تبیان، دستیار زندگی

چند نکته کاربردی برای حضور موثرتر در رزمایش مهر و دوستی

اگر می‌خواهید بانی کار خیر شوید بخوانید!

در روزگاری که کرونا، جان عزیزانمان را و تحریم، ستون فقرات اقتصادمان را هدف گرفته، هستند آدم‌هایی از خودگذشته که دل در گرو مهر دیگران دارند. چه مدافعان سلامت که با جانشان در خط مقدم این کارزار،‌ مردانه می‌جنگند، و چه خیّران و نیکوکارانی که با مالشان، به دستگیری از نیازمندان، صف کشیده‌اند. اینان براستی سفیران و کارگزاران خدایند در روی زمین، که تا هستند، دیو ناامیدی نخواهد توانست مردم این مُلک را از پا درآورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توزیع بسته ارزاق

شما هم اگر می‌خواهید همدل و همپا شوید با این کاروان مهر و مواسات، بهتر است این چند نکته را بخوانید تا به نتیجه‌ای شایسته‌تر نائل شوید.
یک: کار خیر را توفیقی بدانید از جانب خدا

قبل از هر چیز، باید بدانید که در نگاه دینی، خیر رساندن به دیگران، برای شما یک فرصت است و عرصه‌ای که هر کسی، جز به توفیق الهی، شایستگی ورود به آن را ندارد؛ چنانکه امام حسین (ع) فرموده: «بدانید که نیازمندی‌های مردم به شما از نعمت‌های الهی بر شماست؛ پس، از این نعمت‌ها خسته نشوید که هرآینه به‌سوی دیگران سوق یابد.(مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۰۹).

دو: از در اخلاص وارد شوید.
اگر بخواهیم کارمان، رنگ جاودانگی بگیرد باید از همین اول کار، نیتمان را خالص کنیم. کار اگر برای خدا باشد، تا امتداد آسمان اوج می‌گیرد ولی اگر از روی رنگ و ریا باشد، بردی نخواهد داشت.

سه: دل دریایی مهمتر است از ثروت هنگفت.
در کار نیک، سرمایه وافر، اولیت ندارد. ممکن است شما سرمایه‌ی کلانی نداشته باشید نباید فکر کنید این کمک ناچیز شما، گرهی باز نمی‌کند. اگر همه همینگونه فکر کنند هیچ کاری انجام نمی‌شود. بخشش ولو اندک باشد بیش و پیش از آنکه درد نیازمند را دوا کند، حال خودمان را خوب می‌کند.

چهار: هم علنی هم پنهانی
اگر فکر می‌کنید با تبلیغ کار خیرتان، موجب الگوسازی و تشویق دیگران به ترویج فرهنگ نیکوکاری می‌شوید، منعی ندارد تا از کارهایتان فیلم و عکس بگیرید و در رسانه‌ها و  فضای مجازی منتشر کنید. قرآن هم پای این کارتان را امضا می‌کند چون می‌فرماید: الَّذینَ یُنفِقُونَ أَموالَهُم بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً. (بقره 274) اما یادتان باشد، مرز ریا و شرک بسیار باریک است. اگر بیم این را دارید که در دام ریا بیفتید، در این صورت، کار نیک شما هر چه مخفیانه‌تر، ‌نیکوتر.

پنج: بهینه کمک کنید!
یک نیازسنجی درست و درمان به شما کمک می‌کند که پولتان را بهینه و در جای درست، هزینه کنید. قبل از برآوردن حاجت نیازمندان، فهرستی دقیق از نیازمندی‌های آنها تهیه کنید. تهیه اقلام حیاتی که این روزها، مردم به آن نیاز فوری دارند، اولویت دارد. در بسته‌های ارزاقی که تهیه می‌کنید، به جای یک کالای لوکس و کم‌کاربرد، سراغ مواد مصرفی با ماندگاری بالا بروید.

شش: جلب توجه نکنید!
احسان و نیکوکاری با همه اهمیتی که دارد اگر به گونه‌ای انجام پذیرد که عزت نفس مومن شکسته شود و آبرویش در معرض تهدید قرار گیرد، نه تنها سودی ندارد بلکه ای بسا خود جرمی است بزرگ و نابخشوده. نیت خیر داشتن کافی نیست، کار خوب را باید خوب انجام داد. اگر برای خانواده‌ای ارزاق تهیه می‌کنید، سعی کنید به گونه‌ای باشد که همسایگان پی نبرند.