تبیان، دستیار زندگی

نکات تغذیه‌ای برای روزه اولی‌ها

پرهیز از خوردن نوشابه، غذای سرخ کردنی و استفاده از لبنیات، دمنوش و سبزیجات از جمله نکات مهمی است که روزه اولی ها باید رعایت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نکات تغذیه‌ای - روزه اولی‌ها -

امسال  مدارس و مراکز آموزشی تعطیل است و نوجوانانی که سال اول روزه داری را تجربه می کنند می توانند با برنامه ریزی مناسب و بدون نگرانی از ابتلا به کرونا، گرسنگی و تشنگی کمتری  را تحمل کنند. رژیم غذایی سالم و مصرف نوشیدنی کافی برای همه اهمیت دارد اما برای نوجوانان  ضرورت بیشتری دارد به همین دلیل  در ادامه به نکات تغذیه‌ای برای کودکان و نوجوانان  روزه دار در این ماه اشاره می کنیم:

حتما افطار غذای مقوی همراه شیر و لبنیات مصرف کنید.
 شیر به همراه خرما، پنیر و گردو، میوه و آب میوه  علاوه بر این که قند خون را  تامین می کند مقوی است و ضعف روزه داری را کاهش می‌دهد.
 مصرف زولبیا و بامیه به دلیل شیرینی زیاد توصیه نمی‌شود و به جای آن می توانید عسل،  خرما و مربای خانگی استفاده کنید.
برای وعده  افطار هم غذاهای آبدار و میوه هایی چون هندوانه و سبزیجاتی مثل کاهو بدون سس مناسب است .
همه و به ویژه روزه اولی‌ها حتما از خوردن نوشابه خودداری کنند.
 در فاصله بین افطار تا سحر آب  کافی بنوشید و تنها به نوشیدن آب در وعده سحری اکتفا نکنید.
والدین حتما بچه ها را با فاصله زمانی مناسبی هنگام سحر بیدار کنند تا بدون عجله و خوردن سریع که سیستم گوارش شان را دچار مشکل کند، این وعده غذایی مصرف شود.
 مصرف سبزیجات، پروتئین ها، غلات و نان‌ها، میوه  ها و لبنیات در ماه رمضان توصیه می‌شود.
 در صورتی که نوجوان  تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارد، بهتر است آن را به بعد از ساعات افطار موکول کند.
 ورزش هایی که باعث تعریق بدن می شود، مناسب نیست.
 کاهش وزن روزه اولی ها در این ماه طبیعی است اما اگر سعی کنید ویتامین ها و مواد لازم را به درستی به آن‌ها برسانید، چندان با مشکل کمبود وزن  روبه رو نخواهند شد.
 اگر می خواهید در طول روز احساس تشنگی کمتری کنید، غذاهای سرخ شده را از وعده سحری حذف کنید؛ همچنین زیاد دور غذاهای گوشتی نروید به دلیل این که برای هضم آن، بدن مقدار زیادی آب مصرف می کند.
نوشیدن انواع دمنوش ها مانند گل گاوزبان، چای سبز یا چای کم رنگ را از دست ندهید. کاسنی و شاه تره هم برای خنکی بدن در ایام گرم سال مناسب است. شربت آب و عسل هم برای تقویت بدن مفید است.

در فاصله بین افطار تا سحر آب کافی بنوشید و تنها به نوشیدن آب در وعده سحری اکتفا نکنید.



درست است که بچه ها در سن رشد هستند و استخوان های آن ها به کلسیم نیاز دارد اما طبعِ اغلب لبنیات سرد است و باعث کرختی، ضعف و افت فشار می شود. درباره مصرف کشک هم کمی احتیاط کنید چون باعث تشنگی خواهد شد، بنابراین   در ماه مبارک  لبنیات را مدیریت شده مصرف کنید.
 می توانید مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کنید و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهید یا با مخلوط کردن  آن ها با شیر، یک حریره مغذی و سرشار از پروتئین  تهیه کنید.
 شیر بادام و شیر پسته برای تامین نیاز بدن توصیه می شود .
 در صورت نیاز به مصرف مکمل ویتامین و املاح با نظر پزشک به این کار اقدام کنید.در هر سنی که هستید خوابیدن حداقل ۸ ساعت در شبانه روز توصیه می شود.

منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .