تبیان، دستیار زندگی

ماجرای قانون حمایت از قربانیان خشونت جنسی در فرانسه

رابطه جنسی خردسالان در فرانسه قانونی شد!

پارلمان فرانسه اخیراً قانونی جنجال‌برانگیز را تصویب کرده که حدومرزهای رابطه جنسی قانونی را تغییر می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


در کشوری که مدت‌هاست از خود به‌عنوان سرزمین فریفته و عاشقانه یاد می‌کند، سوءاستفاده جنسی علیه زنان و کودکان سال‌ها است که در رده بالایی قرار دارد.
تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ فرانسوی یک نفر در دوران کودکی از سوی اعضای خانواده یا نزدیکان و آشنایان خود مورد اذیت و آزار جنسی قرارگرفته است.

مجلس ملی فرانسه در واکنش به بحث‌های اخیر در رابطه با آزار و اذیت جنسی کودکان، قانون تقویت حمایت از کودکان در برابر خشونت جنسی را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه حداقل سن رضایت به رابطه جنسی 15 سال تعیین شد. نمایندگان مجلس ملی فرانسه همچنین سن اعلام رضایت به داشتن رابطه جنسی با محارم را ۱۸ سال تعیین کردند.
وزیر دادگستری فرانسه با اشاره به اینکه تصویب این قانون یک مرحله تاریخی در مبارزه با خشونت جنسی است گفت که با تصویب این قانون هیچ فرد بزرگ‌سالی نمی‌تواند در دادگاه‌ها ادعا کند که با رضایت با فرد زیر سن قانونی رابطه جنسی برقرار کرده است؛ بنابراین یک تبصره به این قانون اضافه شد.

بر اساس قانون جدید فرانسه، هرگونه رابطه جنسی افراد بزرگ‌سال با کودکان زیر ۱۵ سال جرم تلقی می‌شود. با این استثنا که در صورت اختلاف سنی کمتر از ۵ سال، رابطه جنسی حتی برای کودکان زیر ۱۵ سال هم مجاز خواهد بود. بر همین اساس، از این به بعد رابطه میان کودک ۷ و ۱۲ ساله ممنوع نیست!‌ این استثنا ممنوعیت رابطه جنسی کودکان را که در بسیاری از کشورها جرم تلقی می‌شود، زیر سؤال خواهد برد.
چندی پیش هم سنای فرانسه، ‌قانون جنجالی دیگری را با عنوان مبارزه با جدایی‌طلبی تصویب کرده بود. هرچند این قانون مستقیماً اسمی از اسلام نبرده اما محورهای اصلی آن به محدودیت مسلمانان می‌انجامد.

بر اساس قانون جدایی‌طلبی، هیچ دختری تا قبل از ۱۸ سالگی حق انتخاب پوشش اسلامی را نخواهد داشت. هم‌زمانی تصویب این دو قانون موجی از اعتراضات کاربران فرانسوی را ایجاد کرد.
یک کاربر فرانسوی نوشته بود: «سن مجاز برای تصمیم‌گیری در مورد رابطه جنسی ۱۵ سال است اما سن انتخاب حجاب ۱۸ سال! این قانون همچنین مادران دارای حجاب اسلامی را از همراهی کودکان خود در مدرسه منع می‌کند!»

بسیاری از منتقدین این طرح میگویند این قانون شعار اصلی انقلاب فرانسه یعنی آزادی و برابری را زیر سؤال می‌برد. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد این قانون موجب تعمیق هر چه بیشتر تبعیض‌ها علیه مسلمانان در فرانسه خواهد شد.

اسلام دومین دین پرطرفدار در فرانسه است؛ اما در دو دهه اخیر اسلام هراسی به سیاست رسمی دولت فرانسه تبدیل‌شده است. چندی پیش مکرون صراحتاً اسلام را دینی بحران‌زده نامید و خواستار مقابله با جدایی‌طلبی اسلامی شد!