تبیان، دستیار زندگی

موارد مصرف روغن‌زیتون برای نوزادان

آیا روغن‌زیتون برای نوزادان مفید است؟

روغن‌زیتون یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی است که خواص بیشماری برای سلامتی، پوست و مو دارد. این روغن نه‌تنها برای بزرگ‌سالان بلکه برای کودکان هم از فواید زیادی برخوردار است که در این مطلب به مزایای شگفت‌انگیز آن برای کودکان می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن زیتون،نوزادان،ماساژ،غذای کودک،یبوست در نوزادان،کلاه گهواره،بثورات پوشک،سرفه در نوزادان
روغن‌زیتون بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی اضافی است که از درخت زیتون استخراج می‌شود و در زمان مناسب برداشت‌شده و بلافاصله فرآوری می‌شود.
بنا به گفته سازمان غذا و دارو، یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون حاوی 119 کالری، 13.50 گرم چربی، 2 گرم چربی اشباع‌شده، 1.8 میلی‌گرم ویتامین E و 8.1 میکروگرم ویتامین K است.
یک مطالعه توسط دانشگاه منچستر نشان می‌دهد که ماساژ با این روغن به‌طور قابل‌توجهی باعث بهبود آب‌رسانی پوست خشک کودکان می‌شود. علاوه بر این روغن‌زیتون چندین مزیت دیگر برای نوزادان دارد.

1-روغن‌زیتون برای ماساژ کودک

ماساژ نوزاد، کودک را آرام کرده و خواب، رشد و سلامتی او را بهبود می‌بخشد. یک جنبه مهم برای ماساژ کودک، انتخاب روغن مناسب است. روغن‌زیتون یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ماساژ نوزادان است زیرا دارای ترکیب اسیدهای چرب متعادل و آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز برای پوست کودک است. در زیر برخی از مزایای ماساژ روغن‌زیتون برای کودک آورده شده است:
 -روغن‌زیتون پوست کودک را صاف و براق می‌کند. این لوسیون یک مرطوب‌کننده طبیعی و مناسب برای پوست کودک است.
-این روغن قدرت بازسازی بر روی بافت‌های پوست را دارد و به سرزنده شدن پوست کمک می‌کند.
-روغن‌زیتون سرشار از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان فنولیک ویتامین E و اسیدهای اولیئیک است که ماساژ منظم نوزادان با این روغن می‌تواند به حفظ رنگ پوست، سلامت استخوان و عضله کمک کند.
-روغن‌زیتون را می‌توان در هوای گرم و سرد استفاده کرد. روغن‌زیتون دارای درصد بیشتری اسید اولئیک است که باعث نفوذپذیری بیشتر پوست می‌شود. افزایش نفوذپذیری پوست منجر به افزایش رطوبت و ایجاد خشکی می‌شود؛ بنابراین، اگر پوست کودک شما خشک است از روغن‌زیتون برای ماساژ استفاده نکنید.

2-روغن‌زیتون در غذای کودک

توصیه می‌شود از روغن‌زیتون در رژیم غذایی کودک پس از شش‌ماهگی استفاده کنید. روغن‌زیتون سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده است که برای جلوگیری از بیماری‌‌های قلبی وعروقی و سرطان‌ها در کودکان، کاهش بیش فعالی، رشد و توسعه و مغز و کاهش خطر ابتلا به چاقی مفید است.
دقت کنید روغن‌زیتون را هرگز نباید بیش از یک‌چهارم قاشق چای‌خوری برای 10 گرم غذای کودک استفاده کنید. مصرف بیش‌ازحد روغن‌زیتون می‌تواند منجر به اسهال شود اما مصرف مناسب این روغن برای سلامتی کودک مناسب است.

3-روغن‌زیتون برای یبوست در نوزادان

یک نکته مهم برای تسکین یبوست یا کولیک در نوزادان، مالیدن روغن‌زیتون گرم بر روی شکم کودک با حرکت عقربه‌های ساعت است. انجام این کار از گاز معده (باد شکم) جلوگیری می‌کند و باعث خواب آرام نوزاد می‌شود. همچنین گنجاندن روغن‌زیتون در رژیم غذایی کودک نیز به مقابله از یبوست کمک می‌کند. بسیاری از افراد از روغن‌زیتون به‌عنوان یک ملین خانگی برای بهبود یبوست استفاده می‌کنند. بااین‌حال، دقت کنید که هنگامی‌که یبوست نوزاد برای مدت‌زمان طولانی ادامه داشت، بهتر است برای مقابله با یبوست به پزشک مراجعه کنید.
 

4-روغن‌زیتون برای درمان کلاه گهواره

 کلاه گهواره یک بیماری پوستی در سر نوزادان است که باعث پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر در نوزادان می‌شود. خاصیت آب‌رسانی روغن‌زیتون می‌تواند به‌عنوان یک درمان طبیعی در از بین بردن این عارضه پوستی در نوزادان عمل کند.
-روغن‌زیتون را روی پوست سر کودک بمالید.
-با دست یا برس نرم ماساژ دهید و بگذارید 10 تا 20 دقیقه بماند.
- اجازه دهید روغن یک‌شب روی سر بماند.
-بعداً با استفاده از شامپوی ملایم و آب ولرم پوست سر را کاملاً بشویید.
استفاده از روغن‌زیتون علاوه بر درمان پوسته‌های کف سر، می‌تواند به تقویت موهای کودک نیز کمک کند.

5-روغن‌زیتون برای بثورات پوشک

بثورات پوشک معمولاً به شکل قرمزی پوست و پوسته ریزی در محل‌های تماس کهنه بچه با پوست کودک دیده می‌شود. در موارد شدید، این عارضه می‌تواند سبب جوش، تاول و سایر جراحات پوستی شود.
استفاده از امولسیون روغن‌زیتون در دورنگه داشتن راش پوشک (التهاب پوستی در ناحیه پوشیده شده توسط پوشک) معجزه‌آسا است.
این محلول از مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون در یک قاشق غذاخوری آب تهیه می‌شود. آن را به کف دست خود بمالید و به‌آرامی روی اندام تناسلی و باسن کودک پخش‌کنید.

6-روغن‌زیتون برای سرفه در نوزادان

آکادمی اطفال آمریکا به پزشکان توصیه می‌کند که از درمان‌های طبیعی برای سرفه در نوزادان استفاده کنند. در زمان بیماری کودک بهترین چیز برای بچه شیر مادر است چراکه باعث تقویت ایمنی کودک می‌شود. در بعضی مواقع، مالش روغن طبیعی می‌تواند کودک شما را آرام کند.
سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را با دو تا سه قطره رزماری، اکالیپتوس و روغن نعنا مخلوط کرده و این مخلوط را روی سینه و پشت کودک خود بمالید. استفاده از این روغن‌ها قبل از خواب به کودک شما کمک می‌کند تا خواب خوبی داشته باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.