تبیان، دستیار زندگی

تکامل سند 2030 در اسکار 2021

اسکار در خدمت هنر یا حکمرانی آمریکایی؟!

از سال 2016 سازمان یونسکو اجرای سند توسعه پایدار (2030) را در دستور کار خود قرارداد. این سند مدعی حذف نابرابری‌ها است و برای رسیدن به اهدافش سراغ روش‌های تربیتی می‌رود. به نظر می‌رسد طراحان این سند برای تحقق حکمرانی یکپارچه بر همه کشورها این بار سراغ سینما رفته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


حتی کسانی که هیچ شناختی از سینما ندارند و به تعداد انگشتان دستشان هم فیلم تماشا نکرده‌اند، نام اسکار را شنیده‌اند. مراسمی که بدون هیچ شک و تردیدی مشهورترین، شناخته‌شده‌ترین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان است و بهترین آثار سینمای جهان را بازبینی می‌کند.
این مراسم که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا مدیریت می‌شود، هرساله در بیشتر از 100 کشور دنیا به‌صورت زنده پخش می‌شود اما این آکادمی برای انتخاب هر فیلم قوانینی دارد که جای تأمل است.

دبیرخانه اسکار از اواخر سال 2020 در بیانیه‌ای، مشروح قوانین جدید این آکادمی را اعلام کرد. قوانین اسکار شباهت ویژه‌ای به دغدغه‌های سند توسعه پایدار دارد و به‌نوعی تکمیل‌کننده مسیر تحقق آن است.

آکادمی اسکار معتقد است زنان، رنگین‌پوست‌ها، هم‌جنس‌گرایان و معلولین، اقلیت‌های مظلومی هستند؛ بنابراین هر فیلم برای حضور در اسکار باید به این اقلیت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد!
مثلاً برای حضور در بخش «بهترین فیلم» هر اثر باید حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:
1. حداقل یک شخصیت اصلی و یا یک شخصیت مکمل مهم فیلم از میان اقلیت‌های مذکور باشند.
2. حداقل ۳۰ درصد از نقش‌های ثانویه باید از میان اقلیت‌ها باشند.
3. خط اصلی داستان، مضمون و یا روایت فیلم بر روی این گروه از اقلیت‌ها متمرکز باشد.

در این بیانیه، اعمال قوانین جدید در داوری‌های اسکار از سال 2024 اعلام‌شده بود اما نتیجه داوری‌ها در اسکار 2021 همچون 5 سال قبلی، به قوانین جدید آکادمی بسیار نزدیک است:
-بهترین کارگردان اسکار 2021 یک زن از اقلیت‌های نژادی (چینی) است.
-بهترین فیلم اسکار 2021 درباره دغدغه‌های یک زن آواره در جامعه آمریکا است.
-بهترین فیلم‌نامه اسکار 2021 درباره جنبش metoo و واکنش یک زن به مردان متجاوز است.
-بهترین بازیگر مکمل زن اسکار 2021 زنی از اقلیت‌های نژادی (کره شمالی) است.
-بهترین بازیگر مکمل مرد اسکار 2021 مردی از اقلیت‌های نژادی (سیاه‌پوست) است.

به نظر می‌رسد به کمک اسکار، تمام صنعت سینمای جهان به‌عنوان شتاب‌دهنده در خدمت سند 2030 قرارگرفته است. سندی که تفاوت‌های فرهنگی و اعتقادی در ملت‌های مختلف جهان را نادیده می‌گیرد.
2030 به دنبال یکسان‌سازی روش زندگی در تمام دنیا آن‌هم بر اساس الگوی زندگی فردگرای آمریکایی است و حالا سینما هم به‌عنوان تأثیرگذارترین رسانه سرگرم‌کننده در تمام دنیا، در خدمت این نظم جهانی است.