تبیان، دستیار زندگی

تولید واکسن روسی در ایران

خبر خوش درباره واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران

کیانوش جهانپور از آماده شدن واکسن کرونا «اسپوتنیک‎‌وی» ساخت ایران تا پایان بهار خبر داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


در آگوست سال 2020، روسیه اولین کشوری بود که واکسن ویروس کرونا به نام اسپوتنیک‌وی را ثبت کرد. این واکسن توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا ساخته شد. بر اساس مرکز تحقیقاتی، درخواست خرید این واکسن از بیش از 50 کشور جهان دریافت شده است.

اسپوتنیک‌وی از دو آدنو ویروس AD 5 و AD 26 استفاده می‌کند که پروتئین سنبله ویروس SARS Cov2 (ویروس کرونا سندرم حاد تنفسی) را هدف قرار می‌دهد. شرکت‌هایی مانند آسترازنکا، جانسون و جانسون و سان سینو از یکی از این دو ناقل برای واکسن‌های خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اسپوتنیک‌وی را می‌توان در دمای 2-8 درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. دوزها نیز 21 روز فاصله‌دارند که این امر منجر به‌سرعت واکسیناسیون می‌شود.

پنجشنبه دوم اردیبهشت، نخستین محموله بانک سلولی برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی وارد ایران شد. به گفته کیانوش جهانپور، با آغاز مراحل کشت و تولید، اولین سری واکسن تا پایان بهار در دسترس قرار می‌گیرد. پیش‌ازاین سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونا اسپوتنیک‌وی در ایران بودند. این شرکت‌ها از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند. تولید این واکسن به‌زودی در شرکت اکتوورکو در ایران شروع می‌شود.

۴۵ روز تا دو ماه بعد از ورود این بانک سلولی به کشور، اولین تولیدات واکسن اسپوتنیک وارد بازار می‌شود. طبق آنچه مطرح‌شده بخشی از این تولیدات سهم ایران و بخش دیگر آن سهم کشور روسیه است. ایران به‌زودی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این واکسن در جهان خواهد شد.

واکسن روسی اسپوتنیک‌وی در ۶۰ کشور جهان ثبت‌شده که جمعیت کلی آن‌ها سه میلیارد نفر برآورد می‌شود. هم‌زمان با ورود بانک سلولی به ایران، ششمین محموله این واکسن روسی هم میزان ۱۰۰ هزار دوز به ایران ارسال شد. با احتساب این تعداد واکسن تاکنون ۶۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران تحویل داده‌شده است.

طبق تحقیقاتی که از سه‌میلیون‌نفری که هر دو دوز واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، اثربخشی این واکسن ۹۷.۶ درصد است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کنترل ویروس کرونا ویروس اعلام کرد از کل واکسن‌های وارداتی تاکنون، ما حدود 420،000 دوز اسپوتنیک وی، حدود 650،000 دوز از چین و 125،000 دوز از هند دریافت کرده‌ایم. وی توضیح داد که ما همچنین 700 هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی دریافت کردیم، بنابراین درمجموع 1.895 میلیون دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.