تبیان، دستیار زندگی

این 9 بیماری شما را بی‌خواب می‌کند

برای همه ما پیش می‌آید که شب بدی را گذرانده باشیم و خواب به چشممان نیامده باشد. اینکه بی‌خوابی به سر آدم بزند امری طبیعی است اما اگر این بی‌خوابی و بدخوابی تبدیل به یک عادت دائمی شود و شما همیشه دچار کمبود خواب باشید می‌تواند نشانه مشکلی در سلامتی‌تان باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی خوابی
در این مطلب 9 بیماری جدی مرتبط با کمبود خواب را عنوان می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

بیماری قلبی

بیماری‌های عروق کرونری همانند دیگر مشکلات قلبی و ریوی معمولاً با خواب در ارتباط هستند. در واقع نزدیک به 44 درصد افرادی که از اختلالات قلبی رنج می‌برند با مشکلات و کمبود خواب مواجه هستند در حالی که تنها 10 درصد عموم مردم از اختلالات خواب رنج می‌برند. این آمار نتیجه بررسی‌های کالج قلب و عروق آمریکا است. به عقیده متخصصان در طول روز مایعات بدنی باعث ورم طبیعی در ناحیه پاها می‌شود. زمانی که شب به خواب می‌رویم، این مایعات طبیعی در کل بدن پخش می‌شوند. اما اگر قلب به درستی کار نکند ممکن است این مایعات در قلب و ریه‌ها راکد بماند.
از علائم بیماری قلبی می‌توان به احساس فشار یا درد در قفسه سینه، نفس‌نفس زدن و ضربان تند یا نامنظم قلب اشاره کرد. بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ‌ومیر در کشوری مانند کانادا و اولین عامل مرگ در ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شوند. در کشور ما نیز این بیماری‌ها اولین عامل مرگ و میر ایرانی‌ها شناخته شده است. اگر خواب ناکافی، بی‌کیفیت و نامناسبی دارید و احساس ناراحتی قلبی می‌کنید حتماً به متخصص مراجعه کنید.

مشکلات تیروئید

پرکاری غده تیروئید باعث تسریع عملکردهای متابولیکی مختلف بدن می‌شود. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند احساس بی‌قراری می‌کنند و انرژی بیش از اندازه‌ای دارند. به گفته انجمن خواب آمریکا، این افراد در طول شب به سختی می‌توانند آرام بگیرند و به خواب بروند.
افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می‌برند در مراحل اولیه بیماری احساس بی‌قراری زیادی دارند؛ اما به مرور بدن احساس خستگی می‌کند. این افراد در نهایت نیز بر اثر کمبود خواب به احساس فرسودگی دچار می‌شوند. از دیگر علائم پرکاری تیروئید می‌توان به لرزش دست‌ها، خستگی عضلانی، دفع مداوم و کاهش وزن اشاره کرد. اگر مدام بی‌خواب می‌شوید و علائم ذکر شده را نیز تجربه کرده‌اید حتماً آزمایش خون بدهید تا میزان هورمون‌های تیروئیدتان بررسی شوند.

آرتروز

بر اساس بررسی‌های محققان کانادایی 50 درصد افرادی که از آرتروز رنج می‌برند دچار مشکلاتی در خواب هستند. البته بی‌خوابی این افراد صرفاً به دلیل احساس درد نیست. واقعیت این است که آرتروز باعث ایجاد التهاب و اضطراب در بدن می‌شود که یک دور باطل ایجاد می‌کنند. آرتروز با از بین رفتن غضروف ایجاد می‌شود و پاسخ بدن به نبود غضروف بروز التهاب است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش التهاب نیز با کمبود خواب همراه می‌شود. بر اثر یک دور باطل، بی‌خوابی نیز باعث افزایش التهاب و درد می‌شود و التهاب نیز باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود.
بر اساس مطالعات انجمن آرتروز کانادا، بیش از 100 نوع مختلف آرتروز با تظاهرات و علائم متعدد وجود دارد از جمله: دردهای مفصلی، تورم، خشکی یا سفتی، خستگی یا بثورات که ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی از بین می‌روند. متأسفانه تشخیص این بیماری کار چندان ساده‌ای نیست. بنابراین لازم است که با مشاهده علائم اولیه با پزشک متخصص مشورت کنید.

آلرژی‌ها

مواد حساسیت‌زای موجود در هوا باعث بروز التهاب در مجاری بینی شده و میزان تولید هیستامین را افزایش می‌دهد. هیستامین موادی است که باعث ایجاد احتقان و ترشحات قسمت پشت بینی می‌شود. این علائم که در طول روز نیز ناراحت‌کننده هستند در طول شب آزاردهنده‌تر شده و باعث بدخوابی می‌شوند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیش از 40 درصد مشکلات مربوط به خواب به دلیل علائم این‌چنینی آلرژی بروز می‌کند. حتماً می‌دانید که داروهای زیادی وجود دارند که بدون نسخه نیز به فروش می‌رسند و تأثیر زیادی در کنترل آلرژی دارند. اگر مطمئن نیستید که بی‌خوابی‌تان به دلیل آلرژی است بهتر است به علائم دیگر این مشکل از قبیل سرفه، عطسه، ریزش اشک، خارش در گلو و مجاری بینی نیز توجه داشته باشید.

ریفلاکس اسید معده

بر اساس گزارش موسسه خواب آمریکا، ریفلاکس معده یکی از عوامل اصلی بی‌خوابی در بین افراد 45 تا 64 سال محسوب می‌شود. به این ترتیب که اسید معده به سمت مری بالا می‌آید و باعث بروز سوزش، سرفه و احساس خفگی در حال استراحت می‌شود. از دیگر علائم ریفلاکس معده می‌توان به التهاب لثه‌ها، گلودرد و بوی بد دهان اشاره کرد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. روش درمان این مشکل تغییر برخی عادت‌های زندگی و مصرف دارو است.

افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می‌برند در مراحل اولیه بیماری احساس بی‌قراری زیادی دارند؛ اما به مرور بدن احساس خستگی می‌کند. این افراد در نهایت نیز بر اثر کمبود خواب به احساس فرسودگی دچار می‌شوند. از دیگر علائم پرکاری تیروئید می‌توان به لرزش دست‌ها، خستگی عضلانی، دفع مداوم و کاهش وزن اشاره کرد


آپنه خواب

خر و پف مزمن و با صدای بلند که اغلب با خفگی و نفس‌نفس زدن همراه است علامت واضح آپنه انسدادی خواب است. زمانی که می‌خوابید، عضلات گلو به طور طبیعی شل می‌شوند. این شل شدن عضلانی در افرادی که به آپنه خواب دچار هستند بیشتر است و همین امر باعث می‌شود که مجاری تنفسی مسدود شوند. در این صورت نیز فرد به مدت بسیار کوتاه از خواب بیدار می‌شود تا بتواند نفس بکشد. از علائم دیگر این مشکل می‌توان به سردردهای صبحگاهی، تعریق شبانه، خشکی دهان و گلودرد در بیداری اشاره کرد. افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند به سختی می‌توانند در طول روز تمرکز داشته باشند. توجه داشته باشید که نباید این بیماری را نادیده گرفت و کم‌اهمیت شمرد. چون باعث خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود و همچنین ممکن است باعث ایجاد فشارخون بالا و افزایش خطر اختلالات ضربان قلب و بیماری‌های قلبی دیگری شود. برای تشخیص این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سندرم پاهای بی‌قرار

اگر پاهایتان دچار گزگز، سوزش به همراه احساس سنگینی در شب شده است امکان دارد دچار سندرم پاهای بی‌قرار شده باشید. برخی از بیماران احساس می‌کنند که چیزی در اطراف پاهایشان می‌خزد و یا در اعماق عضلات اندام‌های تحتانی‌شان آب در جریان است.
افرادی که به این اختلال دچار هستند تقریباً همیشه تمایل دارند که پاهایشان را تکان دهند تا تنش‌های وارد شده تسکین پیدا کند. واقعیت این است که علائم این مشکل در ساعات پایانی روز زمانی که بدن در حالت استراحت است تشدید پیدا می‌کند و در نتیجه فرد نمی‌تواند به خوبی بخوابد. اگر دچار مشکل بی‌خوابی و علائم ذکر شده هستید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری پارکینسون

بیماری‌های نورودژنراتیو مانند زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون اغلب با اختلالات خواب همراه هستند. به گفته محققان مرکز مطالعات بیماری پارکینسون دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند به طور طبیعی می‌خوابند اما در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند و سپس به سختی به خواب می‌روند. خواب این افراد همچنین به واسطه کابوس، سندرم پاهای بی‌قرار و تکرر ادرار در طول شب مختل می‌شود. پارکینسون یک بیماری مربوط به دستگاه ایمنی مرکزی است که افراد سالمند را درگیر می‌کند. این بیماری باعث ایجاد لرزش، مشکل تعادل، مشکل تکلم، راه رفتن یا غذا خوردن ایجاد می‌کند.

افسردگی

سه‌چهارم افرادی که از افسردگی رنج می‌برند دچار بی‌خوابی نیز می‌شوند. ارتباط بین خواب و افسردگی پیچیده است. کمبود خواب نه تنها در افسردگی نقش دارد اما تغییراتی در مغز افراد افسرده به طور مستقیم روی خواب تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل درمان افسردگی باید با استراحت همراه باشد. شما می‌توانید در سایت‌های اینترنتی تست‌هایی پیدا کنید که به تشخیص افسردگی کمک می‌کنند. در هر حال، اگر تصور می‌کنید دچار علائم افسردگی مانند بی‌علاقگی، از دست دادن انگیزه، احساس ناامیدی، دردهای عمومی بدن و تغییرات اشتها مواجه شده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.