تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان افطاری تبریز

نان رمضان یا "اوروشلوخ کوکه سی" یکی از نان‌های سنتی شهر تبریز است، این نان دارای بافتی نرم و لطیف، کم شیرین و بسیار خوش‌طعم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان افطاری
نان رمضان از انواع نان های سنتی مخصوص تبریز است که شما می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. در دستور ساخت نان رمضان از آرد و شکر و تخم مرغ و شیر و ماست و خمیر مایه و بیکینگ پودر و روغن مایع و کره و بهبود دهنده و دارچین و زنجبیل استفاده می شود

نان افطاری

طرز تهیه نان رمضان  تبریزی 


مواد لازم:
- آرد                      ۴  پیمانه
- خمیر مایه            یک و نیم قاشق غذاخوری
- بیکینگ پودر         1 قاشق چایخوری
- بهبود دهنده         1 قاشق چایخوری
- تخم مرغ             3 عدد
- شکر                    ۵ قاشق غذاخوری
- پودر دارچین         به میزان لازم
- پودر زنجبیل         به میزان لازم
- شیر                    نصف پیمانه
- ماست                2 قاشق غذاخوری
- کره                   ۵۰ گرم
- روغن مایع         نصف پیمانه

طرز تهیه:
برای تهیه نان رمضان ابتدا خمیر مایه را با نصف پیمانه شیر و یک قاشق شکر به خوبی مخلوط نمایید و اجازه دهید تا خمیر مایه عمل بیاید.

نان رمضان یکی از نان‌های سنتی و خوشمزه تبریز است که در ماه رمضان در همه قنادی‌ها پخته می‌شود و زینت بخش سفره‌های افطار روزه داران است.

تخم مرغ و شیر و ماست و بیکینگ پودر و بهبود دهنده و پودر دارچین و پودر زنجبیل و کره و روغن مایع را درون ظرفی مناسب بریزید و مواد را با چنگال هم بزنید تا یکدست شوند سپس مخلوط مواد را به خمیر مایه بیفزایید و هم بزنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه نان رمضان، آرد را به صورت آرام آرام روی مواد الک کنید و خمیر نان را ورز دهید تا لطیف شود سپس روی خمیر را بپوشانید و آن را در مکانی گرم به مدت دو ساعت قرار دهید تا پف کند بعد از اینکه خمیر پف کرد یکبار دیگر خمیر نان را به مدت چند ثانیه ورز دهید سپس سینی فر را چرب نمایید و نصف خمیر را با کمک وردنه درون سینی به اندازه یک سانت باز کنید.

باقی مانده خمیر را به صورت رول های باریک درست کنید و آن ها را با فاصله به شکل ضربدری حالت دهید. روی سطح نان مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران بمالید و کنجد را روی خمیر بپاشید سپس خمیر نان را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت دهید.

در مرحله آخر دستور تهیه نان رمضان سینی فر را درون فر به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه قرار دهید و بعد از اینکه نان ها به خوبی پخته شدند روی سطح آن ها عسل بمالید و این نان خوشمزه را با گردو و نارگیل و پسته تزیین نمایید.

نان افطاری

طرز تهیه نان كماج  تبریز مخصوص افطار


مواد لازم:
- آرد                          750 گرم
- سفیده تخم مرغ        3 عدد 
-  خمیر مایه                2 قاشق غذاخوری
- شکر برای خمیر مایه    1 قاشق غذاخوری
- زرده تخم مرغ            2 عدد
- وانیل                       1/4 قاشق چایخوری
- شکر                        150 گرم 
- آب ولرم                   250 گرم 
- روغن مایع               150 گرم
-  نمک                      1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه:
یک قاشق شکر را درآب ولرم حل كنید سپس خمیر مایه را اضافه كنید و مخلوط كنید، روی ظرف را گذاشته و 10 دقیقه استراحت دهید تا خمیر مایه فعال شود، سپس به خمیرمایه فعال شده 1/3 آرد و نمک را اضافه كرده ومخلوط كنید و روی ظرف را سلفون بكشید و با پارچه كلفت بپوشانید و به مدت 20 دقیقه استراحت دهید.

در این مرحله یک عدد تخم مرغ و نصف شکر و مقداری از آرد و وانیل را اضافه کنید و مخلوط كنید تا خمیر حالت کشدار پیدا کند، روی خمیر را سلفون كشیده و با پارچه كلفت بپوشانید مجدداً 20 دقیقه استراحت دهید.

روغن مایع و شکر و تخم مرغ و تمامی آرد را اضافه كنید خمیر را ورز دهید، اگر خمیر چسبندگی داشت آرد اضافه نكنید و چسبندگی خمیر را با چرب كردن دست بگیرید.

روی خمیر را سلفون كشیده و با پارچه كلفت بپوشانید و در دمای محیط استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود كف سینی بزرگ را كاغذ روغنی قرار دهید و چرب كنید.

یک سوم از خمیر را جدا كنید و بقیه خمیر را در سینی كه كاغذ روغنی قرار داده اید و چرب كرده اید به شكل گرد یا بیضی به كمك دست به طور یكنواخت باز كنید.

گلوله هایی از یک سوم خمیر برداشته و روی میز به شكل نوار درست كنید و روی خمیر قرار دهید و روی خمیر را با یک پارچه نخی بپوشانید و نیم ساعت استراحت دهید، زرده تخم مرغ را با یک قاشق شربت غلیظ یا پودر قند مخلوط کرده روی نان رومال كنید و در فر طبقه وسط با دمای 180 درجه به مدت  40 دقیقه قرار دهید.نان را بعد از پخت از فر خارج كرده و اجازه دهید تاحرارت نان کم شود، سپس از قالب جدا كرده و روی صفحه توری قرار دهید تا كاملاً سرد شود روی نان استراحت كرده شربت زده و با خلال بادام و پسته و كنجد و گردو تزیین كنید.

نان افطاری

طرز تهیه نان رمضان ترکیه ای (پیده) 


مواد لازم:
- آرد سفید             ۵ پیمانه
- خمیر مایه فوری    ۱ قاشق غذاخوری
- شکر                    ۱ قاشق غذاخوری
- شیر ولرم              یک و نیم پیمانه
- آب ولرم              ۱/۲ پیمانه
- نمک                  ۱ قاشق چایخوری
- روغن زیتون        ۱/۴ پیمانه

مواد لازم برای رومال:
- زرده تخم مرغ       1 عدد
- زعفران دمکرده      به مقدار دلخواه   
- شیر                     به مقدار دلخواه
- کنجد                   به مقدار دلخواه
- سیاهدانه             به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
تمام مواد به غیر از آرد را باهم مخلوط کرده با قاشق هم بزنید سپس آرد را لیوان لیوان افزوده و با دست کم کم مخلوط می کنیم و وقتی خمیر شد شروع به ورز دادن می کنیم آرد تا جایی اضافه کنید که خمیر منسجم و لطیف شود.

حین کار دستتان را چرب کرده و با کمی کره خمیر را به خوبی ورز دهید، اگر ورز دادن اصولی بلد نیستید یا برایتان سخت است خمیر را پشت سرهم و محکم به سطح کار بکوبید بعد از حدود ده دقیقه ورز دادن کف ظرف را چرب کنید خمیر را داخل ان قرار داده با سلفون و حوله بپوشانید و درجای گرم به مدت ۱ ساعت استراحت دهید.

خمیر را به دو یا ۳ چانه تقسیم کنید تا زمانی که با چانه اول کار می کنید روی چانه های دیگر را بپوشانید، چانه اول را با انگشت یا وردنه باز کنید(حتما روی سطح را آردپاشی کنید).

سپس داخل سینی فر قرار داده روی آن را بپوشانید بقیه چانه ها را هم به همین ترنیب باز کرده درسینی قرار دهید، روی آن را با حوله پوشانده مجددا ۴۰ دقیقه استراحت دهید.

بعد از استراحت دوم رومال زده با انگشت یا چوب بستنی یا ته قاشق روی نان طرح بیندازید و درصورت تمایل سیاهدانه و کنجد بپاشید.نان ها را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا جایی که از کناره ها شروع به طلایی شدن کنند، در مرحله آخر پخت  گریل را روشن کنید تا روی نان نیز برشته و طلایی شود، بعد از پخت پارچه ای روی سینی بکشید تا به آرامی نان ها خنک شوند، بعد از خنک شدن آنها را در پارچه یا سفره یا پلاستیک قرار دهید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .