاری بودجه شده بود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرده بود با خطاب قرار دادن محمدباقر قالیباف و الیاس نادران نوشته بود که «متأسفانه بررسی جداول ‫بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی‌گیری لایحه بودجه در صحن ‫مجلس بااطلاع و تأیید جنابتان می‌باشد. تا آنجا که در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه ابلاغ‌شده که در نوع خود بی‌نظیر است.»
وی این تخلف را رانتی بزرگ نامید و نوشت: «با توجه به رانت ایجادشده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، باهدف جلوگیری یک ‫رانت بزرگ‌ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهم کرد.»

دقایقی پس از انتشار این توییت، مالک شریعتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادعای دست‌کاری بودجه ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و گفت: «هیچ تصمیمی در بودجه ۱۴۰۰، بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق و صحن علنی گرفته نشده است. ادعای دست‌کاری و رانت خلاف واقع است.»

الیاس نادران در واکنش به اتهام دستکاری می‌گوید تغییرات قانونی بوده و برای تأمین نظر شورای نگهبان بوده است.

احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت نیز با انتشار نامه‌ای از مجلس دفاع کرد و اتهام دستکاری بودجه را رد کرد.

هرچند که تغییرات مجلس به‌عنوان دستکاری بودجه در رسانه‌های دولتی مطرح شد اما تغییرات به نفع مردم بوده است.

تغییراتی که مجلس در بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرد:

-افزایش وام ازدواج و تسهیلات ویژه به خانواده‌های با بیش از ۲ فرزند
-تصویب مالیات بر خانه‌های خالی و حذف معافیت مالیاتی سلبریتی ها و مؤسسات کنکوری
-افزایش ۴ برابری حقوق سربازان و کاهش شکاف حقوقی مدیران دولتی
-کاهش مالیات تولیدکنندگان و مالیات گیری از خانه‌ها و خودروهای لوکس
-افزایش بودجه عمرانی در مناطق محروم کشور و نوسازی مدارس مناطق محروم
-افزایش حقوق بازنشستگان