تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیرینی لگیمات در خانه

شیرینی لگیمات یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است و شباهت زیادی به بامیه دارد، این شیرینی خوشمزه متعلق به استان‌های جنوب کشور مخصوصا استان بوشهر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی لگیمات
لگیمات یا لقیمات یکی از شیرینی های مخصوص ماه مبارک رمضان و نوعی بامیه عربی است. مردم جنوب کشور بیشتر با این  شیرینی آشنا هستند، البته در بیشتر نقاط کشور این شیرینی استفاده می‌شود.

طرز تهیه شیرینی لگیمات بوشهری


مواد لازم:
- آرد سفید                    ۳ پیمانه
- نشاسته ذرت               ۱ قاشق غذاخوری
- وانیل، هل یا دارچین    ۱/۴ قاشق چایخوری
- پودر خمیرمایه فوری     ۲ قاشق غذاخوری
- ماست در دمای اتاق     ۲ پیمانه
- شکر                           ۱ قاشق غذاخوری
- نمک                          کمی
روغن                           به مقدار لازم

شیرینی لگیمات
طرز تهیه:
ابتدا آرد، نشاسته ذرت، شکر، خمیر مایه و پودر وانیل (یا ادویه دلخواه) و کمی نمک را داخل کاسه بزرگی بریزید. با استفاده از همزن برقی یا یک قاشق چوبی هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

اگر دوست دارید لگیمات شما بافتی نرم داشته باشد می توانید نصف فنجان ماست چکیده به مایه لگیمات اضافه کنید. اضافه کردن ماست باعث می شود بافت لگیمات نرم و لطیف شود.

سپس ماست را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و خمیر چسبنده مرطوبی به‌دست آید، غلظت مخلوط باید چیزی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد.

توجه کنید حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دمای اتاق باشد. اگر از ماست سرد استفاده کنید، بر آمدن خمیر مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید.

با سلفون روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید در محل گرمی به مدت یک ساعت بماند (یا در یخچال از شب تا صبح) تا حجم خمیر دوبرابر شود.

در یک تابه عمیق روغن کافی بریزید تا به اندازه ۵ سانتی متر پر شود و روی حرارت ملایم گرم کنید تا کاملاً داغ شود، (۱۹۰ درجه سانتیگراد). شربت یا هر روکش دیگری که در نظر دارید را هم آماده کنید و در جای نزدیکی بگذارید.

خمیر را درون قیف بریزید. نوک قیف را تا نزدیکی روغن بیاورید. با کمک یک دست، بالای قیف را فشار دهید تا حدود یک و نیم سانتی متر از خمیراز نوک قیف بیرون بیاید، سپس با دست دیگرتان را چرب کنید و روی نوک قیف فشار دهید تا خمیر داخل روغن داغ بریزید.

می‌توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم استفاده کنید. برای این کار سر اسکوپ ساز را در روغن خنک فرو کنید. کاسه روغن کوچکی را نزدیک تابه قرار دهید و هر بار سر اسکوپ ساز را در روغن فرو ببرید. این کار ریختن مخلوط را آسان می کند.

گلوله‌های خمیری را سرخ کنید، مدام آن‌ها را در روغن به هم بزنید و حرکت دهید و روی آنها را با یک سافی دسته دار فشار دهید تا در روغن فرو بروند و به طور یکنواخت طلایی شوند. به کمک صافی دسته‌دار بامیه را از روغن خارج کنید، اجاز دهید روغن اضافه در تابه چکه کند.

فورا لقمه‌های داغ  را داخل کاسه شربت سرد (یا شیره خرما) بریزید و هم بزنید تا با شربت پوشانده شوند، سپس به یک صافی بزرگ منتقل کنید تا شربت اضافی جدا شود. لگیمات را دریک ظرف سرو بزرگ بچینید و به صورت دلخواه با پسته خرد شده تزیین کنید. بهترین زمان برای سرو یک تا سه ساعت بعد از پخت است. لگیمات را می‌توانید با شکلات، پودر قند یا شربت نیز تزیین کنید.

شیرینی لگیمات

طرز تهیه شیرینی لگیمات خانگی


مواد لازم:
- عسل                    1 قاشق غذاخوری
- آرد سفید گندم      1 پیمانه
- نشاسته ذرت        2 قاشق غذاخوری
- مایه خمیر            1/2 قاشق غذاخوری
- شیرخشک            1 قاشق غذاخوری
- ماست                2 قاشق غذاخوری
- پودر هل             1/2 قاشق چایخوری
- آب ولرم             3/4 پیمانه
- روغن مایع          1 قاشق غذاخوری
- نمک                 کمی

طرز تهیه:
ابتدا پودر هل، نمک، خمیرمایه و شیر خشک را با هم مخلوط کرده و در ظرفی بریزید، سپس آرد را افزوده و مواد را هم بزنید تا بخوبی با هم ترکیب شوند.

عسل، ماست و روغن را با هم مخلوط کرده و به مخلوط آرد اضافه کنید و هم بزنید، آب را کم کم به موادتان اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید تا مایه یکدست شود.

بعد از اینکه موادتان یکدست شد روی آن را بپوشانید و برای یک ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند، بعد از اینکه حجم خمیر دو برابر شد آن را کمی هم بزنید تا هوای داخلش از بین برود.

یک قابلمه گود را روی حرارت قرار داده و روغن بریزید تا گرم شود، سپس با قاشق از خمیر بردارید و داخل روغن بریزید تا لگیمات ها سرخ شوند.بعد از اینکه لگیمات ها سرخ شدند آن ها را داخل یک صافی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود، لگیمات ها را بعد از  اینکه روغ آن ها گرفته شد داخل شهد ولرم قرار دهید تا چند دقیقه بماند سپس آن را از شهد خارج کرده و سرو نمایید.

شیرینی لگیمات

طرز تهیه شیرینی لگیمات خوشمزه و خانگی

مواد لازم:
- آرد سفید                    3 پیمانه
- پودر نشاسته ذرت         1 قاشق غذاخوری
- پودر خمیرمایه فوری      2 قاشق غذاخوری
- وانیل، هل یا دارچین     1/4 قاشق چایخوری
- شکر                            1 قاشق غذاخوری
- ماست                         2 پیمانه
- نمک                           نوک قاشق چایخوری
- روغن برای سرخ کردن    به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت:
- شکر              2 پیمانه
- آب لیمو تازه    1 قاشق چایخوری
- آب                1 پیمانه
- گلاب             به دلخواه

شیرینی لگیمات
طرز تهیه:
ابتدا آرد، نشاسته ذرت، شکر، خمیر مایه و پودر وانیل و کمی نمک را داخل کاسه بزرگی بریزید بااستفاده از همزن برقی یا یک قاشق چوبی هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

سپس ماست را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و خمیر چسبنده مرطوبی بدست آید. غلظت مخلوط باید چیزی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد. توجه کنید حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دمای اتاق باشد.

اگر از ماست سرد استفاده کنید، بر آمدن خمیر مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید. با سلفون روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید در محل گرمی به مدت یک ساعت بماند تا حجم خمیر دوبرابر شود.

در یک تابه عمیق روغن کافی بریزید تا به اندازه 5 سانتی متر پر شود و روی حرارت ملایم گرم کنید تا کاملاً داغ شود، شربت یا هر روکش دیگری که در نظر دارید را هم آماده کنید و در جای نزدیکی بگذارید.

خمیر را درون قیف بریزید. نوک قیف را تا نزدیکی روغن بیاورید. با کمک یک دست، بالای قیف را فشار دهید تا حدود یک و نیم سانتی متر از خمیراز نوک قیف بیرون بیاید، سپس با دست دیگرتان را چرب کنید و روی نوک قیف فشار دهید تا خمیر داخل روغن داغ بریزید.

می‌توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم استفاده کنید. برای این کار سر اسکوپ ساز را در روغن خنک فرو کنید. کاسه روغن کوچکی را نزدیک تابه قرار دهید و هر بار سر اسکوپ ساز را در روغن فرو ببرید. این کار ریختن مخلوط را آسان می کند.

گلوله های خمیری را سرخ کنید، مدام آن‌ها را در روغن به هم بزنید و حرکت دهید و روی آنها را با یک سافی دسته دار فشار دهید تا در روغن فرو بروند و به طور یکنواخت طلایی شوند. به کمک سافی دسته دار بامیه را از روغن خارج کنید، اجاز دهید روغن اضافه در تابه چکه کند.

شیرینی لگیمات
طرز تهیه تهیه شربت:
در یک قابلمه کوچک، شکر و آب را مخلوط کنید و آب لیمو را در آن بریزید، روی شعله اجاق در حرارت بالا قرار دهید. سعی کنید تا وقتی گرم نشده است از هم زدن خودداری کنید،  اما اگر شکر حل نشد با هم زدن به آن کمک کنید تا به راحتی حل شود، وقتی مایع به مرحله جوشیدن رسید هم زدن را متوقف کنید.

بگذارید یک قل بخورد، سپس فوراً شعله را کاهش دهید و اجازه دهید برای 10 دقیقه آهسته بجوشد، شربت به آرامی غلیظ می شود و قوامی شبیه به شربت پنکیک پیدا می‌کند.

اگر دوست دارید کمی گلاب اضافه کنید تا عطر و طعم آن بهتر شود،(البته در دستور مصری از گلاب استفاده نمی‌شود ولی در بعضی کشورهای دیگر از گلاب استفاده می‌کنند). شربت را از روی حرارت بردارید و به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و اجازه دهید قبل از فرو بردن لقمه در آن تا دمای اتاق سرد شود.

سرو شیرینی لگیمات به روش کلاسیک

فورا لقمه های داغ  را داخل کاسه شربت سرد (یا شیره خرما) بریزید و هم بزنید تا با شربت پوشانده شوند، سپس به یک سافی بزرگ منتقل کنید تا شربت اضافی جدا شود.

لگیمات را دریک ظرف سرو بزرگ بچینید و به صورت دلخواه با پسته خرد شده تزیین کنید، بهترین زمان برای سرو یک تا سه ساعت بعد از پخت است.

شیرینی لگیمات

سرو شیرینی لگیمات با نوتلا

روش دیگر سرو لگیمات با شکلات نوتلاست. بسته به طبع خود، می توانید از لقمه فرو رفته در شربت یا لقمه بدون شربت استفاده کنید.

اگر نمی خواهید از شربت استفاده کنید، اجازه دهید چند دقیقه روی دستمال کاغذی روغن آنها کشیده شود. در یک کاسه مقداری از نوتلا را در  ماکروویو گرم و روان کنید، سپس نوتلا را روی شیرینی ها بریزید تا از شکلات پوشانده شوند.

سرو شیرینی لگیمات با پودر قند

سومین روش برای سرو لگیمات این است که بعد از گرفتن روغن، آن‌ها را در پودر قند و کمی دارچین بغلتانید و سپس سرو نمایید. نوش جان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .