تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی

ذرت مکزیکی یک میان وعده‌ی خوشمزه است که با ذرت، قارچ و پنیر پیتزا تهیه می‌شود، این میان وعده در آمریکای جنوبی و مکزیک بسیار پرطرفدار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ذرت مکزیکی
امروزه در بسیاری از خیابان‌های کشورمان، در دکه ذرت‌فروشی، ذرت مکزیکی سرو می‌شود. البته ذرت مکزیکی که در مکزیک تهیه می شود با ذرت مکزیکی که در ایران تهیه می شود بسیار متفاوت است.

در تهیه ذرت مکزیکی در ایران از مواد متنوعی مثل انواع ژامبون و کالباس، قارچ و سبزیجات معطر استفاده می شود که باعث می شود طعم این میان وعده خوشمزه تر شود.

لازم به ذکر است که شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمدها را محدود کرده و بسیاری را خانه‌نشین؛ بنابراین ممکن است شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در کنار سایر محدودیت‌ها، به ذرت‌های آمادۀ بیرون‌ از خانه دسترسی نداشته باشید، ولی در خانه نیز می‌توان به راحتی این میان وعده خوشمزه را تهیه کرد. 

ذرت مکزیکی

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی


مواد لازم:

بهتر است ذرت مکزیکی را تازه و به‌محض آماده‌شدن میل کنید، اگر برای مدتی در دمای اتاق باقی ماند و سرد شد، پیش از مصرف، آن را در مایکروویو گرم کنید.


- ذرت کنسروی           ۱ قوطی
- قارچ                      ۱۰۰ گرم
- پنیر پیتزا                ۲ قاشق غذاخوری
- سس مایونز            ۳ قاشق غذاخوری
- کره                        ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه       به میزان لازم
- آویشن                   به میزان لازم
- آبلیمو                     به میزان دلخواه

طرز تهیه:
برای تهیه ذرت مکزیکی خانگی ابتدا در قابلمه ای کره را می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم آب شود و بعد ذرت را اضافه می کنیم.اگر از کنسرو ذرت استفاده می کنید آب آن را جدا کنید و ذرت را در قابلمه بریزید، صبر می کنیم تا کمی نرم شود و بعد قارچ ها را با دستمال نمدار تمیز می کنیم و خیلی سریع آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی کمی درشت خرد می کنیم و به ذرت اضافه می کنیم.

حرارت اجاق را کم می کنیم و مدام مواد را هم میزنیم، کمی آب لیمو ترش اضافه می کنیم تا رنگ قارچ ها تغییر نکند و درب قابلمه را می گذاریم و صبر می کنیم تا قارچ ها نرم شوند.

احتمال دارد قارچ ها آب انداخته باشند حرارت را بیشتر می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا آب قارچ ها تبخیر شود و بعد حرارت را کم می کنیم و آویشن، فلفل سیاه و کمی نمک روی مواد می پاشیم و مخلوط می کنیم و سس مایونز را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا با تمام مواد آشته شود

و بعد پنیر پیتزا را به ذرت مکزیکی اضافه می کنیم و کمی با دیگر مواد مخلوط می کنیم تا پنیر به تمام نقاط ذرت ها برسد سپس درب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم تا پنیر پیتزا در مواد ذوب و کشدار شود.

می توانید کالباس نیز به این ترکیب اضافه کنید و یا سیب زمینی سرخ کنید و در کنار ذرت مکزیکی سرو کنید. پس از ۳ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم و ذرت مکزیکی داغ را در ظرف های مورد نظر می کشیم و نوش جان کنید.

ذرت مکزیکی

طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه 


مواد لازم:
- ذرت تازه‌جداشده از چوب بلال      2 پیمانه
- آب مرغ یا آب سبزیجات              1 پیمانه
- آب                                          1 پیمانه
-  نمک                                       1 قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای سس ذرت مکزیکی:
- آب لیمو                     به میزان دلخواه
- سس مایونز                به میزان دلخواه
- پنیر پیتزا (رنده‌شده)     به میزان دلخواه
- فلفل قرمز                   به میزان دلخواه
- کره آب‌شده                به میزان دلخواه
- سس تند                   به میزان دلخواه

طرز تهیه:
چگونگی ترکیب‌کردن مواد برای تهیه سس ذرت مکزیکی کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد و از میان آنها می‌توانید فقط آنهایی را که دوست دارید،  استفاده کنید.

ماهیتابه را روی گاز بگذارید و دانه‌های ذرت را در آن بریزید، سپس یک فنجان آب مرغ یا آب سبزیجات را به آن اضافه کنید، آب را هم به آن اضافه کنید.

نمک را به ترکیب اضافه کرده و اجازه دهید آب جوش بیاید، سپس زیر گاز را کم کنید، (برای طعم‌دار کردن ذرت‌ها از برگ‌های طعم‌دهنده نظیر برگ بو هم می‌توانید استفاده کنید).

اجازه دهید ماهیتابه روی گاز بماند تا زمانی که حدود دوسوم مایع آن بخار شود. یکی از ذرت‌ها را امتحان کنید و اگر به‌نظرتان هنوز سفت آمد، با اضافه‌کردن یک فنجان آب، زمان پخت را طولانی‌تر کنید. در آخر، یک‌سوم مایع باید در ماهیتابه باقی بماند که موقع سرو در فنجان‌ها ریخته می‌شود.ذرت‌ها را به‌همراه مایع باقی‌مانده در ماهیتابه، همان‌طور گرم در فنجان‌ها بریزید، سپس مواد لازم برای تهیه سس (که قبلا به میزان دلخواه با یکدیگر ترکیب کرده‌اید) را روی ذرت‌ها بریزید. ذرت مکزیکی شما به همین سادگی آماده است.

ذرت مکزیکی

طرز تهیه ذرت مکزیکی خوشمزه و عالی 


مواد لازم: 
- ذرت شیرین           500 گرم
- قارچ                     250 گرم
- پنیر پیتزا                100 گرم
- کره                       30 گرم
- سس سفید             1 و نیم پیمانه
- فلفل قرمز               1/2 قاشق چایخوری
- پودر گلپر                 1 قاشق چایخوری
- پودر آویشن            1 قاشق چایخوری
- ادویه کاری             1/2 قاشق چایخوری
- نمک و فلفل سیاه    به میزان لازم 
- روغن مایع             4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
برای درست کردن ذرت مکزیکی می توانید از ذرت های شیرین تازه و یا از کنسرو ذرت استفاده کنید. قارچ ها را هم خرد می کنیم و در یک قابلمه ای که 2/3 آن را پر از آب کردیم و مقداری آبلیمو ریختیم و روی حرارت به جوش آمد می ریزیم و فقط در حدی که یک جوش بخورد داخل قابلمه نگه می داریم و سریع داخل آبکش می ریزیم و زیر آب سرد نگه می داریم.

بعد از این مراحل، کره و روغن مایع را داخل قابلمه ای می ریزیم تا داغ شود و بعد ذرت را داخل کره و روغن کمی تفت می دهیم در حدی که طعم دار شوند. بعد قارچ های خرد شده را داخل آن می ریزیم و در حد هم زدن و مخلوط کردن تفت می دهیم.

در این مرحله نمک، فلفل و بقیه ادویه ها را هم اضافه کرده و هم میزنیم تا مواد روی حرارت گرم شوند، در صورت تمایل می توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.

در مرحله ای که دیدیم بخار از مواد بیرون زد سس سفید را  اضافه کرده و مواد را به طور کامل با هم مخلوط می کنیم و بعد از اینکه همه مواد مخلوط شد هنگامی که می خواهیم مواد را از روی حرارت برداریم پنیر پیتزا رنده شده را داخل آن می ریزیم تا آب شود، ذرت مکزیکی شما آماده شده می توانید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

ذرت مکزیکی

طرز تهیه ذرت مکزیکی با کالباس

نتیجه ترکیب کالباس با ذرت طعم بسیار خوبی می سازد و به همین دلیل بیشتر دکه های فروش ذرت مکزیکی به ذرت خود کالباس یا ژامبون نیز اضافه می کنند. بسته به ذائقه خود می توانید از انواع کالباس با طعم های مورد سلیقه خود استفاده کنید.

اگر شما هم مایلید به ذرت مکزیکی خود کالباس اضافه کنید می توانید برای مقدار مواد لازم تهیه ذرت مکزیکی؛ حدود ۱۰۰ گرم کالباس را به صورت نگینی ریز خرد کنید و پس از اینکه آب قارچ تبخیر شد به قابلمه اضافه کنید. کالباس را حدود ۲ دقیقه در کره تفت دهید سپس باقی مراحل را مانند دستور ادامه دهید.

ذرت مکزیکی

استفاده از ذرت آبپز به جای ذرت کنسروی

در صورتی که در منزل ذرت خام دارید و نمی خواهید از کنسرو ذرت استفاده کنید، ذرت ها را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید، سپس روی حرارت زیاد قرار دهید و پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید تا ذرت ها به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزند. برای بهتر شدن طعم ذرت ها بهتر است مقداری نمک نیز در آب در حال جوش بریزید.

همانطور که می دانید غذاهای مکزیکی به تندی معروف هستند و به همین دلیل اصلی ترین ادویه های ذرت مکزیکی فلفل سیاه و فلفل قرمز هستند.البته یکی از مهم ترین ادویه هایی که باعث خوشمزه تر شدن ذرت مکزیکی می شود آویشن است، در کشور مکزیک برای طعم دهی به ذرت مکزیکی از پودر پیاز خشک شده و نوعی چای مکزیکی نیز استفاده می شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .