تبیان، دستیار زندگی

آموزش پاک کردن لکه شمع از فرش و موکت

شمع ها جو هر فضایی را تقویت می کنند. شمع ها بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از تجربیات ما هستند. چه آنکه بخواهید یک شام عاشقانه را زیر نور شمع سرو کنید یا آنکه بخواهید در جشن های تولد خود شمع روشن کنید و یا در هر مناسبت دیگری از شمع های جذاب و زیبا بهره ببرید، بدون شمع احساس و جذابیت فضا کامل نمی شود. درخشش ملایم از فتیله روشن شمع ها باعث ایجاد احساس آرامش می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش پاک کردن لکه شمع از فرش و موکت

اما با تمام جذابیت ها، شمع ها آب می شوند و ریختن موم آن ها بر روی فرش می تواند تمام لذت شما را خراب کند. نگذارید کمی موم شمع روی فرش حال شما را بد کند. اگر متوجه شدید که موم شمع بر روی فرش ریخته است، استرس نداشته باشید. روند حذف موم از فرش در واقع آسانتر از آن است که فکر می کنید.

در این مقاله که توسط تکنسین های قالیشویی خوب جردن تهیه شده، می خواهیم 3 روش آسان پاک کردن لکه شمع از روی فرش را به شما آموزش دهیم.
آموزش پاک کردن لکه شمع از فرش و موکت

لوازم موردنیاز برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش


· پاکت کاغذی یا هر نوع کاغذ جاذب رطوبت
· آب
· کیسه یخ
· چاقوی کره خوری
· مایع ظرفشویی
· ایزوپروپیل الکل
· بطری اسپری
· اتو
· حوله یا پارچه رنگ روشن

روش های مختلف پاک کردن لکه شمع از روی فرش


برای پاک کردن لکه های سرسخت و مقاوم انواع شمع یا موم خوراکی یا حتی موم اپیلاسیون بدن بر روی فرش می توانید فرش خود را به قالیشویی دولت بسپارید و یا یکی از روش های خانگی زیر را انتخاب کرده و بر روی محل استفاده نمایید.
آموزش پاک کردن لکه شمع از فرش و موکت

روش اول پاک کردن لکه شمع از فرش


1.  یک کیسه را پر از یخ کنید و روی لکه قرار دهید تا شمع سفت و محکم شود. این کار باعث پیدا تر شدن لکه و پاک کردن آسان تر آن می شود. وقتی لکه شمع کاملاً جامد شد، کیسه را بردارید و کنار بگذارید. برای این کار علاوه بر امکان استفاده از بسته های یخ، می توانید یک تخته گوشت منجمد یا هرچیز یخ زده دیگری که دم دست دارید، استفاده کنید و روی شمع فرش بزارید.

2. یک چاقوی کره خوری را بردارید و به آرامی از پهنا سعی کنید تا لکه را از روی فرش برش دهید و جدا کنید. جدا کردن هرچه بیشتر لکه شمع از روی فرش در این مرحله، پاک کردن آن را در مراحل بعدی آسان تر می کند.

3. پس از پاک شدن لکه شمع، کمی الکل دناتوره را داخل یک بطری بریزید و به محل مورد نظر اسپری کنید. اگر کمی از رنگ لکه باقی مانده است، می توانید به کمک یک دستمال الکل را بر روی محل لکه به صورت ضربه های آرام بزنید. پس از استفاده از هر نوع ماده ای بر روی فرش، با یک پارچه تمیز و آب سرد آن را پاک کنید تا باقیمانده آن از فرش خارج شود.

4. محل مورد نظر را با جاروبرقی پاک کنید. با این کار بافت قبلی فرش باز می گردد.

روش دوم پاک کردن لکه شمع از فرش


1. یک کیسه کاغذی انتخاب کنید و روی محل لکه شمع فرش قرار دهید. لبه کیسه کاغذی را بر روی لکه قرار دهید. یک حوله را نیز زیر بخشی از کیسه کاغذی که بر روی لکه نیست قرار دهید. هنگامی که شمع آب شود، می توانید بدون گسترش لکه، به کمک حوله آن را جذب کنید.

2. اتو را به برق وصل کنید و آن را در بالاترین سطح (پنبه / پارچه) قرار دهید تا گرم شود. از تنظیمات بخار اتو استفاده نکنید. شما فقط گرما می خواهید.

3. اتو را آرام آرام بر روی کیسه کاغذی روی لکه گذاشته شده، بکشید. بلافاصله موم در زیر کاغذ، آب شده و به کاغذ جذب می شود. پس از هر بار آب شدن شمع، آن را با حوله پاک کنید و قسمت دیگری از کیسه کاغذی را بر روی لکه قرار داده و اتو کنید. اتو را برای مدت طولانی در یک نقطه رها نکنید و مراقب باشید اتو را به فرش نکشید تا باعث شدیدتر شدن مشکل و سوزاندن فرش نشوید. اگر موم زیادی بر روی فرش وجود دارد، این مرحله را تکرار کنید.

4. اگر پس از مرحله شماره 3 هنوز قسمت هایی از لکه شمع باقی مانده است، کمی الکل بر روی آن بریزید. سپس به کمک یک پارچه، محل را تمیز کنید.

5. ممکن است لکه شمع مقداری چربی روی فرش باقی گذاشته باشد. برای پاک کردن چربی ناشی از لکه شمع، می توانید 1 فنجان آب را با 1/2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 2 قاشق غذاخوری الکل ایزوپروپیل ترکیب کنید و در یک بطری اسپری بریزید. محلول را بر روی لکه اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بر روی آن بماند. با استفاده از یک حوله تمیز محل را خشک کرده و هرگونه لکه باقیمانده را جذب کنید. این روند را آنقدر تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود.

6. در نهایت فرش را جاروبرقی بکشید تا حالت و ظاهر سالم سابق خود را پیدا کند.

در نهایت اگر با وجود انجام دادن هر کدام از روش های بالا، لکه شمع از روی فرش پاک نشد و یا اثر آن بر روی فرش باقی ماند، می توانید از یک قالیشویی در تهران کمک بخواهید.

 

شستن فرش با بهترین قالیشویی تهران


استفاده از خدمات قالیشویی یکی دیگر از روش های درست و کارآمد پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش است. قالیشویی جردن می تواند فرش های شما را در کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت شستشو دهد. شما همچنین می توانید شستشوی انواع فرش و قالی خود را به قالیشویی سعادت آباد بسپارید.

قالیشویی توحید


قالیشویی توحید خدمات مختلف خود اعم از قالیشویی، موکت شویی و مبل شویی را در مناطق مختلف تهران بخصوص در محله آجودانیه شعبه قالیشویی آجودانیه خدمات تخصصصی قالیشویی ارائه می دهد. تمامی خدمات ما توسط تکنسین های حرفه ای قالیشویی ظرف مدت 72 ساعت انجام می شوند. در نهایت فرش ها به صورت کاملا خشک شده، لول شده و کاور شده درب منزل به شما تحویل خواهند شد.