تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل حلوا گرویی تبریز درست کنیم؟

یکی از قدیمی ترین سوغات شهر تبریز ،حلوا گردویی می باشد که با ترکیب گردو اعلا و برنج نیم دانه تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلوا گردویی تبریز
 در یکی از روزهایی که بسیار از کار خسته شده اید و می خواهید ،چای و شیرینی میل کنید، پیشنهاد می کنیم که همراه چای ، حلوا گردویی ، سوغات تبریز را انتخاب کنید.این شیرینی سنتی خوشمزه و پرطرفدار،یکی از سوغاتی های معروف تبریز می باشد که معمولا همراه با چای سرو می شود.البته می‌توانید آن را به همراه نان، به عنوان یک صبحانه‌ مفصل و مقوی هم میل کنید و الان که در ماه مبارک رمضان قرار داریم ، آن را در سفره افطار خود قرار دهید.

 برای اینکه در این روزهای ماه مبارک رمضان و ایام روزه داری، یک روز پر انرژی داشته باشید و کمتر احساس گرسنگی کنید، پیشنهاد می کنیم که این حلوای خوشمزه را در وعده سحری بخورید؛ زیرا در این حلوا از گردو و کنجد استفاده شده است که بسیار مقوی هستند و می تواند انرژی بدن را در طول روز تامین کند.

 هم گردو و هم کنجد خواص با ارزش فراوانی برای سلامتی بدن دارند. گردو نسبت به سایر مواد مغذی از مقدار زیادی چربی‌های امگا ۳ و آنتی‌ اکسیدان‌ برخوردار است. بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان از خواص گردو می باشد. بیشتر کربوهیدرات موجود در گردو به‌صورت فیبر ذخیره شده است.گردو منبع خوبی برای تامین برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند مس ،ویتامین (ب6 و ویتامین ای)، فسفر، منگنز، اسید فولیک می باشد.

برای اینکه در این روزهای ماه مبارک رمضان و ایام  روزه داری، یک روز پر انرژی داشته باشید و کمتر احساس گرسنگی کنید، پیشنهاد می کنیم که این حلوای خوشمزه را در وعده سحری بخورید؛ زیرا در این حلوا از گردو و کنجد استفاده شده است که بسیار مقوی هستند و می تواند انرژی بدن را در طول روز تامین کند.


 کنجد هم سرشار از مواد مغذی و مقوی برای سلامتی بدن می باشد. دانه‌های کنجد دارای ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو آنتی‌اکسیدان بسیار مفید از خانواده‌ی لیگنان‌ها به نام‌های سسامین و سسامولین هستند. روغن کنجد هم دو ترکیب فنولیک دیگر به نام‌های سسامول و سسامینول دارد که در فرایند تصفیه تشکیل می‌شوند. دانه های کنجد مقدار زیادی از مواد معدنی  مانند آهن، منگنز، کلسیم،منیزیم و روی را نیز دارد. و دارای ویتامین های ب 1، ب6، ب3 و ب9 ) می باشد و در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد.

 دسترسی به مواد مور نیاز برای تهیه این حلوا بسیار آسان است و گاهی همه مواد در منزل وجود دارند و اگر یکبار آن را درست کنید، حتما یکی از طرفدارن این حلوا خواهید شد.

در ادامه طرز تهیه حلواگردویی تبریزی را می گوییم:
مواد لازم:

گردو (آسیاب شده) یک پیمانه

برنج نیم دانه دو پیمانه

کنجد (آسیاب شده) نصف پیمانه

روغن مایع سه‌چهارم پیمانه

شکر یک و نیم پیمانه

پودر نارگیل به مقدار لازم

پودر پسته به مقدار لازم
طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی:

برای تهیه این حلوای سنتی خوشمزه ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت دو ساعت خیس بخورد.

 بعد از اینکه برنج خیس خورد ، یک قابلمه روی حرارت بگذارید و روغن مایع را در آن بریزید‌. سپس برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب کنید و کنار بگذارید. کنجد را به همراه گردوی آسیاب‌شده به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یک پارچ را آب کنید. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنید.

 این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده‌های افطار و سحر به روزه‌داران توصیه می‌‌شود.


آب و شکر را به قابلمه اضافه ‌کنید و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هر چند وقت یک‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از اینکه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد‌. یک سینی را با کمی کره یا روغن چرب کنید. هنگامی که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی‌ چرب‌شده بریزید و با یک قاشق سطح آن را صاف کنید.

نکته: در این مرحله اگر دوست داشتید می توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به مواد حلوا گردویی اضافه کنید.

پس از صاف کردن سطح سینی، آن را کنار بگذارید تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با یک چاقوی تیز حلوا را به شکل لوزی‌ها یا مربع‌های یک اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزیین کنید. حالا حلوا گردویی اصیل تبریزی آماده است.

نکته:برای تهیه حلوا گردویی تبریز می توانید به جای برنج نیم دانه، از آرد برنج استفاده کنید.
این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده‌های افطار و سحر به روزه‌داران توصیه می‌‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .