تبیان، دستیار زندگی

جراحی اسلیو معده

یکی از انواع جراحی‎های لاغری جراحی اسلیو معده است. در این جراحی پزشک اقدام به برداشت حدود 75 درصد از معده بیمار می‎نماید. این مهم منجر به کاهش حجم معده می‎شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جراحی اسلیو معده
کاهش وزن همیشه از دغدغه ‎های اصلی افرادی با اضافه وزن و چاقی است. در اغلب موارد افراد مبتلا به چاقی نمی‎توانند به کمک ورزش و رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهند و به وزن ایده ‎آل دست یابند. در چنین موارد چه اقدامی باید انجام شود؟ آیا ضرورت کاهش وزن صرفاً به دلیل افزایش زیبایی و در پی آن افزایش اعتماد به نفس است؟ خیر. اگرچه جراحی‎های لاغری در دسته‎ ی جراحی‎های زیبایی قرار می‎گیرد اما همیشه برای افزایش زیبایی انجام نمی‎شود و در اغلب موارد برای پیشگیری از بروز بیماری و یا درمان آن صورت می‎گیرد. بنابراین ضروری است در صورتی که مبتلا به چاقی هستید و توانایی کاهش وزن به کمک رژیم غذایی و ورزش را ندارید اقدام به انجام جراحی لاغری نمایید. لازم است بدانید اغلب جراحی‎های لاغری با کاهش حجم و ظرفیت معده، بیمار را در شرایطی قرار می‎دهد که تنها می‎تواند مقدار معینی غذا بخورد. اما تفاوت آن‎ها در نوع و روش جراحی است.
  یکی از انواع جراحی‎های لاغری جراحی اسلیو معده است. جراح در این عمل جراحی اقدام به برداشت و در پی آن کاهش حجم و ظرفیت معده بیمار می‎نماید. اما آیا این جراحی برای همه افراد مبتلا به چاقی قابل اجرا است؟
آیا اسلیو معده پس از مدتی قابل بازگشت است و یا بیمار به مرور زمان مجدد به چاقی مبتلا می‎شود؟ عوارض این بیماری کدارم است؟ در ادامه به بررسی بیشتر این عمل جراحی لاغری خواهیم پرداخت.

جراحی اسلیو معده چیست

یکی از انواع جراحی‎های لاغری جراحی اسلیو معده است. در این جراحی پزشک اقدام به برداشت حدود 75 درصد از معده بیمار می‎نماید. این مهم منجر به کاهش حجم معده می‎شود. در نتیجه بیمار تنها مقدار مشخصی غذا می‎تواند بخورد در غیر این صورت امکان نشت معده، پس زدگی مواد غذایی و سایر مشکلات ایجاد می‎شود. نکته قابل توجه در جراحی اسلیو معده که موجب افزایش محبوبیت آن می‎شود کاهش ترشح هورمون گرلین است. هورمون گرلین در ایجاد احساس گرسنگی نقش چشمگیری دارد. بنابراین پس از جراحی اسلیو معده بیمار به دلیل کاهش میزان غذایی که می‎خورد دچار احساس گرسنگی دائمی نخواهد شد. اما توجه داشته باشید جراحی اسلیو معده بر خلاف بسیاری از دیگر از جراحی‎های لاغری بازگشت پذیر نیست و بیمار نمی‎تواند پس از انجام آن به حالت پیش از جراحی بازگردد.

مزایا و معایب جراحی اسلیو معده در مقایسه با سایر جراحی‎های لاغری

جراحی لاغری اسلیو معده اگرچه مزایای بسیاری برای بیمار به همراه دارد اما در برخی موارد ممکن است عوارض و مشکلاتی نیز به وجود آورد. بنابراین ضروری است تا با علم کافی به تمام این موارد اقدام به انجام آن نمایید. اغلب افراد مبتلا به چاقی پس از انجام جراحی لاغری از احساس گرسنگی دائمی شکایت دارند. اما همان طور که بیان کردیم ترشح هورمون گرلین پس از جراحی اسلیو معده کاهش می‎یابد در نتیجه این احساس از بین می‎رود. همچنین از دیگر مزایای این جراحی باید به کاهش وزن در کوتاه مدت، عوارض کمتر در مقایسه با سایر عمل‎های لاغری به دلیل عدم ورود جسم خارجی به بدن، حفظ روده و درصد موفقیت بالای آن در مقایسه با سایر عمل‎های جراحی لاغری اشاره نمود.
 جراحی لاغری اسلیو معده نیز مانند سایر جراحی‎های لاغری ممکن است عوارض و مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. برخی از این دست عوارض خفیف و گذرا هستند و نگران کننده نیست. اما برخی دیگر ممکن است مشکل ساز باشند. از جمله عوارض مهم اسلیو معده لازم است به موارد زیر اشاره نماییم:

● کاهش توانایی نوشیدن مایعات
● خون‎ریزی
● لخته شدن خون
● عفونت
● سوء تغذیه
● اختلالات گوارش
● و...

چه نکاتی برای جراحی اسلیو معده باید رعایت شود

  لازم است بدانید برای آن که جراحی اسلیو معده به بهترین نحو انجام شود تا نتایج حاصل از آن مطلوب باشد باید برخی موارد پیش از جراحی و پس از آن رعایت شود. از جمله مهم‎ترین این موارد باید به گزینه‎ های زیر اشاره نماییم:
● مصرف داروهای رقیق کننده خون می‎تواند منجر به افزایش خون‎ریزی در حین جراحی و پس از آن شود. بنابراین در صورتی که از این دست داروها مصرف می‎کنید ضروری است با مشورت پزشک خود یا برای آن‎ها جایگزینی تعیین نمایید و یا برای مدتی کوتاه مصرف آن را متوقف نمایید.
● مصرف دخانیات و نوشیدنی‎های الکلی روند بهبودی بیمار را کاهش می‎دهد بنابراین دو هفته پیش از شروع جراحی و پس آن از مصرف این دست وارد پرخطر اجتناب نمایید.
● تا بهبودی کامل استراحت نمایید و از انجام فعالیت‎های سنگین بپرهیزید.
● بهداشت محل زخم خود اهمیت بسیاری دهید تا از عفونت آن پیشگیری شود.

رژیم غذایی پس از جراحی اسلیو معده

پس از جرحی اسلیو معده لازم است سبک زندگی بیمار تغییر نماید تا نتایج مطلوب آن به خوبی نمایان شود. برای این مهم ضروری است رژیم غذایی مناسبی رعایت نمایید و متناسب با شرایط جسمی ورزش‎های مناسبی انجام دهید. این مهم برای کاهش وزن تاثیر بسیاری دارد. اما ضروری است با پزشک معالج خود در این رابطه مشورت نمایید.

اهمیت انتخاب پزشک مناسب

  مهم‎ترین اقدام برای انجام جراحی اسلیو معده انتخاب پزشک مناسب است. اهمیت این مهم در طول جراحی و پس از آن مشخص می‎شود. در صورتی که پزشک تجربه کافی برای انجام این جراحی را نداشته باشد نمی‎تواند به درستی مراحل آن را انجام دهد در نتیجه عوارض و مشکلات بسیاری برای بیمار به وجود می‎آید. بنابرین برای انتخاب این مهم دقت و توجه بسیاری به کار برید تا بهترین نتجه از این درمان حاصل گردد.
همچنین شما میتوانید برای مشاوره به سایت دکتر زندی dr-zandi.com مراجعه نمایید.