تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده تخریب وزیر بهداشت

حمله رسانه‌ای به وزیر بهداشت از کجا کلید خورد؟

درحالی‌که وزیر بهداشت بر واردات واکسن با ضوابط و بدون حضور دلالان تأکید دارد، عده‌ای در فضای مجازی در تلاش‌اند تا با حمله به سعید نمکی، وزیر بهداشت را مانعی برای تأمین واکسن کرونا از مبادی رسمی و قانونی قلمداد کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در آستانه سال جدید رئیس‌جمهور خبر از آزاد بودن مسافرت‌ها داد و در مقابل وزیر بهداشت با جدیت مخالف انجام هرگونه سفری بود. کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت در رسانه‌ها مدام نسبت به افزایش شیوع کرونا با برقراری سفرهای نوروزی هشدار می‌دادند که این موضوع باعث واکنش رئیس‌جمهور شد؛ تا جایی که روحانی در سخنانی از تک‌صدایی بودن ستاد ملی مقابله با کرونا گفت و تأکید داشت که هرچه سخنگوی ستاد ملی بیان می‌کند، موضع این ستاد است.
وزیر بهداشت در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور اظهار داشت: «درزمینه حرف غیر کارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک‌صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.»

در روزهای اخیر رسانه‌های اصلاح‌طلب انتقادات تندی به عملکرد سعید نمکی وزیر بهداشت داشتند. نمکی بارها از دستورات ستاد ملی کرونا گلایه‌ کرده و گفته وزارت بهداشت هم تنها یک رأی در این ستاد دارد. این درحالی‌که است که وزارت بهداشت متولی کنترل بیماری کرونا و ساماندهی کادر درمان در کشور است اما آنچه سبب انتقاد رسانه‌ها از نمکی شده گلایه‌هایش از ستادکرونا نیست، بلکه عملکرد وی درباره واکسیناسیون است.

بر اساس آخرین آمار؛ تاکنون ۸۹۵ هزار دوز واکسن توزیع و ۴۸۴ هزار و ۴۷۰ دوز از آن‌ها در کشور تزریق‌شده است. به گفته نمکی میزان تزریق واکسن کرونا در روزهای آینده یک‌میلیون و 300 دوز می‌رسد. بااین‌حال موج چهارم کرونا زودتر ازآنچه تصور می‌شد کشور را دربر گرفته و بار دیگر آمار مرگ‌ومیر 3 رقمی شد اما آنچه باعث حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب و ارتش سایبری آن‌ها به وزیر بهداشت شده، اظهارنظرهای اخیر او درباره واردات واکسیناسیون است.

ظاهراً تلاش‌های برخی شرکت‌های خصوصی و آقازاده‌ها برای واردات واکسن کرونا سبب شده وزیر بهداشت بیش‌ازپیش تحت‌فشار قرار بگیرد. تا جایی که اخیراً سعید نمکی گفته بود: «ماست فروش و سیمان فروش و پلاسکو فروش هم می‌خواهد واکسن وارد کند.» نقد نمکی به دست‌های پشت پرده واردات واکسن سبب شد رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت را برای اعطای مجوز واردات واکسن کنار بگذارد.

رئیس‌جمهوری در این خصوص اعلام کرد: «هرکدام از شرکت‌های خصوصی که در فرایند واردات واکسن مشکل‌دارند، مستقیماً با دفتر من نامه‌نگاری کنند.»

جلوگیری وزیر بهداشت از واردات واکسن، بدون بررسی ایمنی توسط شرکت‌های خصوصی باعث شد پروژه حمله به نمکی کلید بخورد.


سود کلانی که با واردات واکسیناسیون نصیب شرکت‌های خصوصی می‌شود می‌تواند تأثیر بسزایی درنتیجه انتخابات پیش‌رو داشته باشد. البته عملکرد دولت در مدیریت بحران کرونا مدت‌هاست نیز رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی به خود گرفته است.
به نظر می‌رسد خط مشترک تخریب وزیر بهداشت توسط برخی مقامات دولتی و رسانه‌های اصلاح‌طلب از یکجا سرچشمه می‌گیرد.