تبیان، دستیار زندگی

نوشیدنی های مناسب و خوشمزه مخصوص ماه رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک و ایام روزه داری، بیشتر افراد سعی می کنند نوشیدنی هایی را میل کنند که از عطش آنها در روز بکاهد و مخصوص ایام روزه داری باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شربت تخم شربتی
چند روزی ماه مبارک رمضان آغاز شده است و یکی از مسائل مهم در روزه داری تشنگی فرد و کم شدن آب بدن او می باشد.با توجه به اینکه ساعات روزه داری در این فصل تقریبا 14 تا 15 ساعت می باشد، بهتر است افراد از نوشیدنی هایی استفاده کنند که در طول روز ، کمتر احساس تشنگی کنند.
البته باید گفت که بهترین نوشیدنی مخصوصا در وقت سحر ، آب می باشد و هیچ چیزی جای آب را نمی گیرد اما در این مطلب می خواهیم نوشیدنی های دیگر که مناسب این روزها می باشد را برایتان بگوییم.

شربت کاسنی


 شربت کاسنی به همراه خاکشیر و تخم شربتی

کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد و شربت کاسنی و خاکشیر از  نوشیدنی‌های ماه رمضان هستند که خنک کننده و ضد عطش‌اند.خاکشیر و تخم شربتی می‌توانند آب را درون دانه‌های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تأمین می‌کنند و بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

 کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد و شربت کاسنی و خاکشیر از نوشیدنی‌های ماه رمضان هستند که خنک کننده و ضد عطش‌اند.خاکشیر و تخم شربتی می‌توانند آب را درون دانه‌های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تأمین می‌کنند.


برای تهیه این شربت به یک لیوان عرق کاسنی، مقدار کم شکر و آب ،زعفران آب شده، گلاب و تخم شربتی و خاکشیر تمیز شده و در صورت تمایل یک تکه یخ نیاز دارید.
همه مواد رو با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود. (بجای شکر میتونید از عسل یا نبات استفاده کنید) میزان شکر بستگی به ذائقه تان دارد. بعد از آماده شدن هم می توانید داخل یخچال نگهدارید تا خنک شود و هم اگر دوست داشتید یک تکه یخ بیندازید و نوش جان کنید.

دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان و لیمو عمانی

دمنوش گل گاو زبان از بهترین نوشیدنی‌ها است. دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.مزاج گل گاوزبان گرم و‌تر است و گرمی آن به اعتدال نزدیک است. مخصوصا، رطوبت نوع تازه آن بیشتر است.

مقدرا لازم برای نوشیدنی گل گاوزبان
گل گاوزبان ۳ قاشق غذاخوری
لیموعمانی شکسته ۱ عدد
عسل ۲ قاشق مرباخوری در هر لیوان
آب جوش ۴ لیوان
برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی، ابتدا لیموعمانی‌ها را چند سوراخ بزنید و یا آن‌ها را از وسط نصف کنید و به همراه گل‌های خشک گل گاوزبان در قوری چینی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید.اجازه دهید دمنوش روی حرارت ملایم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد.
پس از آن، مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کنید و میل کنید. توجه داشته باشید برای اینکه خواص عسل نیز حفظ شود صبر کنید تا دمنوش ولرم شود و سپس به آن عسل را اضافه کنید.
علاوه بر این دمنوش، گل گاوزبان با سنبل الطیب هم سفارش شده است.برای تهیه این دمنوش به مقداری آب همراه با گل گاوزبان و سنبل الطیب نیاز دارید.برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب، بهتر است این دو گیاه را به نسبت ۱ به ۲ مخلوط کنید و ترکیب گیاهان را داخل قوری چینی بریزید. آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد. مراقب باشید که دم نوش نباید در این مرحله بجوشد.میتوانید این دمنوش را با عسل، خرما یا توت میل کنید.

 دمنوش گل گاو زبان از بهترین نوشیدنی‌ها است.دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود. مزاج گل گاوزبان گرم و‌تر است و گرمی آن به اعتدال نزدیک است. مخصوصا، رطوبت نوع تازه آن بیشتر است.


 تمبر هندی با عسل

تمبر هندی به هضم غذا کمک می کند .خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.
دم کرده تمبر هندی نیز اثر ملین درد . برای تهیه دم کرده یک قاشق غذا خوری تمبر هندی را با نیم لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت یک ساعت بگذارید بماند سپس این دم کرده را در طول روز مصرف کنید .

شربت بهار نارنج

شربت بهار نارنج

بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.برای تهیه این شربت به دو پیمانه عرق بهار نارنج، شکر،آبلیمو، سه پیمانه آب نیاز دارید.برای تهیه این شربت ابتدا شکر، آب و عرق بهار نارنج را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید قرار دهید تا شکر کاملا حل شود.
در مرحله ی بعدی پس از غلیظ شدن شربت، حدود ۱۰ دقیقه قبل از اینکه به قوام مورد نظر برسد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه با آبلیمو، شربت را بجوشانید.
وقتی شربت به غلظت مورد نظر  رسید (کمی رقیق‌تر از شربت مربا)، آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در یک شیشه دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
برای تهیه شربت، می‌توانید یک تا ۲ قاشق از شربت بهار نارنج را در لیوان بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید. شربت بهار نارنج  آماده سرو است.
روش دوم
 روش دیگری هم برای تهیه این شربت وجود دارد. در این روش از علاوه بر مواد بالا از مقداری پودر هل سبز هم استفاده می شود.در این روش برای تهیه شربت ابتدا بهار نارنج را برگ برگ کنید و پس از اینکه برگ‌ها را کامل شستید، آن را داخل قابلمه بریزید و حدود ۲ لیتر آب به آن اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از اینکه آب جوشید و چند قل زد، آن را آبکش کنید و با آب سرد به‌خوبی بشویید.
بهتر است دو مرحله قبل را سه بار دیگر تکرار کنید تا تلخی بهار نارنج گرفته شود.بهارنارنج‌های آبکش شده را همراه با آب سرد در یک قابلمه بریزید و لایه لایه شکر را در بین آن‌ها بپاشید. سپس آن‌ها را به‌مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید.
 قابلمه را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا به جوش آید. پس از اینکه به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مربا به‌آرامی و با حرارت ملایم بجوشد و به غلظت مطلوب برسد.
در پایان پخت، مقداری آبلیمو و پودر هل سبز را به شربت اضافه کنید و بعد از چند بار قل زدن، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا شربت به‌طور کامل خنک شود.و به این ترتیب مربای بهار نارنج آماده است و می‌توانید از شیره آن، برای تهیه شربت بهار نارنج استفاده کنید.یک تا ۲ قاشق از شربت بهار نارنج را در لیوان بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید. شربت بهار نارنج شما آماده سرو است.
شربت نعناع

 توصیه شده است در بین افطار تا سحر ،دم کرده برگ خشک نعناع یا مخلوط آن با عسل را میل کنید،زیرا موجب رفع تشنگی خواهد شد


شربت نعناع

گیاه نعناع بسیار مفید بوده و خواص درمانی زیادی هم دارد گفته میشود که نعنا در تسکین دردها میتواند بسیار موثر باشد و به دلیل حالت خنکی که دارد میتواند بسیاری از دردها را تسکین دهد و التهابات پوستی را نیز برطرف کند.
توصیه شده است در بین افطار تا سحر ،دم کرده برگ خشک نعناع یا مخلوط آن با عسل را میل کنید،زیرا موجب رفع تشنگی خواهد شد.برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن آب و شکر به نسبت دو به یک و اضافه کردن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش، آن را بسیار گوارا و مفید می‌کند. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های توصیه شده برای ماه رمضان است.
این نوشیدنی را می توانید با برگ های تازه آن هم تهیه کنید.برای تهیه آن ابتدا نعناع را از شاخه جداکنید و فقط از برگ های آن استفاده کنید .بعد برگ ها را بشویید .شکر و آب را در ظرفی حل کنید و برگ نعنا را در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از 10 دقیقه جوشیدن و رنگ گرفتن شربت ،تفاله های برگ نعنا را از شهد خارج کنید و شربت را از صافی رد کنید.شربت نعنا آماده است و میتوانید بعد از خنک شدن از آن استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .