تبیان، دستیار زندگی

سردردم از میگرن است یا سکته؟

تفاوت‌های اساسی بین میگرن و سکته مغزی

اگر میگرن دارید پس با علامت‌های یک حمله میگرنی آشنا هستید، مثلاً ضربان در یک سمت سر. اما خوب است بدانید گاهی میگرن و سکته مغزی علائم مشابهی دارند، خصوصاً اگر دچار میگرن همراه با آئورا باشید؛ یعنی مجموعه‌ای از علائم بینایی، حسی یا دیگر علائم سیستم عصبی را داشته باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردرد
تقریباً 20 درصد از افرادی که میگرن دارند، آئورا را تجربه می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی در بینایی، بی‌حسی و یا گزگز در صورت، دست‌ها و ... طی یک حمله میگرن ایجاد کند. هرچند این علائم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک حمله میگرن باشند، اما لازم است مطمئن شوید که علائم نورولوژیکی مرتبط با سکته مغزی را تجربه نمی‌کنید که می‌تواند شامل مشکلاتی در بینایی، بی‌حسی، گزگز و یک سردرد بسیار شدید شود.
سکته مغزی و میگرن، دو عارضه‌ی جداگانه‌اند که نتایج و درمان‌های بسیار متفاوتی دارند. بنابراین افرادی که میگرن دارند حتماً باید تفاوت این دو را تشخیص دهند.
ابتدا به علت‌های این دو عارضه می‌پردازیم:
هرچند معلوم نیست چه عواملی موجب میگرن می‌شوند، اما حملات میگرن عموماً منجر به ضربان یا تپش در سر می‌شوند که می‌توانند ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشند.
در مورد سکته مغزی، هرچند انواع گوناگونی وجود دارد اما همگی آن‌ها منجر به این می‌شوند که خون و مواد مغذی کافی به مغز نرسد و در نتیجه مغز عملکرد مناسب نداشته باشد. در مورد سکته مغزی، مراجعه به بیمارستان در سریع‌ترین زمان ممکن مهم است تا بتوان بافت مغز را نجات داد.
میگرن معمولاً در خانه و با رفتن به اتاقی تاریک و مصرف داروهای مسکن برطرف می‌شود. خوشبختانه میگرن موجب سکته مغزی نمی‌شود اما دانستن تفاوت بین این دو عارضه می‌تواند به شما کمک کند در صورتی که تردید دارید دچار کدام یک شده‌اید، بهتر تصمیم بگیرید..

میگرن کم‌کم شروع می‌شود اما سکته مغزی ناگهانی روی می‌دهد

هر دو عارضه می‌تواند موجب سردردهای وحشتناک، اختلال در بینایی و تغییرات حسی شوند. بنابراین لازم است به این توجه کنید که این علائم با چه سرعتی ظاهر شده‌اند.

اگر میگرن دارید پس با علامت‌های یک حمله میگرنی آشنا هستید، مثلاً ضربان در یک سمت سر. اما خوب است بدانید گاهی میگرن و سکته مغزی علائم مشابهی دارند، خصوصاً اگر دچار میگرن با آئورا باشید؛ یعنی مجموعه‌ای از علائم بینایی، حسی یا دیگر علائم سیستم عصبی را داشته باشید

سردرد میگرن معمولاً تدریجاً شروع می‌شود و به مرور شدت می‌گیرد و گاهی چند روز ادامه دارد، در حالی که سردرد ناشی از سکته مغزی معمولاً در عرض دو سه دقیقه به اوج شدت خود می‌رسد. ضمناً دیگر علائم میگرن نیز در چند فاز ظاهر می‌شوند. در مورد میگرن با آئورا، معمولاً با علائمی روبرو هستید که کم‌کم پیشرفت می‌کنند. ابتدا ممکن است متوجه شوید یک نقطه ریز در چشمتان، دیدتان را سخت کرده. سپس شاید احساس کنید دست‌ها و اطراف دهانتان سوزن سوزن می‌شود. این احساس می‌تواند در نهایت به صورت و بالای دست‌هایتان هم برسد.
اما در مورد سکته مغزی، علائم معمولاً به یک باره ظاهر می‌شوند. اغلب ممکن است حس تمام قسمت‌های دست و نیمی از صورت خود را از دست بدهید. ضمناً احتمالاً ناگهان دیدتان مشکل پیدا می‌کند و نمی‌توانید خوب ببینید و راه بروید. اگر با حمله‌ی ناگهانی این علائم روبرو شدید، پس حتماً باید هر چه زودتر خود را به بیمارستان برسانید.

اختلال در بینایی در سکته مغزی و میگرن تفاوت‌هایی دارد

در میگرن، اختلال در بینایی، یک علامت قابل توجه آئوراست. ممکن است شما اشکالی هندسی یا زیگزاگ ببینید یا نورهای درخشانی جلوی دیدتان ظاهر شوند.
اما تغییرات بینایی در سکته مغزی متفاوت‌اند. شما در این حالت به جای اینکه اشکالی ببینید، محیطتان ناگهان تیره و تار می‌شود. یکی از علائم بارز سکته مغزی این است که به نظر می‌رسد فرد کور شده و چشم‌هایش به پایین کشیده شده‌اند.
اگر این احساس مدتی طول کشید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر این حالت پنج دقیقه طول کشید و برطرف شد، می‌تواند حمله ایسکمی گذرا (TIA) باشد و باز هم باید هر چه سریع‌تر به بیمارستان بروید.
حمله ایسکمی گذرا گاهی سکته مغزی خفیف نامیده می‌شود، زیرا مغز مختصراً دچار کمبود خون و مواد مغذی می‌شود. افرادی که این مورد را تجربه می‌کنند، همان علائم سکته مغزی را دارند. حمله ایسکمی گذرا فوراً رد می‌شود و به طور کلی منجر به آسیب دائمی که در سکته مغزی وجود دارد نخواهد شد.
حدود 30 درصد از افرادی که دچار حمله ایسکمی گذرا می‌شوند، متعاقباً سکته مغزی خواهند کرد. بنابراین واقعاً مهم است که هر چه سریع‌تر تحت اقدام پزشکی قرار بگیرند.

میگرن در افراد زیر 30 سال شایع‌تر است؛ اما سکته مغزی در افراد سنین بالا معمول‌تر است

افراد در هر سنی می‌توانند دچار میگرن شوند اما به طور کلی بعد از دهه سی زندگی، حملات میگرن، کمتر و کم شدت‌تر می‌شوند.
سکته مغزی اغلب افراد حدود 60 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این سنین، خیلی از آن‌هایی که میگرن را در سنین پایین‌تر خود تجربه کرده‌اند، معمولاً دیگر این حملات را به آن اندازه و شدت ندارند.
اگر نمی‌توانید تشخیص دهید سردرد و اختلال بینایی و دیگر علائمتان مربوط به سکته مغزی است یا حمله میگرن، هر چه سریع‌تر به بیمارستان بروید. اگر تا به حال میگرن را تجربه نکرده‌اید و سنتان بالاتر از سی سال است، احتمال اینکه اولین حمله میگرن را تجربه کنید بسیار کم است. در این حالت هم باید هر چه زودتر خود را به پزشک برسانید.
افراد جوان‌تری که دچار سکته مغزی می‌شوند، معمولاً کسانی هستند که بیماری خاصی دارند، مثلاً اختلال لخته خون، بیماری سلول‌های داسی شکل یا یک عارضه‌ی متابولیکی.

میگرن معمولاً با عوامل خاصی ایجاد می‌شود اما سکته مغزی اینطور نیست

البته این عوامل برای همه‌ی افراد یکسان نیستند اما استرس، تغییرات هورمونی، تغییرات ناگهانی آب و هوا و کم‌خوابی معمولاً می‌توانند سبب ایجاد یک حمله میگرن شوند. حتی یک سری از غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله الکل و شکلات و گوشت‌های دودی می‌توانند در برخی از افراد حمله میگرن را شروع کنند. مغزهای میگرنی، تغییر را دوست ندارند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که میگرن دارند، تا جایی که می‌توانند تابع یک برنامه‌ی یکنواخت باشند.
سکته مغزی برخلاف میگرن ناشی از تغییر بخصوصی نیست. البته ریسک فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند احتمال سکته مغزی را افزایش بدهند، مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت و سابقه‌ی سکته مغزی در خانواده.
اگر ریسک فاکتور سکته مغزی را ندارید و علائمتان بعد از مواجهه با عوامل خاص میگرن رخ داده‌اند و مشابه علائمی هستند که طی حملات میگرنی قبلی‌تان تجربه کرده‌اید، پس به احتمال زیاد سردردتان به دلیل میگرن است. اگر کلاً مطمئن نیستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر اینکه:
هر زمان که سردرد کلافه‌تان کرد بهتر است برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر مدت‌های طولانی میگرن نداشته‌اید یا تغییری در الگوی دردتان ایجاد شده باز هم بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.
شما باید مطمئن شوید که سردردتان ناشی از همان میگرنتان است و خطر دیگری تهدیدتان نمی‌کند. و اگر معلوم شد میگرن عامل ناراحتی شماست، می‌توانید با پزشکتان در مورد بهترین راهکارهای درمانی در آینده مشورت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.