تبیان، دستیار زندگی

درباره اگزمای دیس هیدروتیک چه می‌دانید؟

اگزمای دست و پا؛ علائم، پیشگیری و درمان

اگزمای دیس هیدروتیک را به نام پمفولیکس، اگزمای دست و پا، اگزمای وسیکولار یا اگزمای پالموپلانتز نیز می‌شناسند. در این عارضه، تاول‌ها و زخم‌هایی که شکل می‌گیرند می‌توانند ناراحت کننده و دردناک باشند اما دائمی نیستند. اگزمای دیس هیدروتیک شامل عوارضی می‌شود که تا هفته‌ها طول می‌کشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اگزما
در این مطلب به نشانه‌ها، علت‌ها، ریسک فاکتورهای و راه‌های درمانی اگزمای دیس هیدروتیک می‌پردازیم و می‌گوییم که رژیم غذایی چه تأثیری بر این عارضه می‌گذارد.

اگزمای دیس هیدروتیک چیست؟

گاهی پزشکان اگزمای دیس هیدروتیک را اگزمای پمفولیکس می‌نامند. پمفولیکس واژه‌ای است که در یونان باستان به معنی حباب بوده. این عارضه تاول‌هایی دردناک و خارش‌دار روی دست‌ها و پاها ایجاد می‌کند. تاول‌های آبدار می‌توانند روی انگشتان دست، انگشتان پا، کف دست‌ها و کف پاها ظاهر شوند. افرادی که به این نوع اگزما دچارند، ممکن است به انواع دیگری از اگزما در قسمت‌های دیگری از بدن نیز مبتلا باشند.
اگزمای دیس هیدروتیک ممکن است فقط یک بار روی بدهد. اما اغلب عارضه‌ای مزمن است که تکرار می‌شود.


علائم اگزمای دیس هیدروتیک

. خارش زیاد
. احساس سوزش
. احساس گرما در کف دست‌ها و پاها
. احساس سوزن سوزن
. ظاهر شدن ناگهانی تاول‌های کوچک، اغلب در کنار انگشتان
. خشکی و ترک‌خوردگی دردناک پوست
. التهاب و تغییراتی در پوست اطراف ناخن
تاول‌ها ابتدا ریز هستند و کم‌کم بزرگ‌تر می‌شوند، ممکن است مایع از درونشان نشت کند و تغییر رنگ بدهند. این تاول‌ها در قسمت‌های دیگر بدن ظاهر نمی‌شوند. اگر کسی تاول‌های ریز و آبدار در قسمت دیگری از بدن خود داشته باشد، به احتمال زیاد نوع دیگری از اگزما یا یک عارضه‌ی پوستی دیگر است.
تاول‌های برآمده در کنار انگشتان ممکن است در اثر تعریق زیاد یا قرار گرفتن در معرض گرما ظاهر شوند. اغلب به این تاول‌ها، تاول‌های تابستانی انگشتان می‌گویند.

علت‌های اگزمای دیس هیدروتیک

علت کاملاً مشخصی برای اگزمای دیس هیدروتیک وجود ندارد اما احتمال داده می‌شود عواملی سبب بروز این عارضه شوند:
. استرس
. آلرژی به فلز مثلاً حساسیت به نیکل
. انواع دیگر آلرژی مثلاً آلرژی‌های فصلی
. تعریق. هوای گرم و مرطوب
نیمی از افرادی که دچار اگزمای دیس هیدروتیک هستند به اگزمای آتوپیک نیز مبتلا می‌باشند یا سابقه‌ی این عارضه پوستی را در خانواده دارند.

تاول‌ها ابتدا ریز هستند و کم‌کم بزرگ‌تر می‌شوند، ممکن است مایع از درونشان نشت کند و تغییر رنگ بدهند. این تاول‌ها در قسمت‌های دیگر بدن ظاهر نمی‌شوند. اگر کسی تاول‌های ریز و آبدار در قسمت دیگری از بدن خود داشته باشد، به احتمال زیاد نوع دیگری از اگزما یا یک عارضه‌ی پوستی دیگر است


ریسک فاکتورهای اگزمای دیس هیدروتیک

اگزمای دیس هیدروتیک در میان افراد زیر چهل سال شایع‌تر است و ضمناً خانم‌ها بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. سایر ریسک فاکتورها شامل موارد زیر می‌شوند:
. داشتن نوع دیگری از اگزما
. داشتن آلرژی فصلی یا آسم
. داشتن آلرژی به برخی از فلزها
. دست‌ها و پاهایی که مکرراً عرق می‌کنند و مرطوب می‌شوند
. سابقه‌ی اگزمای دیس هیدروتیک در خانواده
. سروکار داشتن با فلزات
. مکانیک بودن
. سروکار داشتن با سیمان

تشخیص اگزمای دیس هیدروتیک

کسی که علائم اگزمای دیس هیدروتیک را دارد باید برای تشخیص قطعی به متخصص پوست مراجعه نماید. پزشک پوست را معاینه کرده و از سابقه این بیماری در خانواده می‌پرسد تا تشخیص دقیق داده و درمان را مشخص کند. ممکن است پزشک تست آلرژی را توصیه کند تا عوامل خاصی را که ممکن است عامل این عارضه باشند و اگزما را تشدید کنند شناسایی نماید.

درمان اگزمای دیس هیدروتیک

درمانی برای اگزمای دیس هیدروتیک وجود ندارد اما راه‌هایی برای کنترل این عارضه وجود دارد:
. مرطوب‌کننده‌ای که پزشک توصیه می‌کند
. غوطه‌ور کردن در پرمنگنات پتاسیم برای التیام تاول‌های آبدار
. استروئیدهای موضعی برای کاهش التهاب
. آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت باکتریایی
. داروهای خوراکی سرکوب‌گر سیستم ایمنی
. فتوتراپی
یادتان باشد که استروئیدها راه‌حل درمانی بلندمدت نیستند و نباید بیش از دو هفته آن‌ها را مصرف کنید.

درمان‌های خانگی برای اگزمای دیس هیدروتیک

کنار آمدن با علائم اگزمای دیس هیدروتیک می‌تواند سخت باشد. این عارضه اغلب دردناک و دردسرساز است. انجمن ملی اگزما، راهکارهای زیر را برای تسکین خانگی علائم این عارضه توصیه کرده است:
. شستشو با آب ولرم
. استفاده از شوینده‌های ملایم به جای صابون برای پیشگیری از تحریک پوست
. عدم تماس مستقیم با عوامل یا محصولاتی که پوست را تحریک می‌کنند
. مصرف آنتی‌هیستامین برای کمک به تسکین خارش و راحت‌تر خوابیدن
. تخلیه‌ی تاول‌های بزرگ و دردناک با یک سوزن استریل
. بانداژ کردن پوست بعد از استفاده از کرم یا پماد
کنترل و کاهش استرس نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز اگزما کمک کند.

رژیم غذایی چه نقشی در اگزما دارد؟

برخی از غذاها می‌توانند در برخی از افراد عاملی برای بروز اگزما باشند. اجتناب از این مواد غذایی به پیشگیری از علائم کمک می‌کند. مثلاً در مواردی که فلز نیکل موجب اگزمای دیس هیدروتیک می‌شود، پرهیز از خوردن غذاهایی که نیکل زیاد دارند می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. این مواد غذایی شامل: گوشت‌های کنسروی، چای سیاه، لوبیا، شکلات، نخودفرنگی، عدس، مغزها، دانه‌ها و سویا می‌شوند.

عوارض اگزمای دیس هیدروتیک

عفونت ممکن است به صورت تاول‌هایی ظاهر شود که تدریجاً بزرگ‌تر می‌شوند و مایع ترشح می‌کنند. برخی از افراد ممکن است همزمان با اگزمای دیس هیدروتیک، عفونت قارچی نیز داشته باشند. اگر کسی که اگزمای دیس هیدروتیک دارد دچار یک عفونت پوستی شود باید به پزشک مراجعه کند چون برای درمان این عفونت به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.
برخی از علائم عفونت پوستی شامل بدرنگ شدن پوست، التهاب و چرک می‌شود.

پیشگیری از اگزمای دیس هیدروتیک

پیشگیری از ایجاد اگزمای دیس هیدروتیک شامل اجتناب از عواملی می‌شود که برانگیزاننده‌ی این عارضه هستند مانند آلرژن‌ها یا تغییرات دما.
دیگر روش‌های پیشگیری از اگزمای دیس هیدروتیک:
. استفاده از مرطوب‌کننده برای پیشگیری از خشکی و ترک‌خوردگی پوست
. پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی
. مرطوب کردن هوا برای پیشگیری از خشکی پوست
زندگی کردن با اگزمای دیس هیدروتیک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند. بعضی از افراد که این عارضه را دارند ممکن است قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نباشند و در صورتی که تاول‌های دردناک در کف پاها ظاهر شده باشند حتی نتوانند راه بروند. اما کنترل این عارضه امکان‌پذیر است. اگر دچار اگزمای دیس هیدروتیک هستید در مورد یک راه درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

خلاصه

اگزمای دیس هیدروتیک می‌تواند تاول‌های ریز و آبداری ایجاد کند که در کف دست‌ها و پاها ظاهر می‌شوند. فاکتورهای گوناگونی می‌توانند عامل این بیماری باشند که شامل آلرژن‌های محیطی، مواد غذایی، استرس، شرایط آب و هوایی و تعریق می‌شوند. برای انتخاب بهترین راه درمانی از پزشک نظر بخواهید. ترکیبی از درمان و روش‌های پیشگیری می‌توانند به شما کمک کنند علائم دردناک و آزاردهنده‌ی اگزمای دیس هیدروتیک را کنترل کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.