تبیان، دستیار زندگی

روش‌هایی برای کمک در امور خانه‌داری در ماه رمضان

چگونه خانه‌داری را در ماه رمضان برای خانم‌ها آسان‌تر کنیم؟

برخی تصور می‌کنند که در ماه رمضان به دلیل حذف شدن وعده صبحانه و ناهار، کار خانم‌های خانه کمتر می‌شود؛ درحالی‌که اضافه شدن وعده افطار و روزه گرفتن می‌تواند مدیریت خانه را از دیگر ماه‌های سال سخت‌تر کند اما با روش‌هایی می‌توان خانه‌داری را در ماه رمضان برای خانم‌ها آسان‌تر کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه داری،ماه رمضان
این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها، اعضای خانواده زمان زیادی را در خانه وقت می‌گذرانند؛ این امر باعث می‌شود تا حجم کارهای خانه نیز بیشتر شود. پخت‌وپز، نظافت و شستن لباس‌ها از کارهایی است که در هر خانه‌ای مرتب انجام می‌شود. به‌علاوه، برخی زنان در کنار انجام این مسئولیت‌ها مشغول به انجام کار در بیرون از منزل هستند. در کنار این مسئولیت‌ها، اضافه شدن وعده افطار و روزه گرفتن در ماه رمضان می‌تواند مدیریت خانه را از دیگر ماه‌های سال متمایز و سخت‌تر کند؛ به همین دلیل کمک و مشارکت اعضای خانواده در امور خانه‌داری در ماه مبارک رمضان بیش از هر زمان دیگر احساس می شود اما علاوه بر اینها، دلایل دیگری برای کمک در انجام کارهای خانه در ماه رمضان وجود دارد: 

 

1-در وضعیت استرس‌زا به سر می‌بریم
ویروس کرونا زندگی ما را از بسیاری جهات تغییر داده است. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان داده‌اند که کرونا می‌تواند بر سلامت روانی نیز تأثیر بگذارد و باعث استرس و اضطراب شود. به‌طور طبیعی انباشتگی کارهای خانه استرس بیشتری را برزنان وارد می‌کند. از طرفی، استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و از طرف دیگر، روزه گرفتن باعث ضعف و بی‌حالی در این ماه می‌شود؛ به همین دلیل کمک در انجام کارهای خانه در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگری مهم است.

 

2-پاداش کارهای نیک در ماه رمضان چند برابر ماه‌های دیگر است
ماه رمضان بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود و ازاین‌رو، پاداش انجام کارهای خوب و عبادت در این ماه چند برابر می‌شود اما کمک در انجام کارهای خانه یکی از کارهای پسندیده‌ای است که می‌توانید در این ماه انجام دهید. پیامبر کرم صلی‌الله علی و آله می‌فرمایند: «هر کار خوبی صدقه است.» ازاین‌رو، با کمک در کارهای خانه می‌توانید به ساده‌ترین روش صدقه دهید که این امر، در اسلام بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

 

3- انجام کارهای خانه راهی برای تقویت روابط با خانواده است
انجام کارهای خانه می‌تواند راهی عالی برای تقویت روابط با خانواده باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر به‌عنوان یک خانواده در کنار هم افطار آماده می‌کنید، ممکن است یک نفر سبزی پاک کند و یک نفر مشغول پخت‌وپز در آشپزخانه باشد؛ این امر نه‌تنها بار یک نفر را سبک می‌کند بلکه فرصتی است که می‌توانید با اعضای خانواده خود صحبت کرده و حتی چیزهای جدید یاد بگیرید.

روش‌هایی برای کمک در امور خانه‌داری در ماه رمضان

 برای کمک در امور خانه لازم نیست کارهای سختی انجام دهید یا وقت زیادی را صرف کنید. گاهی حتی یکسری کارهای ساده می‌تواند به کاهش فشار روحی و روانی خانم خانه کمک کند. با روش‌های ساده زیر می‌توانید به مادر و یا همسرتان کمک کنید.

1-روزدتر از خواب بیدار شوید و سحری آماده کنید
یکی از ساده ترین کارهای برای کمک به کاهش بار خانم‌ها، زودتر بیدار شدن و آماده کردن سحری توسط یکی از اعضای خانواده است. این روزها هم که با پیشرفت تکنولوژی مانند ماکرویو، گرم کردن غذا وقت چندانی نمی‌گیرد؛ حتی با کمترین امکانات و نداشتن وسایل گرم‌کننده برقی، شاید در کل آماده کردن سفره سحری 10 دقیقه زمان ببرد اما تقسیم وظایف و همان ده دقیقه استراحت بیشتر برای خانم خانه بسیار ارزشمند است.

2-برای افطار و سحر منوی غذایی درست کنید
برای بسیاری از زنان فکر کردن برای اینکه چه چیز درست کنند می‌تواند حتی سخت‌تر از آشپزی کردن باشد. برای نجات خانم خانه از این سرگردانی می‌توانید برخی از غذاها را پیشنهاد دهید و یک منوی غذایی تهیه کنید. این کار می‌تواند به‌صورت هفتگی یا برای کل ماه انجام شود. این یک کار بسیار ساده است اما برای خانم‌ها می‌تواند بسیار مفید بوده و ذهن آن‌ها را از دغدغه اینکه چی درست کنم نجات دهد.

3-در تهیه افطار و امور آشپزی کمک کنید
آشپزی گاهی می‌تواند به یک فعالیت مشترک تبدیل شود یعنی آقا یا فرزندان خانواده در تهیه غذا به خانم خانه یا مادر کمک کنند. کمک در تهیه غذا علاوه بر اینکه باعث کم شدن بار مسئولیت زن می‌شود، خود این موضوع از بعد روانشناسی می‌تواند منجر به یک فعالیت مشترک شده و روابط میان اعضای خانواده را تقویت کند. حتی اگر مهارتی در آشپزی ندارید، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آشپزخانه کمک کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید برنج دم‌کنید یا ظرف‌هایی که هنگام آشپزی جمع شده را بشورید. همچنین نزدیک افطار می‌توانید در آماده کردن سفره افطار کمک کنید و هنگامی‌که همه غذا خوردند، می‌توانید سفره را با همکاری دیگر اعضای خانواده جمع کرده و سپس ظرف‌ها را بشورید. این فعالیت‌ها می‌توانند به خانم خانه کمک فوق‌العاده‌ای کنند.

4-خرده‌کارهای معمولی و نشستنی را انجام دهید
گاهی توقع اینکه مردان بعد از کار بیرون با کلی خستگی و تشنگی درانداختن سفره افطار و حواشی آن سهیم شوند کمی دور از ذهن است اما یکسری کارها در خانه وجود دارد که نیازی به انرژی زیادی ندارند؛ مرد می‌تواند همان‌طور که جلوی تلویزیون نشسته سبزی پاک کند، سالاد درست کند و یا لوبیا و عدس تمیز کند. این کارهای کوچک که می‌شود نشسته انجام داد مصادیق زیادی دارد. از سوی دیگر، نگهداری بچه‌ها و بازی کردن با آن‌ها از کارهای مهم و ساده‌ای است که مردها می‌توانند انجام دهند و خانم خانه را برای مدتی از مسئولیت بچه‌داری نجات دهند. این کارها کمک بزرگی است که باعث می‌شود خانم خانه با سرعت و آرامش بیشتری به کارها برسد.

۵- در خوردن غذا سخت‌گیری نکنید
گاهی برخی اعضای خانواده در عین خوش‌اشتهایی خیلی بدغذا هستند و هر غذایی را برای افطار و سحری نمی‌خورند اما واقعاً درست کردن دو وعده‌غذا برای افطار و سحر باوجود روزه‌داری، مسئولیت بچه‌داری و گاهی اشتغال، برای خانم‌ها کاری سخت و طاقت‌فرسا است. بالاترین محبتی که می‌توانید در حق مادر یا همسرتان انجام دهید این است که در خوردن غذا سخت‌گیری نکنید و به خوردن غذاهای ساده مثل نان و چایی شیرین، املت، تخم‌مرغ آب پز و... برای وعده افطار قناعت کنید. همچنین خوب است مردان هرازگاهی با سفارش آش یا حلیم از رستوران‌های خوب و قابل‌اعتماد (با توجه به بحران کرونا) ، اجازه دهند تا خانم خانه کمی استراحت کند.