تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توان در منزل حلیم کشدار برای سفره افطاری درست کرد؟

حلیم یکی از پر طرفدارترین غذاهاست که در ماه محرم به عنوان نذری و در ماه مبارک رمضان زینت بخش سفره افطار ؛مورد استفاده قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلیم
این غذا با ترکیب ساده ای از مواد غذایی تهیه می شود که مهمترین این مواد گندم یا بلغور گندم می باشد. این غذای سنتی خوشمزه را می توانید با سلیقه خود با انواع گوشت های قرمز و سفید درست کنید.

اصولا برای درست کردن حلیم خوشمزه از گوشت قرمز بخصوص گوسفندی و یا گوشت بوقلمون استفاده می شود اما گاهی اوقات برخی افراد آن را با مرغ نیز تهیه می کنند که خوش طعمی آن به نسبت کمتر می باشد.اما برای اینکه حلیمی خوشمزه تر داشته باشید بهتر است از گوشت گردن، سر سینه یا دنده گوسفندی استفاده کنید. هر چقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد حلیم کشدار و خوشمزه تر خواهد شد.

اصولا برای درست کردن حلیم خوشمزه از گوشت قرمز بخصوص گوسفندی و یا گوشت بوقلمون استفاده می شود اما گاهی اوقات برخی افراد آن را با مرغ نیز تهیه می کنند که خوش طعمی آن به نسبت کمتر می باشد.اما برای اینکه حلیمی خوشمزه تر داشته باشید بهتر است از گوشت گردن، سر سینه یا دنده گوسفندی استفاده کنید.


 در ادامه طرز تهیه حلیم خوشمزه و کشدار را بیان می کنیم:
مواد لازم:
گندم پوست کنده         ۳۰۰ گرم

گوشت گوسفندی        ۲۰۰ گرم

پیاز برای گرفتن بوی گوشت      ۱ عدد

شکر و روغن     به اندازه کافی

زردچوبه           ۱ قاشق چایخوری

نمک و دارچین  به اندازه کافی
طرز تهیه:
برای تهیه حلیم خوشمزه برای سفره افطار ، ابتدا گندم های پوست کنده را داخل کاسه ای بزرگ بریزید و تا سطح روی گندم ها آب بریزید و اجازه دهید یک شب خیس بخورند. بعد گندم های خیس خورده را آبکشی کنید و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت حلیم بریزید. سپس چند لیوان آب  هم به گندم اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا به مرور زمان گندم ها بپزند.زمانیکه به جوش آمد بطور مداوم هر ۵ دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

در مرحله بعدی گوشت را نیز داخل قابلمه ای قرار دهید.سپس تا یک بند انگشت روی آن آب بریزید و بلافاصله پیاز را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید و به گوشت اضافه کنید تا بوی زهم گوشت را بگیرد و کمی زردچوبه نیز روی گوشت بپاشید.

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب آن را بگذارید تا گوشت کاملا مغز پخت شود. سپس گوشت پخته شده را داخل صافی بگذارید و صبر کنید تا خنک شود.همین طور پیاپی گندم را هم بزنید تا ته نگیرد.

 بعد از این که گوشت خنک شد؛ گوشت خنک شده را ریش ریش کنید و زمانیکه گندم کاملا پوره شده بود به آن اضافه کنید و بلافاصله کمی نمک هم اضافه کنید  و مداوم هم بزنید و همان طور که هم می زنید ،یک قاشق غذاخوری روغن نیز به مواد اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید و همچنان به هم زدن ادامه دهید.

نکته: به هیچ وجه برای له کردن گوشت در گندم ازروش چرخ کردن و یا میکس کرن در غذا ساز استفاده نکنید.

چون حرارت را ملایم کرده اید،امکان ته گرفتن حلیم بیشتر است ، به همین خاطر باید مدام هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم آب حلیم تبخیر شود. البته توجه داشته باشید که همه آب حلیم نباید تبخیر شود، چون موقع سرد شدن،سفت می شود.

 بعد از اینکه حلیم به خوبی قوام یافت، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت بیفتد و بعد در ظرف مورد نظر آن را بریزید و با شکر و کنجد و دارچین تزیین کنید.

 اگر برای تهیه حلیم گندم از گندم کامل پوست دار استفاده می کنید باید زمان بیشتری برای تهیه این غذا اختصاص دهید. روش پخت یکسان هست، فقط زمانی که گندم به طور کامل پخت و لعاب انداخت باید آن را صاف کرد تا پوسته های گندم جدا شوند.


 کشدار کردن حلیم :
برای اینکه حلیم کشدار داشته باشید، آن را بیشتر بکوبید.
همان طور که گفتیم برای تهیه حلیم خانگی خوشمزه گوشت دنده گوسفندی تازه با استخوان و در کنار آن گوشت سردست و سرسینه بسیار عالی میشود و همین باعث می شود موقع کوبیده شدن حلیم کش بیاید.
 بهتر است گوشت حلیم را خرد نکنید، زیرا خرد کردن گوشت باعث کوتاه شدن رشته های آن می شود و در نتیجه مانع کش آمدن حلیم می شود.

نکته: بعد از پختن و جا افتادن مخلوط گندم و گوشت و در حالی که هنوز قابلمه روی حرارت ملایم است می توانید به آن مقداری شیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید.

حلیم هر چقدربیشتر روی شعله بماند و با حرارت کم چند ساعت بپزد هم خوشمزه تر می شود و هم ظاهر زیباتری پیدا می کند.

مقدار گندم هر قدر بیشتر باشد باید زمان پخت بیشتری در نظر گرفته شود.

اگر برای تهیه حلیم گندم از گندم کامل پوست دار استفاده می کنید باید زمان بیشتری برای تهیه این غذا اختصاص دهید. روش پخت یکسان هست، فقط زمانی که گندم به طور کامل پخت و لعاب انداخت باید آن را صاف کرد تا پوسته های گندم جدا شوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .