تبیان، دستیار زندگی

 علایم رایج ام‌ اس در خانم‌ ها

اسکلروز یا همان ام‌ اس معمولاً بر مغز و نخاع سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسکلروز - بیماری ام‌اس -


طبق گزارش انجمن ام‌اس در آمریکا، احتمال ابتلای خانم‌ها به ام‌اس سه برابر آقایان است و این بیماری می‌تواند علایم خاصی در خانم‌ها داشته باشد. از جمله این علایم:

مشکلات قاعدگی

تحقیقات نشان داده است که علایم بیماری ام‌اس در زمان قاعدگی در برخی خانم‌ها افزایش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند به دلیل افت میزان استروژن در این دوره باشد. علایمی که در این دوره تشدید می‌شوند معمولاً عبارت‌اند از: ضعف، نداشتن تعادل، افسردگی و بی‌حالی.


علایم مرتبط با بارداری

محققان می‌گویند بیماری ام‌اس روی توانایی باروری تأثیری ندارد. همچنین علایم ام‌اس در برخی خانم‌ها به‌ویژه در طول سه ماه دوم و سوم در بارداری، تثبیت شده است و حتی بهبود می‌یابد. البته ناگفته نماند که عود علایم بعد از زایمان هم رایج است.


علایم مربوط به یائسگی

در برخی خانم‌ها، بعد از دوران یائسگی علایم ام‌اس می‌تواند تشدید شود. تشدید علایم این بیماری پس از یائسگی هم می‌تواند ناشی از افت سطح استروژن در بدن خانم‌ها باشد. برخی محققان معتقدند که روش درمانی جایگزینی هورمون (HRT) می‌تواند در تسکین این علایم مؤثر باشد.
البته شایان ذکر است که روش درمانی جایگزین سازی هورمون‌ها با بیماری سرطان سینه در ارتباط است. بنابراین در این باره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .