تبیان، دستیار زندگی

طوفان وحشتناک کرونا در هند

کرونا چطور هند را زمین زد؟

موج جدید شیوع ویروس کرونا در هند، شبکه بهداشت و درمان این کشور را با اختلال مواجه کرده است به طوری که روزانه بیش از 300 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند و بیش از2 هزار نفر دیگر جان خود را از دست می دهند. این بالاترین آمار ابتلای روزانه به کرونا در هند از آغاز بحران کرونا تاکنون است. هند همچنین بالاترین آمار ابتلای روزانه به کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


هند روزهایی بحرانی را در مقابله کرونا تجربه می‌کند. سیستم بهداشتی هند تقریباً به‌طور کامل مختل شده است. در بسیاری از ایالت‌های هند، کمبود تخت بیمارستان، کمبود دارو و حتی کمبود فضا در سرد‌خانه‌ها چشم‌گیر است. از هر پنج مبتلا به کرونا در جهان یک نفر در هند حضور دارد!

سازمان بهداشتی جهانی گفته است که هند یادآور وضعیت ویرانگری است که ویروس کرونا می‌تواند پدید بیاورد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بحران کنونی در هند را به طوفانی تشبیه کرده که این کشور را لرزانده است.

هر چهار دقیقه یک نفر در پایتخت دهلی در حال مرگ است و بحران کرونا در هند باعث شده تا کشورهایی همچون ایران، پاکستان، چین، آلمان، آمریکا، انگلیس، روسیه و فرانسه برای کمک به این کشور اعلام آمادگی کنند.

در بسیاری از موارد جوانان هستند که اکنون در بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند. بیش از ۶۰ درصد بیماران جوانان زیر ۳۰ سال هستند و تعداد بیماران کودک هم به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. بر اساس آمار‌ها تقریباً هر پنج روز آمار ابتلا در هند دو برابر می‌شود!

تصاویر سوزانده شدن صدها جسد از کشته‌شدگان در اثر کرونا موجی از ترس و وحشت را در این کشور ایجاد کرده است. آمارهای اعلامی صرف‌نظر از مناطقی در هند است که به دلیل فقدان درمانگاه، تعداد کشته‌شدگان و مبتلایان در آن ثبت نمی‌شوند. این وضعیت در حالی است که هند یکی از سازندگان اصلی واکسن کرونا در جهان به‌حساب می‌آید اما ناکارآمدی در کنترل شیوع کرونا حتی باوجود واکسن هم هند را به وضعیت فعلی دچار کرده است.

نخست‌وزیر این کشور سه ماه پیش مدعی شده بود که ترس از کرونا در هند بی‌اساس است و این کشور بیماری را کنترل کرده است. او همچنین ادعا کرده بود که هند زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با موج‌های بزرگ‌تر کرونا را در اختیار دارد. سخنان مسئولین باعث شد تا تجمعات در هند به طرز چشمگیری افزایش یابد. دولت هند حالا از توییتر درخواست کرده تا توئیت‌های منتقدین مدیریت کرونا را سانسور کند.
دولت هند به دنبال آن است تا صدای انتقاد‌ها در مورد مسئولیت دولت در افزایش کرونا به گوش مردم نرسد. هند هم‌اکنون دومین کشور بحرانی در وضعیت کرونا بعد از ایالات متحده امریکاست.

وضعیت دیگر کشورها در کنترل کرونا دست‌کمی از ناکارآمدی‌های دولتی در هند ندارد. هنوز شش کشور اروپایی و آمریکا در صدر آمار مبتلایان و کشته‌شدگان کرونا در سراسر جهان هستند.

پمپاژ ناامیدی از مدیریت کرونا در ایران در حالی رخ می‌دهد که بحران مدیریت سراسر جهان را فراگرفته است. باوجود گسترش نارضایتی جهانی از کنترل کرونا در همه کشورها، برخی تنها وضعیت ایران را استثنایی و بحرانی معرفی می‌کنند.