تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌های امام خامنه ای برای شب های قدر

در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بندهٔ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... اِحیا هم برای دعا و توسل و ذکر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب قدر - توصیه های امام خامنه ای

ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شب‌ها [لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله‌ مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی‌ها، بدخلقی‌ها -خلقیات غیرانسانی، ضدانسانی - روحیات تجاوزگرانه، افزون‌خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله‌های روح انسانی است. این شب‌ها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از این‌ها دور و جدا کند.

در ساعت‌های کیمیاییِ لیلةالقدر، بندهٔ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... اِحیا هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ اینها دعاست.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .