تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شربت توت سیاه

با شروع فصل گرما، هیچ خوراکی‌ای دلچسب‌تر از نوشیدن یک شربت‌ خنک خانگی نیست، یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه، تهیه شده از میوه‌های فصل شربت توت سیاه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توت سیاه
توت سیاه میوه ای گوشتی و خوشمزه با کالری بسیار کمی است، این میوه سرشار از خواص مفید برای بدن بوده و به صورت خام، پخته، مربا و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که درصد بالایی از این میوه را آب تشکیل می‌دهد، به سرعت فاسد می شود به همین دلیل یکی از راه‌های جلوگیری از فساد آن، تهیه شربت است.

شربت توت سیاه یکی از انواع شربت های خوشمزه و سنتی ایرانی است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد، طرز تهیه این شربت بسیار ساده بوده و شما بدون نیاز به مهارت خاصی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. 

توت سیاه خواص فوق العاده زیادی برای سلامتی بدن و درمان انواع بیماری ها دارد که از مهم ترین این خواص می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش، درمان یبوست، بهبود گردش خون و غیره اشاره کرد.

توت سیاه

خواص شربت توت سیاه

ویتامین C موجود در این میوه باعث جلوگیری از رسوب چربی در دیواره رگ ها می شود، بنابراین گردش خون را تسهیل کرده و مانع افزایش فشار خون می شود.

- جلوگیری از التهابات پوستی.

- مفید برای افراد مبتلا به کم خونی.- بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه.

- جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادرار.

- رفع عطش و جلوگیری از گرمازدگی و حالت تهوع.

- کمک به چربی سوزی و کاهش قابل توجه سطح چربی کبد.

- کنترل فشار خون و تنظیم ضربان قلب به دلیل وجود پتاسیم.

- باز کردن اشتها و مناسب برای درمان زخم روده، اسهال گرم و اسهال خونی.

- بازکردن گرفتگی ها، تسکین دادن حدت خون و از بین بردن عوارض صفرا.

- رفع سرفه‌های ناشی از ورم گرم حلق و حنجره و تحلیل التهابات کام و زبان.

- جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان، به خصوص سرطان دستگاه گوارش، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان دهانه رحم.

توت سیاه

طرز تهیه شربت توت سیاه ساده


مواد لازم: 
- توت سیاه     ۱ کیلوگرم
- شکر            ۱ کیلوگرم
- آب              ۲ لیوان

طرز تهیه:
برای تهیه شربت توت سیاه خوشمزه ابتدا توت ها را تمیز می کنیم، سپس می شوییم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه شکر را لابه لای توت ها را می ریزیم و قابلمه را به مدت یک شب در یخچال قرار می دهیم.

پس از گذشت حداقل ۶ ساعت قابلمه را از یخچال خارج می کنیم و آب را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و هم می زنیم تا آب به جوش بیاید و شکر به طور کامل در آب حل شود.

حالا باید صبر کنیم تا شربت به جوش بیاید، پس از اینکه شربت به نقطه جوش رسید، کف های ایجاد شده روی شربت را با یک قاشق مناسب جمع می کنیم و دور می ریزیم. این کار باعث می شود رنگ شربت زیباتر و شفاف تر شود.

پس از اینکه شربت به نقطه جوش رسید حدود ۷ تا ۱۲ دقیقه صبر می کنیم تا شربت به قوام برسد. حالا شربت ما آماده است، درب قابلمه را می گذاریم تا دیواره های قابلمه عرق کنید و شربت با گذشت زمان شکرک نزند.

پس از اینکه شربت هم دمای محیط شد، آنرا داخل ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. برای مصرف شربت هم یک پنجم لیوان را با شربت پر کرده و باقیمانده انرا آب سرد می ریزیم و پس از مخلوط کردن سرو می کنیم.

توت سیاه

طرز تهیه شربت توت سیاه خانگی 


مواد لازم:
- توت سیاه      ۱ کیلو
- شکر             ۱ کیلو
- آب              ۳ لیوان
- آبلیمو         ۲ قاشق غذاخوری
- گلاب            ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا ساقه توت‌ها را بگیرید، سپس توت، شکر و آب را در یک قابلمه  بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اگر دوست دارید شربت کمی ترش‌تر شود، آب یک عدد لیمو ترش تازه را بگیرید و به مواد اضافه کنید.صبر کنید تا مخلوط بر روی حرارت متوسط بجوشد و مرتب آن را هم بزنید تا شکر حل شود، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید مخلوط بر روی حرارت ملایم ریز جوش بزند تا غلیظ شود.

حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به حرارت دادن مخلوط بر روی حرارت ملایم ادامه دهید و زمانی که شربت غلیظ شد، آن را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

وقتی شربت به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید، کاسه‌ای را زیر صافی با سوراخ‌های ریز قرار دهید و مخلوط توت سیاه را در صافی بریزید.

با یک قاشق چوبی شروع به هم زدن مخلوط کرده و آن را با پشت قاشق فشار دهید تا شربت از صافی عبور کنید و دانه‌های توت در صافی باقی بماند، سپس دانه‌های باقی مانده در صافی را دور بریزید.

روی ظرف حاوی شربت را سلفون بکشید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود، شربت را پس از خنک شدن در بطری شیشه‌ای تمیزی بریزید، درب شیشه را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. 

توت سیاه

موارد مصرف شربت توت سیاه

- این شربت را می‌توانید برای تزیین بستنی، فرنی، پودینگ برنج، کاستارد تخم مرغ و ماست به کار برید و از ترکیب آن‌ها طعم تازه‌ای ایجاد کنید.

- از ترکیب این شربت با کوکتل و نوشیدنی‌هایی مانند لیموناد و مارگاریتا، شربتی به رنگ بنفش حاصل می‌شود که می‌توانید غلظت آن را بسته به ذائقه خود تنظیم کنید.

- مقداری از این شربت را بر روی پنکیک یا وافل بریزید و صبحانه مورد علاقه خود را درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شربت توت سیاه را با شربت پنکیک مخلوط کنید.

- از ترکیب شربت خوشمزه توت سیاه با سس باربیکیو، سسی با طعم میوه حاصل می‌شود که می‌توانید آن را همراه با انواع کباب ایرانی یا ژامبون مورد استفاده قرار دهید.

- 1 قاشق شربت توت سیاه را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب،و مقداری نمک و فلفل را مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. این ترکیب خوشمزه را با سبزیجات تازه و یا به عنوان سس همراه با سالاد فصل مورد استفاده قرار دهید.

توت سیاه

نکات مهم در تهیه شربت توت سیاه

- شربت توت سیاه را می‌توانید تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.

- هنگامی که مخلوط توت، شکر و آب به جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و مرتب شربت را هم بزنید تا ته نگیرد.

- شربت پس از قرار گرفتن در یخچال و خنک شدن، سفت‌تر می‌شود، بنابراین دقت کنید در اثر جوشیدن بیش از حد سفت نشود.- زمانی که شربت غلیظ شد، بلافاصله حرارت را خاموش کنید، زیرا حرارت دادن زیاد شربت باعث سوختن و تلخ شدن آن می‌شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .