تبیان، دستیار زندگی

آمار وحشتناک کشتن مردم آمریکا توسط پلیس

قاتل جورج فلوید چگونه محکوم شد؟

خشونت پلیس دلیل اصلی مرگ مردان جوان در ایالات‌متحده است. از هر 1000 مرد سیاه‌پوست، حدود 1 نفر توسط پلیس کشته می‌شود. زنان و مردان سیاه‌پوست به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از زنان و مردان سفیدپوست توسط پلیس کشته می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


افسر پلیس قاتل جورج فلوید جوان سیاه‌پوست آمریکایی مجرم شناخته شد. درک شوین پلیسی بود که بیش از 9 دقیقه با زانو به گلوی فلوید فشار آورد. اتفاقی که منجر به خفگی و مرگ این جوان سیاه‌پوست شد و اعتراضات فراوانی را به دنبال داشت.

گذاشتن زانو بر گردن متهم، از آموزش‌های پلیس در ایالات‌متحده است. هرچند بسته بودن دست فلوید و دراز کشیدن او روی زمین نشان می‌دهد نیازی به این کار آن‌هم به این طولانی‌مدتی، نبوده است.

آمارهای ثبت‌شده تا 18 آوریل نشان می‌دهد از ابتدای سال 2021، تنها 3 روز وجود داشته که پلیس کسی را نکشته باشد!
فقط از ابتدا تا هجدهم آوریل 50 نفر به دست پلیس کشته‌شده‌اند اما نکته‌ی مهم آن است که در اکثر این موارد دادگاهی تشکیل نشده و در هیچ‌کدام پلیس محکوم نمی‌شود. پس چرا قاتل جورج فلوید محکوم شد؟

رودنی کینگ، نامی است که در این میان اهمیت پیدا می‌کند. جوانی سیاه‌پوست که سال 1991 چهار پلیس او را کشتند و فیلم آن در رسانه‌ها منتشر شد.رسانه‌ای شدن این موضوع منجر به برپایی دادگاهی در سال 92 شد که درنهایت حکم بر تبرئه‌ی این چهار نفر داد.

مردم که از تکرار این وقایع خشمگین بودند، اعتراض کردند. درنهایت این اعتراضات 63 کشته، 2383 مجروح و یک میلیارد دلار خسارت به لس‌آنجلس را در پی داشت.

در روزهای منتهی به اعلام نتیجه‌ی دادگاه قاتل جورج فلوید نیز شهر مینیاپولیس به‌شدت ملتهب بود. پلیس بسیاری از شهرهای آمریکا در آماده‌باش کامل بودند و بیم داشتند با تبرئه‌ی درک شوین، مردم اعتراض کنند اما دادگاه با اعلام مجرمیت وی از این اتفاقات جلوگیری کرد.

شاید نظام قضایی ایالات‌متحده از ترس اعتراضات مردمی و اتفاقات سال 92 درس گرفته و به این حکم رأی داد، هرچند برای آنکه چهره‌ی پلیس خدشه‌دار نشود اداره پلیس تدبیری اندیشید. آن‌ها درک شوین را از کار برکنار کرده و در مورد او همواره از لفظ «نیروی سابق پلیس» یاد می‌کردند. با این حساب، مصونیت همیشگی پلیس آمریکا در برابر اعمال مجرمانه نیز حفظ‌شده است و شاهد آن بودیم که در طی دوران محاکمه شوین، دست‌کم 64 آمریکایی دیگر توسط پلیس کشته شدند.