تبیان، دستیار زندگی

منظور از درخت بومی چیست؟

درخت بومی به درختانی گفته می‌شوند که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می‌کنند، پس درخت‌هایی که به‌صورت طبیعی در یک منطقه وجود دارد را درخت‌های بومی می‌گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درختان بومی
گیاهانی که از قدیم و به طور طبیعی در یک منطقه جغرافیایی حضور داشته و با شرایط اقلیمی آن منطقه سازگار هستند. گیاهان بومی جزء میراث طبیعی یک کشور محسوب شده و سرمایه‌های ارزشمند آن به حساب می‌آیند. در اغلب موارد نفوذ و گسترش گیاهان غیر بومی باعث نابودی و ضعف گیاهان بومی یک منطقه می‌شود.

بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری حتی قبل از وجود انسان ها یافت می شده است،  اگر کسی گیاهان و جانوران سیاره ی ما را مشاهده کند، بدیهی است که هر گونه شرایط لازم خاص خود از جمله اقلیم، زیستگاه، غذا و مانند این ها را داراست.

به همین خاطر است که هر ارگانیسم تنها در یک محدوده ی خاص یافت می شود که یک ناحیه ی جغرافیایی دارای شرایط مطلوب برای زندگی و بقاء می باشد.

دلیل اینکه آن در نواحی دیگر رخ نمی دهد، این است که احتمالاً نمی تواند در شرایط یافت شده در جای دیگر بقاء داشته باشد. برای مثال، اکثر خزندگان در شرایط استوایی رایج در آفریقا، جنوب شرقی آسیا و آمریکا یافت می شوند تا اینکه در شرایط سرد قطب شمال یافت شوند.

با پراکنده شدن انسان ها در سرتاسر کره ی زمین، آن ها گونه های بسیاری از حیوانات و گیاهان را به دلایلی مانند تغذیه، دلایل تجاری یا به طور تصادفی با خود حمل کردند.

نزدیک ترین نمونه ی این در زمان اخیر پخش شدن پایتون های برمه در ایالات متحده می باشد، این مار که در اصل در جنوب شرقی آسیا یافت می شود، زندگی خود در اقلیم استوایی فلوریدا را با آزاد شدن توسط صاحبان حیوانات خانگی در این منطقه شروع کرده است.

همانطور که دیده می شود، بین گونه هایی مانند پایتون برمه و گونه هایی که به طور طبیعی در یک ناحیه یافت می شود تفاوت وجود دارد. مفهوم گونه های بومی این موضوع را با جزئیات بیشتر شرح می دهد.

درختان بومی

گیاهان گونه بومی را تعریف کنید.

هر گونه ای از گیاهان یا حیوانات که در یک ناحیه به خاطر دلایل طبیعی و نه به خاطر فعالیت های انسانی یافت می شود، گونه ی بومی آن منطقه هستند. در واقع، به گونه هایی که در سرتاسر یک محدوده به صورت طبیعی یافت می شود، گونه های بومی گفته می شود.

اگرچه چنین گونه هایی ممکن است از زمان های قدیم در آن ناحیه تکامل یافته و زندگی کرده باشد ولی همیشه این طور نیست. آن ها ممکن است از نواحی دیگر توسط عوامل طبیعی مثل باد، جریان های آبی یا توسط پرندگانی که دانه های گیاهی را پخش می کنند، انتقال یافته باشند.

درختان بومی

چرا گونه های بومی گیاهان مهم هستند؟

گونه های بومی به خوبی با زیستگاه محلی سازوار شده اند و ممکن است در جایی دیگر زنده نمانند. گونه های طبیعی برای تعدادی از ارگانیسم های دیگر غذا و زیستگاه فراهم می کنند.

چنین گونه هایی برای احیای نمای طبیعی زمین مناسب هستند زیرا، می توانند به آسانی تحت شرایط محلی رونق پیدا کنند.

مراقبت از گیاهان بومی از لحاظ اقتصادی به صرفه و همچنین دوستدار محیط زیست است زیرا، آن ها به کود و آفت کُش کمتری نیاز دارند.

چنین گونه هایی قسمتی از میراث محلی است و از زمان های قدیم در آن جا وجود داشته است. گیاهان بومی مانع فرسایش خاک می شوند و بدین ترتیب از زمین محافظت می کنند. آن ها به آسانی خشک نمی شوند و مانع گسترش علف های هرز می شوند.

درختان بومی

تهدیدهایی که گونه های بومی با آن ها روبرو هستند

بزرگترین تهدیدی که گونه های بومی گیاهان و حیوانات در دنیا با آن روبرو هستند، به وجود آمدن گونه های بیگانه و خارجی می باشد.اغلب گیاه خواران یا شکارچیان طبیعی که این گونه های بیگانه را مصرف می کنند، وجود ندارد. این باعث می شود خیلی زود حمله به زیستگاه های گونه های بومی شروع شود.

افزایش از بین رفتن پوشش جنگلی به خاطر فعالیت های انسانی باعث می شود که بسیاری از گونه های طبیعی از محدوده ی خود دور شوند. این مشکل اغلب با شکار غیر مجاز و کاهش جمعیت حیوانات تشدید می شود.

درختان بومی

آشنایی با درختان بومی ایران

ایران، کشوری چهار فصل است. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ایران، قرارگیری آن بین دو دریا، توپوگرافی خاص آن و بسیاری از عوامل دیگر، گونه های جانوری و گیاهی خاص و منحصر به فردی در جای جای کشورمان ایران یافت می شود.

تنوع گیاهی ایران آنقدر گسترده است که آن را در بین کشورهای دیگر منطقه خاور میانه منحصر به فرد می کند. لیستی از درختان بومی استانهای مختلف ایران:

درختان بومی تهران
چنار، زبان گنجشک، بید، گردو، تبریزی، توت، انجیر، خرمالو، سیب، گلابی
 
درختان بومی  استان مازندران
نارون (ملج)، شب خسب، طوس
 
درختان بومی استان هرمزگان بندرعباس
درختان گرمسیری مانند انبه ، گارمزنگی ، کنار ، لیموترش، نارنج ، زیتون(هم روغنی و هم میوه ای)و خرما
 
درختان بومی استان گیلان
قره تیكان، سیه بور، شب خُسب، لرگ

درختان بومی خراسان شمالی
ارس، زالزالک، زرشک، فندق
 
درختان بومی خراسان رضوی
قره قات، توت، چنار
 
درختان بومی آذربایجان شرقی
چنار، قره آغاج، تبریزی، سیب، گردو، گلابی
 
درختان بومی آذربایجان غربی
بید، سیب، بلوط، صنوبر، آلو
 
درختان بومی اردبیل
فندق، سیب، گردو، آلبالو، گلابی

درختان بومی یزد
سرخس، اقاقیا چتری، زبان گنجشک، چنار، سرو، گردو
 
درختان بومی بوشهر
کنار، لوز، حرا،
 
درختان بومی کرمان
سرو، چنار، خرما، جگ (شیشم)، پسته
 
درختان بومی استان قم
سدر، نارون، انبه
 
درختان بومی استان فارس
مو (انگور)، انار، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به و گلابی

درختان بومی

سوالات درس علوم پایه ششم

منظور از درخت بومی چیست؟
به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند درخت بومی می گویند .

منظور از درختان بومی چیست؟
- درختانی که با قلمه زدن باغبان به‌وجود آید.
- هر درختی که انسان‌های بومی منطقه می‌کارند.
- درختانی که به‌طور طبیعی در منطقه رشد می‌کنند.
- گیاهانی که با پراکندگی دانه به‌وجود آیند.

چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟
درخت کاج موادی از ریشه خود در خاک ترشح می کند که مانع از رشد بسیاری از گیاهان می شود. به همین علّت تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است.مسئولیت حفظ محیط های طبیعی در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است؟
سازمان حفاظت از محیط زیست

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .