تبیان، دستیار زندگی

واکنش ایران به خرابکاری‌های اسرائیل

ایران چطور پاسخ اسرائیل را می‌دهد؟

انفجار در نزدیکی پایگاه اتمی شهر دیمونا، در رسانه‌ها به پاسخ ایران در تلافی خراب‌کاری نطنز تعبیر شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


دیروز یک موشک در نزدیکی مهم‌ترین پایگاه اتمی اسرائیل منفجر شد. این پایگاه یکی از حساس‌ترین نقاط در اسرائیل است و حفاظت امنیتی شدیدی در حوالی آن اعمال می‌شود. به عقیده برخی از کارشناسان انفجار در نزدیکی دیمونا به‌منزله چراغ هشدار برای اسرائیل بود.

ناتوانی سامانه دفاعی گنبد آهنین، در رهگیری موشکی در نزدیکی یکی از امنیتی‌ترین نقاط اسرائیل بسیاری را در این رژیم نگران کرد. این واقعه روشن کرد درصورتی‌که ایران بخواهد مستقیم و در خاک اسرائیل به خراب‌کاری‌ها واکنش نشان دهد، اسرائیل توان پاسخگویی ندارد. این البته‌ اولین واکنش ایران به خرابکاری در نیروگاه نطنز نبود.
تنها دو روز بعد از خبر حادثه در نطنز،‌ یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی امارات هدف حمله موشکی قرار گرفت. رسانه‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اعلام کردند این حمله از سوی ایران و در واکنش به حادثه نطنز انجام‌شده است.
چند روز پیش تعدادی از سانترفیوژهای نیروگاه اتمی نطنز طی یک حمله سایبری آسیب‌دیده بود. ایران در همان ابتدا اعلام کرد به اقدامات تروریستی اسرائیل پاسخ خواهد داد.

در طول این سال‌ها اسرائیل خرابکاری‌هایی در ایران ترتیب داده که هر بار با واکنش تند ایران مواجه شده است. هرچند ایران به دلیل اهداف بلندمدت خود در سوریه، با خویشتن‌داری و بی‌سروصدا به خراب‌کاری‌ها واکنش نشان می‌دهد اما هیچ‌کدام از خراب‌کاری‌ها یا حملات اسرائیل در سال‌های اخیر بی‌جواب نمانده و هر بار با پاسخی شدید‌تر مواجه شده است.

سردار سلامی سال ۹۳ گفت: «در دوره‌ای صهیونیست‌ها دانشمندان ما را ترور کردند اما فقط خود آن‌ها می‌دانند که پاسخ این اقدام را در کجا داده‌ایم. ما اعلام نمی‌کنیم اما خود آن‌ها می‌دانند.»
چند افسر ارشد موساد در سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان کشته‌شده‌اند که بسیاری آن را بخشی از واکنش ایران به ترور‌های اسرائیل می‌دانند. در طول چند ماه اخیر، دو کشتی دیگر اسرائیلی هم هدف اصابت موشک قرارگرفته‌اند. بعد از حمله اسرائیل به پایگاه T4 در سوریه، ایران برای اولین بار بعد از چند دهه به بلندی‌های جولان حمله کرد.

صادق خرازی در نقل خاطره‌ای از سردار سلیمانی دو سال پیش‌گفته بود:‌«بعد از حمله اسرائیل به یکی از پایگاه‌های ایران در سوریه، سردار سلیمانی دستور حمله به پایگاه‌های اسرائیلی را صادر کرد.» هم‌زمان این پیام را به روس‌ها رساند که اگر اسرائیل واکنشی به این حملات دهد،‌ فردا تل‌آویو موشک‌باران خواهد شد. تا صبح فردا اسرائیل پاسخ داد: «کاری به نیروهای ایرانی نداریم.»