تبیان، دستیار زندگی

چگونه به کسی که اضطراب دارد کمک کنیم؟

افرادی که اختلال اضطراب دارند اغلب در شرایط عادی روزمره‌ی خود احساس نگرانی می‌کنند و این وضعیت بر عملکرد کاری، اقتصادی و سلامتی‌شان اثر می‌گذارد و نمی‌توانند به خوبی از عهده‌ی مسئولیت‌های خود بربیایند. آن‌هایی که با فرد دچار اختلال اضطراب زندگی می‌کنند می‌دانند که این عارضه تا چه حد می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل در این مطلب توصیه‌هایی به شما ارائه می‌دهیم که در این مورد می‌تواند برایتان مفید باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمک به فرد مضطرب
اضطراب به یک احساس شدید ناراحتی ذهنی گفته می‌شود که علائمی در سطح هیجانی و رفتاری ایجاد می‌کند. افرادی که دچار اضطراب هستند ممکن است احساس خفگی، تپش قلب، درد قفسه سینه، گریه بدون کنترل، لرز، تنش عضلات و ترس از مُردن کنند. وجود این علائم می‌تواند برای کسانی که اطلاع کاملی از اختلالات اضطرابی ندارند گیج‌کننده باشد. اضطراب به آرامی ایجاد می‌شود و شروع آن می‌تواند از دوران کودکی، نوجوانی و یا اوایل دوران بزرگسالی باشد.
افرادی که اختلال اضطراب دارند اغلب در شرایط عادی روزمره‌ی خود احساس نگرانی می‌کنند و این وضعیت بر عملکرد کاری، اقتصادی و سلامتی‌شان اثر می‌گذارد و نمی‌توانند به خوبی از عهده‌ی مسئولیت‌های خود بربیایند. آن‌هایی که با فرد دچار اختلال اضطراب زندگی می‌کنند می‌دانند که این عارضه تا چه حد می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل در این مطلب توصیه‌هایی به شما ارائه می‌دهیم که در این مورد می‌تواند برایتان مفید باشد.

فردی که دچار اضطراب است چه احساسی دارد؟

برای کمک به کسی که اضطراب دارد اولین کاری که می‌توانیم بکنیم این است که بدانیم او در زمان اضطراب چه احساسی دارد. برخی از علائم اضطراب شامل موارد زیر می‌شود:
. نگرانی بیش از حد در مورد مسائل روزمره
. مشکل در کنترل نگرانی و اضطراب
. به سختی آرام شدن
. مشکل در حفظ تمرکز
. به راحتی غافلگیر شدن

به فرد مضطرب کمک کنید تا شرایط قبلی را به خاطر بیاورد که چقدر به نظرش سخت می‌آمده اما حل و برطرف شده است، پس حالا هم می‌تواند راه‌حل لازم را پیدا کند

. به سختی به خواب رفتن یا در خواب ماندن
. احساس مداوم خستگی
. عضله درد یا شکم‌درد
. سردرد
. احساس ناراحتی که فرد قادر به توضیح آن نیست
. تعریق
. مشکل در بلع
. سرگیجه یا احساس تنگی نفس و ...
همان‌طور که متوجه شدید علائم اضطراب می‌توانند فرد را در یک موقعیت ناراحت‌کننده و ناخوشایند قرار دهند و او نتواند به خوبی به کارهای روزمره‌ی خود برسد. به همین دلیل متخصصین در برخی موارد، درمان دارویی را توصیه می‌کنند.

چطور به فرد مضطرب کمک کنیم؟

اعضای خانواده و دوستان ِ کسانی که از اضطراب رنج می‌برند اغلب نمی‌دانند چگونه با این شرایط برخورد کنند و ممکن است احساس پریشانی کنند. بنابراین خوب است بدانید در این موقعیت‌های حساس چگونه رفتار کنید، چون عدم آگاهی باعث می‌شود به جای اینکه به این فرد کمک کنید، ناراحتی او را بیشتر کنید.

اولین کاری که برای کمک به فرد مضطرب باید انجام دهید این است که آگاهی خود را بالا ببرید
لازم است بدانید اضطراب چگونه است. پیش از هر چیزی اولین منبع خود فرد مضطرب است که می‌تواند از احساس خود، شما را مطلع و آگاه کند، و سپس کتاب‌ها و متون پزشکی و معتبر که در دسترس عموم قرار دارند. البته می‌توانید با یک روانشناس و مشاور نیز صحبت کنید.

همدلی کنید
سعی کنید فرد دچار اضطراب را درک کرده و با او همدلی کنید. خود را با همدلی جای او بگذارید.

به او گوش دهید
گاهی فرد مضطرب نیاز دارد که به حرف‌هایش گوش دهید و این کار موقتاً او را آرام می‌کند. همچنین اگر نشان بدهید که گوش شنوایی برای او هستید و هر زمان که خواست می‌تواند به شما دسترسی داشته باشد آرام خواهد شد.

احساس فرد مضطرب را بی‌اهمیت جلوه ندهید
فرد مضطرب را چه با تمسخر و چه با قضاوت‌هایتان آزار ندهید. هرگز نباید رنج فرد مضطرب را کم‌اهمیت جلوه بدهید یا پیش پا افتاده تلقی کنید.

سرزنش نکنید
سرزنش و نکوهش شما ناراحتی و اضطراب او را بیشتر می‌کند. فرد مضطرب با توجه به علائمی که دارد ممکن است نتواند شرایط را کنترل کند؛ اما بیشتر از هر کس دیگری دلش می‌خواهد آرام و قرار بگیرد.

شما مضطرب نشوید
اگر شما هم مضطرب و دستپاچه شوید فرد مقابلتان که در حال حاضر دچار اضطراب است احساس خطر خواهد کرد و شرایط بدتر هم خواهد شد.

کمکش کنید تا یک بررسی عینی انجام دهد
یک تجزیه و تحلیل واقعی به کمک شما از آنچه روی داده می‌تواند به فرد مضطرب کمک کند تا بهتر با شرایط کنار آمده و آرام شود.

کمکش کنید تا جلوتر از این لحظه را ببیند
به فرد مضطرب کمک کنید تا شرایط قبلی را به خاطر بیاورد که چقدر به نظرش سخت می‌آمده اما حل و برطرف شده است، پس حالا هم می‌تواند راه‌حل لازم را پیدا کند.

نکات بیشتر برای کمک به کسی که اضطراب دارد

. حامی باشید
به فرد مضطرب نشان بدهید که در مواجهه با ترس‌هایش از او حمایت می‌کنید و پیشرفت‌های او را ارزشمند می‌دانید.

. بیش از اندازه مراقبت نکنید
طبیعی است که دلتان بخواهد از کسی که دوستش دارید مراقبت و محافظت کنید؛ اما نباید در این کار زیاده‌روی کنید زیرا ممکن است به مرور زمان باعث تداوم مسئله شود.

. به فرد مضطرب نگویید آرام باشد
گفتن این حرف فقط تنش و نگرانی او را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود بیشتر احساس آشفتگی یا ناراحتی کند.

. جلب توجه نکنید
واضح است که شما برای آرام شدن فرد مضطربی که دوستش دارید کنارش هستید اما باید این کار را بدون اینکه توجه دیگران را به خودتان جلب کنید انجام دهید. مثلاً اگر فرد مضطرب در اماکن عمومی علائمش ظاهر می‌شود، جلب توجه دیگران را کردن فقط باعث می‌شود او بیشتر احساس نگرانی کند.

. حواس او را پرت کنید
سعی کنید حواس فرد مضطرب را معطوف چیز دیگری کنید. مثلاً از او بخواهید به تنفس شما دقت کند و با او همراهی کنید تا از تنفس آرام و عمیق شما تقلید کند.

. خودتان با آرامش حرف بزنید
گوش دادن به صدای آرام اما محکم می‌تواند به آرامش طرف مقابل کمک کند.

. به او یادآوری کنید که این نیز می‌گذرد
یادآوری کنید که علائمش کم‌کم خواهند رفت، هرچند الآن شدید و ناراحت‌کننده‌اند.

مشاوره با یک روانشناس یا روان‌درمانگر

علاوه بر توصیه‌های ارائه شده، اگر احساس می‌کنید بهتر و بیشتر باید به فرد مضطربی که با او زندگی می‌کنید کمک کنید، می‌توانید از راهنمایی‌های یک روانشناس استفاده کنید. انواع تراپی‌ها می‌توانند به فرد مضطرب و شما کمک کنند.
مثلاً ذهن آگاهی می‌تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری روی خودتان و شرایطی که در فرد مقابل ایجاد اضطراب می‌کنند داشته باشید. به هر حال یک متخصص، بهترین کسی است که در حل این مسئله به شما کمک خواهد کرد.

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.