تبیان، دستیار زندگی

سرگرمی و کاردستی با کودکان در روز زمین پاک

روز جهانی زمین پاک هر سال در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که سیاره خود «زمین» را فراموش نکنند و به فکر حفظ آن باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علاقه‌مندی کودک به محیط زیست - سرگرمی و کاردستی -  کودکان -

مترجم : فاطمه قاسمی منبع: parents
در همین خصوص برای آموزش تمیز نگه داشتن سیاره خود، کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت مواد قابل بازیافت به کودکان در هر سنی هیچ وقت دیر نیست. شما به عنوان یک مادر با کمی خلاقیت و ابداع سرگرمی‌های ساده و کودکانه به شیوه و زبان خودشان، می‌‌توانید علاوه بر ایجاد سرگرمی و نشاط باعث علاقه‌مندی کودکان به محیط‌ زیست شوید.

دوختن کیف‌خرید قابل بازیافت

این روزها آن‌هایی که دغدغه زمین را دارند به جای استفاده از کیسه‌های خرید کاغذی یا پلاستیکی به انواع پارچه‌ای قابل بازیافت آن روی آورده‌اند. با استفاده از یک کیف پارچه‌ای قابل شست وشو، بدون طرح و ساده به همراه مقداری رنگ اکریلیک، برچسب‌های پارچه‌ای، ماژیک، شابلون، مهره‌های فانتزی به شکل‌های گل، میوه و حیوانات می‌توانید یک سرگرمی جذاب برای کودکان فراهم کنید. الگوی ساده دوخت یک کیف پارچه‌ای را در اینترنت جست وجو کنید. از کودک بخواهید با این ابزارها، کیف خرید خودش را با سلیقه و خلاقیت خود تزیین و رنگ‌آمیزی کند. کودک با حمل اسباب‌بازی و تنقلات در کیف دست‌سازش به خود افتخار خواهد کرد!

یک مادر با کمی خلاقیت و ابداع سرگرمی‌های ساده و کودکانه به شیوه و زبان خودشان، می‌‌توانید علاوه بر ایجاد سرگرمی و نشاط باعث علاقه‌مندی کودکان به محیط‌ زیست شوید



ساخت کاردستی با مواد بازیافتی

تشویق کودکان برای ساخت کاردستی از زباله‌های قابل بازیافت یکی از بهترین راهکارها برای آموزش جداسازی زباله به کودکان و مدیریت پسماند است. از کودک بخواهید جعبه‌های پلاستیکی و مقوایی مثل جعبه‌های کفش را با سلیقه خود با استفاده از تکه‌های پارچه، روبان و دکمه‌های رنگی تزیین کند. نتیجه کار او را می‌توانید برای سازمان دهی خرده اسباب‌بازی‌ها، نوشت افزارها و دیگر لوازم کودک استفاده کنید. یا با تغییر شکل در بطری‌های پلاستیکی ظرف غذای پرنده بسازید، از کودک بخواهید آن را نقاشی کند و با پرکردن آن از دانه پرندگان، به درخت آویزان کنید. همچنین می‌توانید به او کمک کنید تا با بطری‌ها گلدان بسازد و در آن‌ گیاه بکارد و با لوله‌های دستمال کاغذی تلسکوپ بسازد. به این ترتیب هم سرگرم می‌شود و هم یاد می‌گیرد که به‌راحتی زباله‌ها را دور نریزد و به بازیافت و استفاده دوباره آن‌ها فکر کند.


کاشت گیاهان در باغچه یا گلدان

کار در باغچه یا خاک‌بازی معمولا برای کودکان همیشه جذاب بوده است. بسته به شرایط و فضایی که در اختیار دارید مثل یک باغچه کوچک یا گلدانی در تراس، دانه و بذر میوه و سبزیجات و بوته‌های گل تهیه کنید. از کودک خود در کاشت آن‌ها کمک بگیرید. برای افزایش احساس مسئولیت او در نگهداری گیاه کاشته شده، به او پیشنهاد دهید که برای گیاهش نامی انتخاب کند. این کار علاوه بر این‌که یک دست‌ورزی عالی برای کودک به‌ویژه زیر هفت سال شما خواهد بود، چگونگی پرورش محیط سبز و اهمیت مراقبت از کره زمین را هم آموزش خواهد دید.
بیشتر بخوانید

 روز جهانی زمین پاک

توجه به تفکیک و بازیافت زباله

کودکان مشتاق هر کار نو و تازه‌ای هستند بنابراین به‌راحتی می‌توانیم با کارهای ساده آن‌ها را مجذوب بازیافت و تفکیک زباله‌ها کنیم. این روزها در بسیاری از خانه‌ها سطل جداگانه‌ای برای مواد قابل بازیافت وجود دارد و در برخی از شهرها سطل‌های رنگی بازیافت پلاستیک، کاغذ، ظروف شیشه‌ای و قوطی‌ها در هر محله‌ای در نظر گرفته شده است. به کودک در فرایند جداسازی زباله‌های خانگی آموزش و او را مشارکت دهید. تشویق کودک به این کار ضمن تقویت تداوم این رفتار مثبت او، باعث ایجاد حس ارزشمندی در او هم می‌شود.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .