تبیان، دستیار زندگی

انواع دسرهای خوشمزه و مناسب برای افطاری

غذاهاو دسرهای ماه مبارک رمضان تنوع زیادی دارند. بعضی از روزه داران دوست دارند همراه با افطاری، از دسر استفاده کنند،چون به هضم غذا کمک می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرنی
با توجه به اینکه ساعات روزه داری ، طولانی و بین 14تا 15 ساعت است،روزه داران سعی می کنند از مواد غذایی استفاده کنند که انرژی از دست رفته را به بدن آنها بازگرداند و کاهش قند خون آنها را جبران کند.

یکی از مواد غذایی که در این وعده غذایی استفاده می شود، دسرها و شیرینی های خوشمزه می باشد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه چند نوع از این دسرها را برای شما بگوییم:


فرنی با آرد برنج

بیشتر افراد سعی می کنند، فرنی در سفره افطار آنها باشد. در واقع معروفترین دسر برای سفره افطاری؛فرنی با آرد برنج می باشد.این دسر هم خوشمزه و هم مقوی است و برای کودکانی که تازه غذا خوردن را شروع کرده اند، هم مناسب می باشد. فرنی معمولاً از آرد برنج به همراه شیر تهیه می‌شود که به همراه آن از گلاب و دارچین نیز برای خوش طعم و خوش عطر کردن آن استفاده می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه فرنی:
آرد برنج الک شده  سه قاشق سوپ خوری

شیر        ۲ لیوان

گلاب    ۲ قاشق سوپ خوری

شکر     ۵ قاشق سوپ خوری

پودر دارچین و پودر پسته (برای تزیین)   به مقدار دلخواه

اگر خواستید فرنی رنگی درست کنید، هنگام اضافه کردن آرد به آن، کمی زعفران و یا پودر کاکائو اضافه کنید و یا بعد از اینکه فرنی پخت و به غلظت کامل رسید به آن زعفران و کاکائو را اضافه کنید.طوری که در یک ظرف زعفران و در ظرف دیگر کاکائو بریزید و فرنی آماده را روی هر یک از آنها بریزید و با هم مخلوط کنیدو به این ترتیب فرنی سه رنگ خواهید داشت.


طرز تهیه: برای تهیه فرنی، ابتدا آرد برنج را الک کنید و سپس در کمی آب سرد حل کنید و سپس به همراه شیر، گلاب و شکر روی شعله اجاق گاز قرار دهید و مرتب فرنی را هم بزنید تا مایه به غلظت مورد نظر برسد.

سپس آن را از روی شعله بردارید و در ظرف مورد نظر بریزید و با دارچین تزئین کنید.

نکته: اگر می خواهید فرنی را با شیره و یا عسل میل کنید، بهتر است شکر را حذف کنید و در هنگام پخت بجای شکر ،عسل اضافه کنید.

اگر خواستید فرنی رنگی درست کنید، هنگام اضافه کردن آرد به آن، کمی زعفران و یا پودر کاکائو اضافه کنید و یا بعد از اینکه فرنی پخت و به غلظت کامل رسید به آن زعفران و کاکائو را اضافه کنید.طوری که در یک ظرف زعفران ، و در ظرف دیگر کاکائو بریزید و فرنی آماده را روی هر یک از انها بریزید و با هم مخلوط کنیدو به این ترتیب فرنی سه رنگ خواهید داشت.
فرنی بستنی

 فرنی بستنی

 یکی دیگر از دسرهای خوشمزه برای ماه مبارک رمضان، فرنی بستنی می باشد که می توانید با ساده ترین مواد اولیه آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای فرنی بستنی:
 زرده تخم مرغ 4 عدد

 نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری

شیر 700 میلی لیتر

 بستنی وانیلی 150 گرم

شکر 1/2 پیمانه

 پودر ژلاتین 1 قاشق غذاخوری سرصاف

کره 2 قاشق غذاخوری

 وانیل خالص یک هشتم قاشق چایخوری

برای تهیه فرنی بستنی ابتدا شیر و نشاسته را در ظرف مناسب بریزید و اجازه دهید نشاسته نرم و در شیر حل شود.سپس شکر، کره را به مخلوط شیر و نشاسته اضافه کنید و ظرف را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا نشاسته ته نشین و گلوله نشود.

پس از جوش آمدن، قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی هر از گاه هم بزنید تا رویه نبندد.

زرده تخم مرغ را هم با  وانیل و هل به مدت یک دقیقه با چنگال یا همزن برقی بزنید تا زرده کرم رنگ و کشدار شود.

مواد گرم فرنی بستنی را به تدریج و آرام به زرده ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مایه یکدست و صافی حاصل شود.توجه داشته باشید که زرده را هرگز به مواد گرم اضافه نکنید چون در این صورت ممکن است زرده پخته شود.

 در مرحله ی بعد مواد را دوباره در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا مایه فرنی بستنی گرم و غلیظ شود.در این مرحله باید مواد را خوب هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد و ته نگیرد.

 سپس ژلاتین را در کاسه بریزید و چند قاشق غذاخوری آب جوش روی آن بریزید و هم بزنید. مخلوط آب و ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید تا ژلاتین کاملا در آب حل شود.

در مرحله بعد،فرنی قوام آمده را از روی حرارت بردارید و بستنی و ژلاتین را به آن  اضافه کنید و فرنی بستنی را در ظرف یا قالب مورد نظر بریزید و در یخچال قرار دهید تا دسر خوشمزه و ساده به خوبی ببندد.

نکته: برای اینکه فرنی بستنی را طعم دار کنید؛می توانید از انواع مواد مانند رنگ و اسانس و حتی میوه تازه و ژله و … استفاده کنید. این مواد را با مایه فرنی بستنی ترکیب کنید و بعد در قالب بریزید و در یخچال قرار دهید.
توپک خرمایی

توپک خرمایی:

 یکی دیگر از دسرهای خوشمزه برای ماه مبارک رمضان، توپک خرمایی می باشد که بسیار خوشمزه و مقوی می باشد.

مواد لازم برای تهیه توپک خرمایی:
کره 25 گرم

خرما یک بسته

پودر گردو نصف پیمانه

بیسکویت پتی بور ساده یک بسته

پودر زنجبیل یک قاشق مرباخوری

پودر جوز هندی یک قاشق مرباخوری

پودر (نارگیل، پسته، گل محمدی، گردو،فندق) برای تزیین

دارچین ، قهوه ، کاکائو، کنجد برای تزیین

یک بسته بیسکویت ساده پتی بور را آسیاب کنید تا پودر شود و سپس بیسکوییت پودر شده، پودر زنجبیل و جوز هندی را به خرما اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و با دست کمی ورز دهید.


برای تهیه این توپک خرمایی ابتدا خرما ها را پوست کنده و هسته شان را خارج کنید.اگر دیدید که خرما سفت است و پوست آن به راحتی کنده نمی شود، قبل از پوست کندن داخل آب گرم بگذارید.

سپس کره را در ظرفی روی حرارت بگذارید تا کمی آب شود و بعد خرما را در کره تفت دهید. نیم پیمانه گردوی پودر شده را به خرما اضافه کنید و دائما خرما را هم بزنید و اجازه دهید تا کره به خوبی به خورد خرما برود و خرما میان ظرف جمع شود.

یک بسته بیسکویت ساده پتی بور را آسیاب کنید تا پودر شود و سپس بیسکوییت پودر شده، پودر زنجبیل و جوز هندی را به خرما اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و با دست کمی ورز دهید.

سپس از مواد یک قاشق غذاخوری پر برداشته و کف دست گرد کنید و توپک ها را در پودر دلخواه (زنجبیل، جوز هندی،نارگیل و .. )بغلطانید.

نکته: می توانید پودر نارگیل را با زعفران یا رنگ های خوراکی رنگ کنید.
بهتر است توپک ها را در کپسول قرار دهید تا راحت تر آن را میل کنید.
دسر عیش السریا عربی

دسر عیش السریا عربی

دسر عربی عیش السریا نوعی دسر لایه لایه است. لایه های این دسر خوشمزه شامل نان تست خرد شده، شیره و مایه فرنی مانندی است که با شیر، شکر، نشاسته و خامه تهیه میشود. استفاده این دسر برای افطار بسیار مناسب می باشد. می توانید این دسر را در قالبهای مخصوص درست کنید،چون نشاسته دارد، بعد از سرد شدن به اندازه کافی سفت میشود. البته بهتر است کف ظرف کیسه مقاوم در برابر حرارتی بکشید تا راحت از قالب خارج شود.

مواد لازم :
نان تست نصف بسته

شیر 4 لیوان

شكر یک چهارم پیمانه

 خامه 1 بسته

گلاب 3 قاشق غذاخوری

نشاسته 5 قاشق غذاخوری

پودر یا خلال پسته به میزان لازم

شیره طلائی به میزان لازم

این دسر به مقداری شیره طلایی نیاز دارد. برای تهیه این شیره به مقداری شکر، آبجوش و یک عدد لیمو ترش بزرگ نیاز دارید.برای تهیه آن ابتدا مقداری از شکر را در قابلمه ای بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. 2 قاشق آب روی آن بریزید و آن را مداوم هم بزنید تا شکر ذوب شده و کاراملی رنگ شود.سپس در قابلمه ای جداگانه سه پیمانه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. حالا 3 پیمانه آب جوش را آرام آرام به محتویات قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مایع یکنواخت شود. سپس باقی شکر را درون قابلمه بریزید و آنقدر آن را هم بزنید تا شکر آب حل شود و مایع شربت غلیظ شود. لیمو ترش را تمیز بشویید. سپس آن را به 4 قسمت تقسیم کنید و 2 قسمت آن را درسته در قابلمه بیندازید. قابلمه را 45 دقیقه روی حرارت کم رها کنید تا کمی جا بیفتد. پس از این مدت لیموها را با احتیاط دربیاورید و شربت را در یک بطری شیشه ای صاف کنید و بریزید. منتظر شوید تا شربت طلایی کمی خنک شود. در ابتدا شربت غلظت خیلی کمی دارد اما پس از این که خنک شود سپس خواهید دید که غلظتی مانند غلظت عسل دارد.
در ادامه طرز تهیه این دسر خوشمزه را بیان می کنیم:

برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا دور نان های تست را با کارد ببرید و سپس آنها را مکعبی خرد کنید. یک تابه بردارید و یک قاشق کره در آن ذوب کنید. نانها را در تابه بریزید و تفت دهید و مرتبا هم بزنید تا برشته شود. نانها را با چنگال له کنید و کنار بگذارید.

 در مرحله ی بعدی شیر و شکر را با هم مخلوط کنید. یک لیوان از این مخلوط بردارید و نشاسته را درون آن حل کنید و کنار بذارید. باقی شیر و شکر را روی حرارت قرار داده تا جوش بیاید، سپس محلول شیر و نشاسته را آرام آرام اضافه کنید و پیوسته بهم بزنید.  هنگامی که مواد کمی غلیظ شدند، خامه و گلاب را اضافه و خوب مخلوط کنید. مایع را تقریبا 5 دقیقه هم بزنید تا کمی بجوشد.

سپس مواد را از روی حرارت بردارید و  ظرف مورد نظر را آماده کنید. برای تهیه لایه های دسر  به ترتیب نان تست، شیره طلائی، فرنی و سپس پودر پسته یا خلال را به اندازه دلخواه روی دسر بریزید.میتوانید شیره طلائی را با نان مخلوط کنید و در کف قالب قرار دهید.همینطور لایه لایه بریزید تا ظرف پر شود. سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

نکته: می توانید برای خوشمزه تر شدن دسر عیش السریا؛ از هل استفاده کنید.
پودینگ لیالی لبنان

پودینگ لیالی لبنانی

 یکی دیگر از دسرهای خوشمزه برای سفره افطار، پودینگ لیالی لبنانی است .تهیه این دسر هم به آسانی و با مواد اولیه ای  است که اصولا در هر منزل در دسترس است .

مواد لازم :
شیر سرد 8 فنجان
سمولینا 1 و 1/2 فنجان
 تخم مرغ 2 عدد
گلاب 3 قاشق
خامه قنادی 1 فنجان
 شکر سفید 1 قاشق
 خلال پسته یا بادام یا آجیل 1/3 فنجان
 شیره طلائی

برای تهیه این پودینگ ابتدا شیر را در یک شیرجوش بزرگ بریزید و روی حرارت متوسط بجوشانید. حرارت را کم کنید و آرد سمولینا را کم کم و پیوسته اضافه کنید و هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا مایه غلیظ شود . اجازه دهید که 1 تا 2 دقیقه بجوشد.

شیرجوش را از روی حرارت بردارید و تخم مرغ و گلاب را درون مایه شیرجوش بریزید. پودینگ را در ظرفهای جداگانه و یا ظرف دسر بریزید تا خنک شوند. روی ظرفها را با سلفون بپوشانید و حداقل 5 ساعت یا یک شب درون یخچال قرار دهید.

 بعد از اینکه خنک شد و خواستید دسر را سرو کنید، خامه را با شکر سفید یا خاک قند خوب بزنید تا پف کند، سپس از آن روی دسر ها بریزید. روی آن را با مغزهای دلخواه پر کنید و آن را با شیره طلائی سرو کنید.

کیک حلوا ایرمیک

کیک حلوا ایرمیک

یکی دیگر از دسرهای خوشمزه مخصوص وعده افطار در  ماه مبارک رمضان، کیک حلوا ایرمیک است. این دسر سه لایه دارد که می توانید آن را در قالب کمربندی یا در جام تهیه کنید.

مواد لازم:
شیر برای محلبی 1 لیتر
آرد برای محلبی 1 لیوان
شکر برای محلبی   1 لیوان
وانیل برای محلبی  حدود 5 گرم
پودر نارگیل برای محلبی 1 استکان
کره برای حلوا   100 گرم
روغن مایع برای حلوا    1 استکان
ایرمیک (آرد سمولینا) برای حلوا 3 لیوان
پودر پسته یا گردوی خرد شده یا ترافل و ... برای تزیین    به میزان دلخواه

برای تهیه این حلوا ابتدا شربت آن را تهیه کنید . برای تهیه شربت یه سه لیوان آب وسه لیوان شکر و سه لیوان شیر نیاز دارید.شیر و شکر و آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله متوسط بگذارید. وقتی شروع به جوشیدن کرد حدود 2_3 دقیقه دیگر بجوشانید. همین که شکر کاملا حل شود کافی است. آن را کنار بگذارید.

 برای تهیه این حلوا به جای ایرمیک می توانید از آرد سمولینا استفاده کنید.


بعد از اینکه شربت آماده شد ؛ به سراغ تهیه لایه وسط کیک حلوا (محلبی) بروید. برای تهیه آن شیر ، شکر و آرد را داخل قابلمه ای بریزید و با همزن دستی هم بزنید و روی حرارت ملایم مدام هم بزنید تا به قوامی سفت تر از فرنی برسد.وانیل را اضافه کنید و خوب هم بزنید. پودر نارگیل را هم اضافه کنید و باز هم بزنید. محلبی را  هم کنار بگذارید و گاهی هم بزنید تا روی آن پوسته نبندد.

سپس نوبت به لایه زیر و روی کیک حلوا می شود.برای تهیه ابتدا کره و روغن مایع را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کره آب شود. سپس ایرمیک را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. اگر حلوای تیره دوست دارید، بیشتر تفت دهید، فقط باید مراقب باشید نسوزد.

وقتی به قدر کافی تفت دادید، شربت ولرم را کم کم اضافه کنید و پس از هر بار اضافه کردن، خوب هم بزنید تا شربت به خورد ایرمیک برود.

وقتی تمام شربت را ریختید، روی حلوا را صاف کنید و کنار بگذارید تا کمی سرد و سفت شود.سپس قالب کمربندی 24 سانتی را داخل ظرف سرو بگذارید. حلوا را نصف کنید و نیمی را داخل قالب بریزید و روی حلوا را صاف کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند.

محلبی ولرم را روی حلوا بریزید و با قاشق صاف کنید. باز هم 5 دقیقه صبر کنید تا محلبی کمی سرد و سفت شود.سپس نصف دیگر حلوا را روی محلبی بریزید و صاف کنید و قالب را حداقل 4 تا 5 ساعت داخل یخچال بگذارید. اگر یک شب بماند بهتر است.سپس دسر آماده سرو می باشد.نوش جان

نکته: برای تهیه این حلوا به جای ایرمیک می توانید از آرد سمولینا استفاده کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .