تبیان، دستیار زندگی

لاک‌پشت‌های دریایی چگونه از تخم‌های خود مراقبت می‌کنند؟

لاک پشت دریایی جزء گروه مهره‌داران خونسرد است، این حیوان معمولا در آب‌های ساحلی کم عمق، مصب رودها، خلیج ها، دریاها و تالاب‌ها زندگی می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاک پشت
لاک پشت ها یکی از اولین زندگی برای زندگی در کره زمین هستند و شواهد فسیلی نشان می دهد که آنها حداقل در 210 میلیون سال پیش در جهان ساکن بوده اند. لاک‌پشت‌ها برحسب محیط زندگی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

- لاک‌پشت‌های رودخانه‌ای و برکه ای.
- لاک‌پشت‌های دریایی که پنچه نداشته و با کمک پاهای باله مانند خود در دریا شنا می‌کنند.
- لاک‌پشت‌های خاکی یا خشکی زی.

البته امروزه تنها هفت گونه لاک پشت دریایی وجود دارد که در اقیانوس های جهان سکونت دارند. لاک پشت های دریایی در تمام اقیانوس های جهان به جز در مناطق قطب شمال و قطب جنوب وجود دارند و آن ها برای تنفس و گاهی برای پیمایش به سطح می آیند. مهم ترین ویژگی لاک پشت های دریایی این است که آنها برای تخم گذاری به همان ساحلی می روند که به دنیا آمده اند.

برخی از لاک‌پشت‌ها بیشتر عمر خود را در آب می‌گذرانند اما به دلیل فقدان آبشش باید برای تنفس به سطح آب بیایند؛ (میزان زیر آب ماندن در بین تنفس‌ها در انواع لاک‌پشت‌ها بسته به گونه بین یک دقیقه تا یک ساعت متغیر است).

فرآیند تخم گذاری و لانه سازی لاک پشت دریایی چند مرحله ای است، به این صورت که ابتدا لاک پشت ماده شب هنگام از دریا بیرون می آید و به سمت ساحل می رود تا بهترین نقطه برای تخم گذاری را پیدا کند (مکانی تاریک و آرام).

بعد از انتخاب موقعیت، جانور شروع به حفر یک چاله با کمک هر چهار دست و پایش می کند و لانه خود را در آن ایجاد می کند، وقتی لاک پشت متوجه شد که دیگر امکان حفر زمین وجود ندارد انقباضات بدنی اش آغاز می شود و در هر انقباض بین یک تا چهار تخم را با سرعت بالا به بیرون می دهد.

تخم ها لانه را پر می کنند و پس از این مرحله جانور شروع به پوشاندن سطح لانه می کند تا اینکه کاملا سطح روی تخم ها پوشیده شود و در انتها نوبت به مرحله استتار می رسد؛لاک پشت با حرکت آرام بدنش به جلو و عقب شن های خشک را روی سطح لانه می ریزد و تلاش می کند تا تخم هایش را از دید جانوران شکارچی دور نگه دارد. پس از پایان کار لاک پشت مجددا راهی دریا می شود و این در واقع اصلی ترین کاری است که لاک پشت دریایی برای مراقبت از تخم هایش انجام می دهد.

لاک پشت

نحوه مراقبت لاک پشت های دریایی از تخم هایشان

لاک‌پُشت‌ها جانورانی خزنده، تخم‌گذار، علف‌خوار یا گوشتخوار هستند که بدنشان در یک پوشش استخوانی یا غضروفی به نام لاک که از دنده‌ها منشأ گرفته قرار دارد و فقط سر، دست‌ها، پاها، و دم حیوان از آن بیرون است.

لاک‌پشت‌ها بیشتر عمر خود را در دریا می‌گذرانند، در فصل زاد و ولد به آب‌های کم‌عمق می‌آیند، شب به ساحل می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند، تا دشمنانش آن ها را نبینند.

لانه های خود را در نزدیکی و یا در میان پوشش های گیاهی حفر می کنند، معمولا آن لانه را تا عمق 30 سانتی متر حفر می کنند و داخل آن تخم گذاری می کنند.

تخم ها را در چاله های حفر شده پنهان می کنند، بیشتر آن‌ها  تا ۲۰۰ تخم می‌گذارند، نه ماه طول می‌کشد تا بچه‌ها از تخم بیرون بیایند.

همانطور که توضیح دادیم لاک پشت های دریایی برای تخم گذاری به ساحل می آیند، آنها پس از پیدا کردن یک محل مناسب و امن، گودالی نیم متری در زمین می کنند و تخم هایشان را در آن می ریزند.

سپس روی گودال را می پوشانند،(جزیره ی قشم یکی از مکانهای مناسب برای تخم گذاری لاک پشت های دریایی است.) بچه لاک پشت ها پس از دو ماه (45 تا 75 روز) از تخم خارج می شوند.

البته باید اشاره کرد که از میان صد تخمی که هر لاک پشت می گذارد، تنها تعداد کمی به لاک پشت تبدیل می شوند، بچه لاک پشت ها، همین که از تخم بیرون می آیند، به سوی دریا به راه می افتند، البته بعضی از آن ها در راه گم می شوند و از شکم پرنده ها یا حیواناتی مثل سگ سر در می آورند.
لاک پشت

لاک پشت دریایی هر بار چند عدد تخم می گذارد؟

تعداد تخم های موجود در لانه هر لاک پشت دریایی بسته به گونه آن متفاوت است اما این جانوران معمولا برای جای دادن تخم های خود به بیشتر از یک لانه نیاز دارند.به طور متوسط هر لاک پشت دریایی ۱۱۰ تخم را در یک لانه قرار می دهد و در هر فصل به دو تا ۸ لانه نیاز پیدا می کند. کمترین تعداد تخم ها را لاک پشت های پشت تخت می گذارند که برابر با ۵۰ عدد است و بیشترین تعداد هم متعلق به لاک پشت های منقاری است که از ۲۰۰ عدد فراتر می رود.

دوره نگهداری از تخم های لاک پشت دریایی چقدر است؟

زمان بیرون آمدن نوزادان لاک پشت دریایی از تخم بسته به گونه جانوری آن، دما و رطوبت لانه و ابعاد لانه میتواند متفاوت باشد اما اغلب آنها بین ۴۵ تا ۷۰ روز از تخم خارج می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که جنسیت نوزاد لاک پشت به دمای لانه بستگی دارد و هرچه دما پایین تر باشد جنسیت نر بیشتر و هرچه دما بیشتر باشد تعداد ماده های بیشتری به دنیا می آیند.

لاک پشت

شکستن تخم های لاک پشت دریایی چطور رخ می دهد؟

نوزاد لاک پشت دریایی در تمام طول سال ممکن است از تخم خود بیرون بیاید اما این اتفاق در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد. در این شرایط نوزاد با کمک نوعی دندان موقت پوسته تخم خود را می شکند و از آن بیرون می آید. پس از این مرحله بین سه تا هفت هفته طول می کشد تا جانور راهی دریا شود.

نوزادان تازه سر از تخم درآورده لاک پشت دریایی معمولا تا شب صبر می کنند و سپس از لانه خود بیرون می آیند؛ آنها با این کار احتمال شکار شدن توسط جانوران دیگر را به حداقل میزان ممکن می رسانند. در مورد اغلب گونه های لاک پشت دریایی، چنانچه اتفاقی برای لانه نیافتد، ۹۰ درصد از نوزادان با موفقیت سر از تخم در می آورند.

لاک پشت

نوزادان لاک پشت چطور دریا را پیدا می کنند؟

لاک پشت دریایی جانوری نور فعل است؛ بدان معنا که جذب نور می شود. نوزادان این جانور نیز بعد از تولد جذب روشن ترین نور موجود در محیط می شوند که معمولا همان نور ماهی است که در دریا بازتاب می یابد.بزرگ‌ترین لاک‌پشت موجود در طبیعت لاک‌پشت پشت‌چرمی دریایی است که می‌تواند بیش از دو متر طول و ۹۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. لاک‌پشت‌های آب شیرین معمولاً جثه ای کوچک دارند اما گونه ای از آن‌ها به نام لاک‌پشت لاک نرم غول‌پیکر آسیایی ممکن است تا دو متر طول داشته باشد

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .