تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مسقطی ساده خانگی

مسقطی از ترکیب شکر، نشاسته و گلاب تهیه شده و به عنوان شیرینی یا دسر به همراه چای سرو می شود، تهیه این دسر خوشمزه بسیار ساده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسقطی
مسقطی یکی از دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی و حلوای سوغاتی بعضی از شهر‌های ایران مانند شیراز، بوشهر و لار است، این حلوا معمولاً در کنار چای به عنوان شیرینی مصرف می‌شود، مسقطی نه تنها شیرینی سالم و خوشمزه ای است، بلکه تهیه آن نیز بسیار ساده‌ می‌باشد.

طرز تهیه مسقطی کشدار

طرز تهیه مسقطی ساده برای سفره افطار


مواد لازم:
- نشاسته                 ۱۵۰ گرم
- شکر                       ۳۰۰ گرم
- گلاب                      یک دوم پیمانه
- آب سرد                  ۴ پیمانه
- آب لیمو ترش          ۱ قاشق غذاخوری
- کره                        ۱۲۵ گرم
- زعفران                    به میزان لازم
- خلال پسته و بادام    به میزان دلخواه

طرز تهیه:
برای تهیه مسقطی شیرازی ابتدا نشاسته را در ظرفی می ریزیم و آب سرد را به آن می افزاییم تا کاملا نشاسته در آب سرد حل شود و بعد از صافی مخلوط آب و نشاسته را عبور می دهیم تا یکدست شود.سپس در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم و شکر را اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا شکر در مواد حل شود و بعد زعفران به میزانی که تمایل داریم مسقطی خوش رنگ تری داشته باشیم دم می کنیم و به مواد می افزاییم و هم می زنیم تا زمانی که نشاسته قوام بگیرد و غلیظ شود.

پس از غلیظ شدن نشاسته گلاب و کره را به مواد می افزاییم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد منسجم و یکدست شود.بعد قالبی را که برای مسقطی آماده کرده ایم را با قلمو و روغن کاملا چرب می کنیم و مواد را در قالب می ریزیم

و روی آن خلال پسته و بادام می ریزیم و در یخچال می گذاریم تا خوب خودش را بگیرد. سپس ظرف را از یخچال بیرون می آوریم و مسقطی را آرام از قالب بیرون می آوریم و به هر مدلی که تمایل داریم برش می زنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم.

طرز تهیه مسقطی کاراملی

طرز تهیه مسقطی کاراملی خانگی


مواد لازم:

مسقطی یکی از دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که متعلق به شهرستان لار استان فارس می باشد، به همین دلیل با نام مسقطی شیرازی  معروف است.


- نشاسته                               ۱ پیمانه
- شکر                                   ۳/۵ پیمانه
- گلاب                                  ۱ پیمانه
- زعفران                               به مقدار لازم
- پودر هل                            ۱ قاشق چای‌خوری
- آب                                   ۶ پیمانه
- کره                                   نصف پیمانه
- مغز گردوی خرد شده           به مقدار لازم
- پودر پسته و بادام               به مقدار دلخواه
- پودر نارگیل برای تزیین        به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
در ابتدا باید نشاسته را در آب حل کنید، برای این کار باید ۱ لیوان نشاسته را به ۶ لیوان آب سرد حل کنید و خوب هم بزنید، توجه داشته باشید که برای حل کردن نشاسته حتماً باید از آب سرد استفاده کنید. بعد از حل کردن نشاسته در آب آن را کنار بگذارید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

حالا باید ۳ و نیم لیوان شکر را در یک قابلمه بریزید، سپس قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا به آرامی آب شود، زمانی که شکر بدون اضافه کردن هیچ ماده دیگری به آرامی روی حرارت ذوب شود، تبدیل به کارامل می‌شود و رنگ آن به صورت کرم کاراملی درمی آید.

طرز تهیه مسقطی کشدار
توجه کنید؛ برای درست کردن کارامل با شکر حتماً باید از یک قابلمه نچسب استفاده کنید، بعد از اینکه شکر شروع به جوشیدن کرد باید آن را به سرعت با یک قاشق چوبی هم بزنید تا شکر ته نگیرد و نسوزد. به طور معمول درست کردن کارامل حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، پس از آن شکر به غلظت مناسبی می‌رسد و رنگی کاراملی روشن پیدا می‌کند.

در این مرحله باید مخلوط آب و شکر را به کارامل اضافه کنید، این مخلوط را مدام هم بزنید تا نشاسته و شکر کاملاً با هم ترکیب شوند، (مراقب باشید بعد از اضافه کردن نشاسته معمولاً شکر زود سفت می‌شود.) پس مواد را سریع هم بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه ترکیب شکر و نشاسته حالتی یک دست به خود می‌گیرد.

حالا ۱ لیوان گلاب را به همراه مقداری زعفران آب شده به ترکیب نشاسته و شکر اضافه کنید، ۱ قاشق چای خوری هل را نیز برای معطر شدن مسقطی به آن بی افزارید و مواد را خوب هم بزنید، حالا نصف لیوان کره را به مسقطی اضافه کنید و زمانی که کره به طور کامل آب شد، مغز گردوی خرد شده را همراه با کمی خلال پسته یا بادام به مسقطی اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید.

در آخرین مرحله باید حرارت را کمی زیاد کنید و مسقطی را برای ۳ دقیقه مدام هم بزنید تا حالتی ژلاتینی به خود بگیرد. بعد از این که مسقطی به غلظت مناسب رسید، آن را داخل قالب یا ظرف مناسب بریزید. (برای اینکه مسقطی راحت‌تر از قالب جدا شود، بهتر است که اطراف قالب را به وسیله مقداری کمی روغن چرب کنید.)بعد از اینکه مسقطی شما آماده شد،  باید آن را به آرامی از داخل قالب جدا کنید و برگردانید، می‌توانید مسقطی‌ها را در یک قالب مستطیلی بزرگ‌تر درست کنید و بعد از برگرداندن دسر آن را به اندازه‌های کوچک برش دهید، حالا روی مسقطی را با خلال پسته، بادام، پودر نارگیل یا گردو تزئین کنید و در ظرف مناسب بچینید.

طرز تهیه مسقطی کشدار

طرز تهیه مسقطی کشدار خانگی


مواد لازم:
-  پودر نشاسته ذرت                      ۱ قاشق غذاخوری 
- شکر سفید                                2 پیمانه
- روغن مایع                                1 قاشق چایخوری
- ژلاتین بدون چاشنی                  8 قاشق چایخوری
- گلاب                                       ۴ قاشق چایخوری 
- زعفران دم کرده غلیظ                 ۳ قاشق غذا خوری
- آب لیموترش تازه                      ۳ قاشق غذاخوری
- آب سرد                                    یک و نیم پیمانه
- پودر نارگیل، خلال پسته یا بادام    به میزان دلخواه

طرز تهیه: 
برای درست کردن مسقطی کشدار و ساده زعفرانی، ابتدا سطح داخلی یک ماهی‌تابه را با روغن مایع گیاهی چرب کنید. ۳/۲ فنجان آب را در یک کاسه بریزید و ژلاتین‌ها را آرام آرام از بالا داخل ظرف بریزید.

طرز تهیه مسقطی کشدار
شعله گاز باید ملایم باشد و ژلاتین‌ها به آرامی در مدت زمان ۱۵ دقیقه آب شوند. یک فنجان دیگر آب را با شکر و آب لیمو ترش روی شعله ملایم گاز با هم مخلوط و آرام هم بزنید تا زمانی که مخلوط به جوش بیاید و شکر کاملا در آن حل شود. حالا شعله گاز به مدت ۳ دقیقه را زیاد کنید تا مخلوط به جوش آمده، غلیظ شده و تبدیل به شیره شود.

یک دماسنج ضد‌آب را داخل ظرف قرار دهید. دمای سیروپ باید به ۱۱۴ درجه سانتی‌گراد برسد، به این منظور باید شیره به مدت ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و غلیظ شود.

بعد از ۵ دقیقه شیره را از روی حرارت بردارید و با دقت و به آرامی با ژلاتین‌های نرم شده اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. در این مرحله زعفران یا گلاب را به مخلوط اضافه کنید.

حالا ترکیب سیروپ و ژلاتین را در ماهی‌تابه‌ای که قبلا چرب کرده‌ای بریزید و در دمای اتاق قرار دهید تا به آرامی سرد شود، برای سرد شدن و ژله‌ای شدن مخلوط به ۴ ساعت زمان نیاز است.

بعد از این مدت روی ماهی‌تابه را با یک پلاستیک تمیز بپوشانید و به مدت ۸ ساعت در یک جای خنک نگهدارید. مسقطی‌ آماده است، کافی است با چاقو آن‌ها را به صورت مربع‌های کوچک قالبی برش دهید و با پودر نشاسته ذرت یا پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام  تزیین کنید.

طرز تهیه مسقطی کشدار

طرز تهیه مسقطی کاراملی یا حلوای بحرینی


مواد لازم: 
- نشاسته گل      نصف پیمانه
- شکر               ۱ پیمانه
- گلاب              1 قاشق غذاخوری
- شیر                ۵ پیمانه
- کره                ۴۰ گرم

طرز تهیه:
برای درست کردن حلوای عمانی یا بحرینی شکر را داخل یک قابلمه نچسب بریزید، سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی ذوب شود.

بعد از مدتی که شکر شروع به جوشیدن کرد آن را به طور مداوم هم می زنیم تا به غلظت مناسب برسد، زمانی که رنگ شکر آب شده کاراملی روشن شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در این مرحله شیر را در یک قابلمه بریزید و آن را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید، سپس کاراملی را که با شکر درست کرده اید را کم کم داخل شیر داغ بریزید. (زمانی که کارامل را به شیر اضافه می‌کنید، کمی سفت می‌شود) شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید، کارامل و شیر را هم بزنید تا کارامل کاملاً در شیر حل شود.

حالا نشاسته را داخل ظرفی بریزید و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید،  نشاسته و آب را به خوبی با هم حل کنید، برای حل کردن نشاسته تنها باید آب سرد اضافه کنید.

بعد از این که نشاسته را در آب سرد حل کردید و کارامل و شیر را با هم ترکیب کردید، نشاسته را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنید.

همه مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا غلظت دسر مسقطی کارامل قالبی شما همانند فرنی شود.

در نهایت یک قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید، بعد از اینکه گلاب به طور کامل با مسقطی مخلوط شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در این مرحله مواد را از یک صافی عبور دهید تا اگر گلوله‌ای در آن ایجاد شده از دسر خارج شود، حالا یک قالب مناسب انتخاب کنید، داخل قالب را چرب کرده و مواد را داخل قالب بریزید.اجازه دهید مسقطی برای ۴ ساعت در یخچال بماند تا کاملاً سفت شود. سپس آن را به آرامی از داخل قالب جدا کنید. حالا روی دسر را با مقداری خلال پسته و بادام و گل محمدی تزئین کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .