تبیان، دستیار زندگی

حقایقی مهم درباره اخبار منفی

ایران اینترنشنال چگونه ذهن ما را مسموم می‌کند؟

با گسترش اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای زندگی عموم مردم با رسانه‌ها و اخبار مختلف گرده خورده است. تمرکز عمومی بر نوع و جنس اخبار ازجمله فاکتورهایی است که می‌توان با آن سلامت عمومی یک جامعه را سنجید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


اخبار بد غالباً بیش از خبرهای خوب جلب‌توجه می‌کنند. دلیل این امر این است که حوادث منفی بیشتر از خبرهای مثبت بر روی مغز ما تأثیر می‌گذارند. روان شناسان از این موضوع به‌عنوان سوگیری منفی یاد می‌کنند که این امر می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار، تصمیمات و حتی روابط شما داشته باشد.

حقایقی مهم درباره اخبار منفی

-امروزه اخبار احساس‌برانگیز 95 درصد از عناوین رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند.
- اخبار منفی 30 درصد بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.
-7/2 درصد از افرادی که در معرض اخبار منفی قرار دارند، دچار مشکل اضطرابی می‌شوند.
-63 درصد از کودکان 12 تا 18 سال می‌گویند که دیدن اخبار منفی احساس بدی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.
-39 درصد افراد معتقدند که رسانه‌ها در مورد پوشش خبری ویروس کرونا اغراق می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد در همه دنیا مردم نسبت به اخبار منفی واکنش بیشتری نشان می‌دهند. سال 2014 مطالعه‌ای از ردیابی چشم مخاطب انجام شد که نشان می‌داد افراد بر روی اخبار منفی تمرکز بیشتری می‌کنند؛ در سال 2020 نیز 87 درصد از اخبار منتشرشده در آمریکا درباره کووید 19 منفی بود.

این مطالعه نشان داد مردم روی کلماتی مانند جنگ، بمب، فساد، گرانی واکنشی بیشتری نسبت به سایر کلمات نشان می‌دهند. دلایل تجاری، روانشناسی و رویکردهای سیاسی رسانه‌ها سبب شده اغلب رسانه‌ها برای اثرگذاری بیشتر به سمت این اخبار روی بیاورند.
تعداد اخبار منفی به خاطر حوادث و رخدادهای سریع زیاد و تعداد اخبار مثبت به دلیل سرعت کُند پیشرفت‌ها کم است اما آیا در کنار این‌همه اتفاقات تلخ، هیچ اتفاق مثبتی در کشور و جهان رخ نمی‌دهد که رسانه‌ها آن را منتشر کنند؟

شبکه ایران ‌اینترنشنال ازجمله رسانه‌هایی است که با اهداف مختلف بر روی انتشار اخبار منفی تمرکز دارد. فقر؛ اعتیاد، اختلاس و فساد سیاستمداران ازجمله سوژه‌هایی است که این رسانه‌ فارسی‌زبان بر روی آن تمرکز دارد. البته به این معنا نیست که هیچ اتفاق بدی در ایران رخ نمی‌دهند؛ بلکه باید دید این رسانه بر روی کدام واقعیت تأکید دارد.

متخصصان بر این باورند اخبار منفی، اضطراب زا بوده و مشکلات روان‌شناختی، اجتماعی زیادی در فرد ایجاد می‌کند. مطالعه روزانه اخباری درباره فساد، خشونت و به‌طورکلی رنج انسان‌ها سبب بروز علائم افسردگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

توازن بین اخبار منفی و مثبت می‌تواند تأمین‌کننده سلامت روانی و حال خوب اعضای جامعه باشد. هنر، ورزش‌، گردشگری، پژوهش و پیشرفت‌های علمی ازجمله اخبار خوبی است که ایران اینترنشنال کمترین تمرکز را بر روی آن‌ها دارد.