تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل زولبیا و بامیه بازاری درست کنیم؟

یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار بین روزه داران ماه مبارک،زولبیا و بامیه می باشد که بهتر است آن را در منزل تهیه کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زولبیا و بامیه
 زولبیا و بامیه از شیرینی های مناسبتی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان مورد استفاده افراد قرار می گیرد.بامیه ؛ شباهت زیادی به شیرینی لگیمات عربی دارد. شیرینی لگیمات یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی ایرانی در جنوب ایران است . زولبیا و بامیه از شیرینی های سنتی و خیلی قدیمی ایرانی است و از زمان ناصر الدین شاه وجود داشته و نمی توان تاریخ دقیقی برای پیدایش آنها گفت.

 در گذشته این شیرینی ها خوشمزه و خوش آب و رنگ فقط به یک صورت درست می شدند، اما امروزه از آنجایی که این شیرینی طرفداران خیلی زیادی دارد ؛در انواع بسیار متنوعی تهیه می شوند. مثلا در دستور بامیه عربی این شیرینی به صورت بزرگ تر تهیه می شود و یا اینکه زولبیا به صورت رنگی با انواع رنگ ها تهیه می شود که هر کدام از آنها خوشمزگی خاص خود را دارند.

 در ادامه طرز تهیه این شیرینی های خوشمزه را بیان می کنیم:برای تهیه این شیرینی ابتدا شربت آن را درست کنید.

 برای تهیه شربت ابتدا آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله قرار دهید و حرارت را کم کنید و شکر را کم کم به آب اضافه کنید و با قاشق آن را هم بزنید تا شکر کاملا داخل آب حل شود و آنوقت زعفران دم کرده را اضافه کنید و بلافاصله آبلیمو و گلاب را نیز اضافه کنید و صبر کنید تا شربت به قوام برسد.


برای تهیه شربت به مواد زیر نیاز داریم:
شکر ۲ لیوان

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

گلاب یک چهارم لیوان

آب یک پنجم لیوان

آبلیمو نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه:برای تهیه شربت ابتدا آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله قرار دهید و حرارت را کم کنید و شکر را کم کم به آب اضافه کنید و با قاشق آن را هم بزنید تا شکر کاملا داخل آب حل شود و آنوقت زعفران دم کرده را اضافه کنید و بلافاصله آبلیمو و گلاب را نیز اضافه کنید و صبر کنید تا شربت به قوام برسد.

بعد از اینکه شربت کمی غلیظ شد حرارت را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا شربت سرد شود. شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می شود پس خیلی نگذارید غلیظ شود.شربت را داخل یخچال قرار دهید تا برای تهیه بامیه و زولبیا خنک شود.
زولبیا و بامیه
بعد از اینکه شربت شیرینی را درست کرد، به سمت تهیه خود شیرینی ها بروید. برای تهیه زولبیا به مواد زیر نیاز داریم:
مواد لازم برای تهیه زولبیا:
آرد سفید یک قاشق غذاخوری

گلاب یک قاشق غذاخوری

اسانس هل   دوقطره

نشاسته ۵۰ گرم

ماست  یک چهارم  لیوان

کره   نصف قاشق چایخوری

جوش شیرین  یک چهارم قاشق چایخوری

روغن مایع      به اندازه کافی

 شربت بامیه باید غلظت عسل را پیدا کند.به همین دلیل تمام مواد شربت باید باهم به مدت یک ربع بجوشند.اگر شربت داغ باشد و یا سفت نباشد بامیه و زولبیا خمیر میشوند.


طرز تهیه: برای تهیه زولبیای خانگی ابتدا کره و ماست را از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای محیط سازگار شود.ماست را داخل کاسه ای بریزید و نشاسته را به آن اضافه کنید و با همزن دستی آن ها را مخلوط کنید و ۵ دقیقه این مخلوط را کناربگذارید.

 در مرحله بعدی آرد را الک  کنید و به مخلوط ماست و نشاسته بعد از گذشت ۵ دقیقه اضافه کنید و با قاشق مواد را مخلوط کنید و کره نرم شده را نیز به مواد اضافه کنید و جوش شیرین،گلاب،اسانس هل را هم اضافه کنید.

حالا همه مواد را با همزن دستی خوب مخلوط کنید تا مایه؛ غلظتی شبیه به ماست داشته باشد.

نکته:اگر مایه کمی سفت شده بود می توانید دوباره کمی گلاب اضافه کنید.

سپس در تابه ای متوسط روغن مخصوص سرخ کردنی به صورت شناور بریزید و تابه را روی شعله متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا با حرارت کم به مرور زمان روغن داغ شود.قیف را داخل لیوانی قرار دهید و مایه زولبیا را داخل آن بریزید و زمانی که  روغن داغ شده بود قیف را در دست بگیرید.

با دست گرفتن قیف ، حالا خیلی سریع آن را فشار دهید تا مایه بیرون بیاید و به صورت یک دایره دستتان را بچرخانید و قیف را فشار دهید تا مایه داخل روغن به صورت پیوسته ریخته شود و یک دایره داخل روغن تشکیل شود و بعد مکث کنید و دایره ای دیگر در روغن ایجاد کنید.

به همین صورت زولبیا ها را داخل روغن شکل دهید و با یک کفگیری که سوراخ دارد ،زولبیا ها را داخل روغن بر می گردانید تا هر دو طرف آن ها طلایی و کاملا سرخ شود.می توانید به جای قیف مایه را داخل سس خوری هم بریزید.

 وقتی زولبیا ها سرخ و طلایی شدند؛ آن ها را از روغن خارج کنید و در توری به مدت ۱ دقیقه قرار دهید تا روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد داخل شربت سردی که در یخچال بود، قرار دهید و اجازه دهید زولبیاها چند دقیقه داخل شربت بماند تا کاملا آغشته به شربت شود و بعد دوباره داخل توری قرار دهید تا شربت اضافه آن خارج شود.زولبیا های آماده شده را در ظرف مورد نظر قرار دهید و روی آن سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید.

اضافه شربت شیرینی را در یخچال قرار دهید تا مواد بامیه هم آماده شود و بخواهید آن را درست کنید.
مواد لازم برای تهیه بامیه:

آرد یک دوم پیمانه

شکر  یک قاشق غذاخوری

تخم مرغ    یک عدد

کره       ۲۵ گرم

آب    یک دوم پیمانه

بکینگ پودر   یک چهارم قاشق چایخوری

روغن مایع  به اندازه کافی

طرز تهیه بامیه: برای تهیه بامیه ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای محیط سازگار شود. دلیل اینکه ابتدا  بهتر است زولبیا را درست کنید بعد بامیه، به دلیل تخم مرغی است که در بامیه استفاده می شود و این تخم مرغ موجود در بامیه باعث می شود که روغن به احتمال زیاد کف کند.

 توجه کنید که زیاد بودن تعداد بامیه ها در روغن بر گرداندن آن ها را سخت می کند پس به اندازه ای از مایه داخل روغن بریزید که بامیه ها به یکدیگر نچسبند.


 در مرحله ی بعدی آب را داخل قابلمه ای بریزید وروی حرارت ملایم قرار دهید و کره به دمای محیط رسیده و نرم شده را به آن اضافه کنید و آب که به جوش آمد و در حال جوشیدن بود بیکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و از الک رد کنید و به آب در حال جوش اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد.ابتدا شاید کمی مواد سفت شود ولی همچنان ادامه دهید و با قاشق روی خمیر بکشید و آن را باز کنید و بعد سریع خمیر را جمع کنید.

این کار را چند مرتبه انجام دهید تا اگر هوا میان خمیر باقیمانده خارج شود.خمیر که منسجم شد آن را کنار بگذارید تا خنک شود.توجه کنید که خمیر نباید سرد شود چون اگر سرد شود،زمانی که بخواهید تخم مرغ به آن اضافه کنید،دیر جذب به خمیر می شود.پس توجه داشته باشید که خمیر داغ نباشد که تخم مرغ در خمیر بپزد.خمیر باید فقط خنک باشد؛ یعنی کمی گرم باشد.

سپس در قابلمه ای کوچک روغن سرخ کردنی به صورت شناور بریزید و روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا با حرارت کم روغن به مرور زمان داغ شود.

 در مرحله بعد؛ زمانیکه خمیر خنک شد تخم مرغ را به آن اضافه کنید و با همزن برقی خوب خمیر را هم بزنید.ممکن است مایه خمیر تکه تکه و جدا شود؛ نگران نباشید و همچنان به هم زدن ادامه دهید چون مواد خمیر بر اثر همزدن منسجم و یکدست می شوند.

نکته: اگر بعد از حداکثر ۱۰ دقیقه دیدید هر چه هم می زنید ولی خمیر سفت است می توانید نصف یک عدد تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

سپس خمیر را داخل قیف بریزید و قیف را بالای قابلمه روغن داغ شده بگیرید و تیغه قیچی را داخل روغن کنید و بیرون بیاورید تا چرب شود و مایه بامیه به آن نچسبد. قیف در یک دست و قیچی در دست دیگر است. قیف را فشار دهید و مایه بامیه بیرون می آید و به هر اندازه که دوست داشتید اندازه بامیه ها باشد مایه را قیچی می کنید.
بامیه داخل روغن می افتد و مجددا به اندازه ای که قابلمه گنجایش داشته باشد از مایه داخل روغن قیچی کنید.

 روغن جامد باعث سفت شدن زولبیا می شود.پس سرخ کردن زولبیا بهتر است از روغن مایع استفاده کنید.


نکته: توجه کنید که زیاد بودن تعداد بامیه ها در روغن بر گرداندن آن ها را سخت می کند پس به اندازه ای از مایه داخل روغن بریزید که بامیه ها به یکدیگر نچسبند.
بامیه ها را در روغن با کفگیر دارای سوراخ خوب زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن ها سرخ شود و به خوبی رنگ بگیرند. شربت را از یخچال بیرون بیاورید و سپس بامیه ها که سرخ شدند بیرون بیاورید و داخل شربت قرار دهید و بعد از یک دقیقه بامیه ها را از شربت بیرون بیاورید و در توری بگذارید تا شهد اضافه آن خارج شود. بامیه ها را در ظرفی بچینید و روی آن سلفون بکشید و در یخچال قرار دهیدتا خنک شوند .

نکات مهم:

برای از بین رفتن بوی بد تخم مرغ ، کمی وانیل اضافه کنید.
شربت بامیه باید غلظت عسل را پیدا کند.به همین دلیل تمام مواد شربت باید باهم به مدت یک ربع بجوشند.اگر شربت داغ باشد و یا سفت نباشد بامیه و زولبیا خمیر میشوند.
در هنگام سرخ کردن بامیه ها دقت کنید بامیه های زیادی داخل روغن نیندازید چون باید بین بامیه ها فاصله باشد تا بخار بامیه ها باعث نرم شدن آنها نشود.
حتما داخل شربت بامیه آبلیمو بریزید تا شکرک نزند.
روغن جامد باعث سفت شدن زولبیا می شود.پس سرخ کردن زولبیا بهتر است از روغن مایع استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .